Monday, February 6, 2023
Insider's IQ
NEWSLETTER
No Result
View All Result
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
  • ΑΓΟΡΕΣ
  • ΧΡΗΜΑ
  • ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
  • LIFESTYLE
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Insider's IQ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
  • ΑΓΟΡΕΣ
  • ΧΡΗΜΑ
  • ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
  • LIFESTYLE
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
No Result
View All Result
Insider's IQ
No Result
View All Result

Έρευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης | Σε πίεση τα νοικοκυριά

in ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ & ΦΟΡΕΙΣ, ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
0
Έρευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης | Σε πίεση τα νοικοκυριά

Τη σημαντική επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος στην Ελλάδα, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, καταγράφει έρευνα που δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).

Από την έρευνα προκύπτουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία όπως το ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (9 στους 10) εκτιμά ότι η οικονομική κρίση της πανδημίας θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2021. Σε ό,τι αφορά τα νοικοκυριά, 3 στα 4 δηλώνουν ότι ξοδεύουν μηνιαίως πάνω από το 80% του εισοδήματός τους και πως έχουν μειώσει κατά 8% τις δαπάνες τους για αγορές λιανικής.

Η μείωση στις επισκέψεις στα λιανικά καταστήματα, σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019, αγγίζει το 48%. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-19 Ιουνίου 2020 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 865 καταναλωτών.

ΣΕΛΠΕ: «Σύννεφα» στην κατανάλωση

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2020 διαμορφώθηκε στο -38, σαφώς μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης και την
προηγούμενη μέτρηση, τον Οκτώβριο του 2019. Όπως φαίνεται, η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα οικονομικές εξελίξεις, αλλά κυρίως
λόγω των μειωμένων προσδοκιών των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα.

selpe-ereuna-1.jpg

Απαισιόδοξοι οι πολίτες

Συγκεκριμένη η μείωση στον υπο-Δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν περιορισμένη στο -22, ενώ αντίθετα ο υπό-δείκτης προσδοκιών παρουσίασε μεγάλη πτώση και έπεσε στο -50.Πρακτικά, η παραπάνω εξέλιξη σημαίνει ότι μέχρι σήμερα η διαχείριση του οικονομικού σκέλους της κρίσης του COVID-19 οδήγησε σε μία οικονομική
κατάσταση των καταναλωτών χειρότερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά που προκαλεί μεγαλύτερη ανησυχία σε σχέση στο καταναλωτικό κοινό για το επερχόμενο χρονικό διάστημα.

Αυτό άλλωστε αποτυπώνεται και στις επί μέρους ερωτήσεις (σχήμα 2), όπου φαίνεται ότι τόσο το προηγούμενο 6μηνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε (πτώση ποσοστού από 32% σε 10%), όσο και ότι το επόμενο 6μηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο γιατους ίδιους και τη χώρα (πτώση από 30% σε 11% και από 27% σε 16%).

selpe-ereuna-2.jpg

Όπως φαίνεται στο σχήμα 3, 9 στους 10 καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας του COVID-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του
2021 ενώ 4 στους 10 εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει το 2022. Καταγράφεται επίσης η οικονομική πίεση που ήδη αντιμετωπίζει το Ελληνικό καταναλωτικό κοινό.

selpe-ereuna-3.jpg

Σε μεγάλη πίεση τα νοικοκυριά -Ελάχιστοι αποταμιεύουν

Από την έρευνα προκύπτει ότι το 75% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς (Σχήμα 5) ανέρχονται στο 27% του εισοδήματος, όσο σχεδόν και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων με 28%. Οι φόροι ακολουθούν με 15% και οι υπηρεσίες με 14%. Χαρακτηριστικό είναι ότι η τάση για αγορές προϊόντων, αλλά και για πάγιους λογαριασμούς υπηρεσιών είναι αυξητική (ως ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος), ενώ η τάση για τους φόρους και τις υπηρεσίες πτωτική.

Στην κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες αποτυπώνεται η επίδραση της κρίσης του COVID-19. Όπως καταγράφεται στο σχήμα 6, η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 46% με αύξηση από 41% στην προηγούμενη μέτρηση. Η εστίαση η οποία στην προηγούμενη μέτρηση βρισκόταν στη δεύτερη θέση υποχωρεί από 12% σε 9% και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 12%, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες έχουν μικρές μεταβολές. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εκτιμώμενη μέση αξία δαπάνης ανά νοικοκυριό για λιανικές αγορές είναι αμετάβλητη σε σχέση με το Οκτώβριο.

selpe-ereuna-6.jpg

Όπως φαίνεται στο σχήμα 7, η συνολική μέση αξία αγορών παρουσιάζει μείωση κατά 8% από 420 ευρώ σε 388 ευρώ, αλλά αν δεν συνυπολογιστεί η αξία εστίασης και
εισιτηρίων τότε είναι αμετάβλητη στα 350 ευρώ. Στην πραγματικότητα δηλαδή καταγράφεται μία αναδιανομή της δαπάνης από το διαθέσιμο εισόδημα στις λιανικές αγορές. Αντίθετα όμως σημαντική μείωση καταγράφουν οι δαπάνες για διασκέδαση (εστίαση -32%, ψυχαγωγία -81%).

