Έρευνα: Λιγότερη επιείκεια για τις γυναίκες CEO

Οι άνθρωποι τείνουν να κρίνουν με μεγαλύτερη αυστηρότητα μία εταιρία που υποπίπτει σε ηθικά ατοπήματα όταν ο τίτλος του CEO (Διευθύνοντα Συμβούλου) ανήκει σε γυναίκα, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια, η οποία δημοσιεύθηκε στο Journal of Personality and Social Psychology“Οι γυναίκες υπόκεινται σε σοβαρότερες κυρώσεις για ηθικές παραβάσεις, και ο λόγος είναι τα επίμονα φυλετικά στερεότυπα που τείνουν να κατηγοριοποιούν τις γυναίκες ως πιο συμπαθείς, ευαίσθητες και υποστηρικτικές,” δηλώνει η επικεφαλής της έρευνας, Nicole Votolato Montgomery. “Ακόμα και όταν καταλαμβάνουν ηγετικές θέσεις, οι γυναίκες αναμένονται να είναι πιο “δεκτικές” από τους άνδρες.”

Οι ερευνητές οδηγήθηκαν σε αυτό το συμπέρασμα μέσω μίας σειράς πειραμάτων που είχαν ως στόχο τον έλεγχο του βαθμού που το φύλο του CEO μπορεί να επηρεάσει την εικόνα που έχουν οι άνθρωποι για μία εταιρία μετά από την κυκλοφορία ενός ελαττωματικού προϊόντος ή ενός ηθικού ατοπήματος. Όπως αποδείχθηκε, σε περιπτώσεις ηθικού ατοπήματος οι καταναλωτές αντιδρούν με πολύ λιγότερη επιείκεια όταν η εταιρία διοικείται από γυναίκα CEO και, μάλιστα, δηλώνουν μεγαλύτερη απροθυμία αγοράς προϊόντος από την εταιρία (47,2%) σε σύγκριση με τις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο CEO είναι άνδρας (64,8%).

Για να ερευνήσουν τη σημασία των στερεοτύπων, οι ερευνητές επανέλαβαν το πείραμα χωρίς να γίνει αναφορά στο φύλο του CEO. Αντ’ αυτού, συμπεριέλαβαν περιγραφές που τόνιζαν είτε στερεότυπα γυναικεία χαρακτηριστικά (“εξυπηρετικός”, “ευαίσθητος απέναντι στις ανάγκες των υπαλλήλων και των πελατών”, “πρόθυμος να ακούει προσεκτικά τις ανησυχίες των πελατών”, κλπ), είτε στερεότυπα ανδρικά χαρακτηριστικά (“επιδέξιος”, “ανεξάρτητος”, “ικανός να εργάζεται υπό πίεση”, κλπ). Ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση, οι καταναλωτές αντιδρούν με μεγαλύτερη αυστηρότητα απέναντι σε ηθικά ατοπήματα εταιριών που – βάσει της περιγραφής – θεωρούν ότι διοικούνται από γυναίκες.

Το φαινόμενο γίνεται πιο έντονο όταν μιλάμε για βιομηχανίες που απευθύνονται κυρίως σε γυναίκες – όπως, για παράδειγμα, εταιρίες παιδικών προϊόντων – έναντι των βιομηχανιών που απευθύνονται περισσότερο σε άνδρες – όπως είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις κατά τις οποίες η εταιρία σημειώνει κάποια αποτυχία, και όχι ηθικό ατόπημα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έρχονται να επιβεβαιώσουν προηγούμενες μελέτες που δείχνουν ότι οι γυναίκες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες κυρώσεις όταν υποπίπτουν σε λάθη – ακόμα κι αν κατέχουν τον ίδιο τίτλο ή την ίδια θέση με άνδρες συναδέλφους τους. Κατά τους ερευνητές, η μελέτη είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς οι CEOs είναι εκείνοι που εκπροσωπούν τις εταιρίες τους σε περιόδους κρίσης. “Η έρευνά μας συνιστά ότι σε περίπτωση ηθικών ατοπημάτων, οι γυναίκες επικεφαλής μπορούν να βοηθήσουν τις προσπάθειες ανάκαμψης της εταιρίας τους με το να προβάλουν χαρακτηριστικά που να συμφωνούν περισσότερο με τα αρσενικά στερεότυπα,” καταλήγει η Dr. Montgomery.

Exit mobile version