selpe-ereuna-7.jpg

Η σημασία της κρίσης του COVID-19 είναι ιδιαίτερα έκδηλη στην καθημερινότητα του κοινού όπως καταγράφεται στον μέσο αριθμό επισκέψεων για την πραγματοποίηση
λιανικών αγορών ανά έτος (σχήμα 8). Συγκεκριμένα, καταγράφεται μείωση στην πρόθεση επίσκεψης κατά 48%, από 19,2 αγοραστικά ταξίδια ανά μήνα κατά κεφαλήν σε μόλις 10,1. Τη μεγαλύτερη μείωση καταγράφει ο κλάδος της εστίασης, από 5,5 επισκέψεις σε 2,0, ενώ ο κλάδος των τροφίμων παρά τη μεγάλη μείωση από 9,9 επισκέψεις σε 5,4 παραμένει με διαφορά η πιο τακτική συνήθεια των καταναλωτών.

Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό το τελευταίο 6μήνο και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του COVID-19 στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

selpe-ereuna-8.jpg
ShareTweetShare

FOLLOW INSIDER'S IQ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

  • Η Beyondbmi συγκεντρώνει 525 χιλιάδες ευρώ για την κυκλοφορία μιας νέας πλατφόρμας για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας

    Η Beyondbmi συγκεντρώνει 525 χιλιάδες ευρώ για την κυκλοφορία μιας νέας πλατφόρμας για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας

    10 shares
    Share 4 Tweet 3
  • 36 εκατομμύρια ευρώ “σήκωσε” η startup εταιρεία ιατρικής τεχνολογίας Volta Medical

    6 shares
    Share 2 Tweet 2
  • Pitch Deck: Οδηγός παρουσίασης της startup σας σε επενδυτές

    143 shares
    Share 57 Tweet 36
  • Επενδύσεις: Πώς να βγάλετε χρήματα από την αγορά ακινήτων

    261 shares
    Share 106 Tweet 65
  • IPO: Τι είναι και πώς επενδύω σε μία;

    244 shares
    Share 98 Tweet 61
To insidersiq.gr είναι πηγή επιχειρηματικής και επενδυτικής αρθρογραφίας και ειδήσεων από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο, ένα εργαλείο ανάπτυξης, ενημέρωσης και στρατηγικής για όσους το χρησιμοποιούν.

Follow us

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΑ

Η Welinq συγκέντρωσε 5 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της κβαντικής πληροφορικής με κβαντικές μνήμες

Η Welinq συγκέντρωσε 5 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της κβαντικής πληροφορικής με κβαντικές μνήμες

February 6, 2023
Η InPlanet “σήκωσε” 1.2 εκατ. ευρώ για να κλιμακώσει το όραμά της για απομάκρυνση άνθρακα μέσω ενισχυμένης διάβρωσης πετρωμάτων

Η InPlanet “σήκωσε” 1.2 εκατ. ευρώ για να κλιμακώσει το όραμά της για απομάκρυνση άνθρακα μέσω ενισχυμένης διάβρωσης πετρωμάτων

February 6, 2023

ΗΠΑ: Η Dell καταργεί περίπου 6.650 θέσεις εργασίας

February 6, 2023
Xpeng: Η κινεζική Startup κήρυξε τον «πόλεμο» στην Tesla στην Ευρώπη

Xpeng: Η κινεζική Startup κήρυξε τον «πόλεμο» στην Tesla στην Ευρώπη

February 6, 2023
Γερμανία: Καλεί τις ΗΠΑ σε μια GreenTech συνεργασία

Γερμανία: Καλεί τις ΗΠΑ σε μια GreenTech συνεργασία

February 6, 2023

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ ΜΗΝΑ

  • Pitch Deck: Οδηγός παρουσίασης της startup σας σε επενδυτές

    Pitch Deck: Οδηγός παρουσίασης της startup σας σε επενδυτές

    143 shares
    Share 57 Tweet 36
  • Η Beyondbmi συγκεντρώνει 525 χιλιάδες ευρώ για την κυκλοφορία μιας νέας πλατφόρμας για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας

    10 shares
    Share 4 Tweet 3
  • IPO: Τι είναι και πώς επενδύω σε μία;

    244 shares
    Share 98 Tweet 61
  • Η εποχή της Μεγάλης Παραίτησης: τι ζητούν πλέον οι νέοι υποψήφιοι από τους εργοδότες

    15 shares
    Share 6 Tweet 4
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

© 2020 Insider΄s IQ - Premium CMS Design by #BrandUp.

No Result
View All Result
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
  • ΑΓΟΡΕΣ
  • ΧΡΗΜΑ
  • ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
  • LIFESTYLE
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

© 2020 Insider΄s IQ - Premium CMS Design by #BrandUp.

Το Insider's IQ χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την πλοήγησή σας.
ΣΥΜΦΩΝΩ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