Αν έχετε μπει στη διαδικασία ίδρυσης μίας νέας επιχείρησης (startup), θα γνωρίζετε ήδη πόσο επίπονες προσπάθειες και πόσο πάθος απαιτείται για να κάνετε την επιχειρηματική ιδέα σας πραγματικότητα. Ωστόσο, πολλές startups αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας αμέσως μετά την ίδρυσή τους. Αυτό που οι περισσότεροι δεν συνειδητοποιούν είναι ότι η ίδρυση μίας startup είναι μόνο η αρχή και μία ενδεχόμενη χρηματοδότηση στο ξεκίνημά της δεν αποτελεί παρά επιβεβαίωση ότι η αρχική ιδέα είναι καλή.
Η επιτυχία μίας startup δεν αφορά μόνο την υλοποίηση της αρχικής ιδέας της, αλλά και το πόσο καλά καταφέρνει να αποδώσει μέγιστη αξία στην αγορά. Μέσα στην τόσο ανταγωνιστική αγορά, το πλεονέκτημα του νέου προϊόντος φθίνει πολύ γρήγορα. Αυτό που πρέπει να κάνουν οι startups είναι να σκέφτονται και πέρα από το λανσάρισμα της ιδέας, ακολουθώντας ένα επιχειρηματικό μοντέλο που θα εξασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους.
Το πρόβλημα.
Υπάρχουν πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις στο πώς μπορεί μία startup να οδηγηθεί στην επιτυχία. Κάποιες εστιάζουν στη στρατηγική, άλλες στον πειραματισμό, μερικές τονίζουν τη σημασία ανάπτυξης ενός επιχειρηματικού μοντέλου, ενώ άλλες τη δημιουργία εξαιρετικού προϊόντος. Αν και όλες οι παραπάνω προσεγγίσεις είναι εξαιρετικά χρήσιμες, καμία δεν είναι επαρκής από μόνη της. Αυτό που χρειάζεστε, είναι ένα ξεκάθαρο πλάνο που θα σας βοηθήσει να ανταπεξέλθετε επιτυχώς, όχι μόνο στη δημιουργική διαδικασία, αλλά και στην ανάπτυξη πελατειακής βάσης, στη δημιουργία ομάδας και στη διαχείριση της ανάπτυξής σας.
Η λύση.
Η λύση βρίσκεται στη δημιουργία μίας προσέγγισης που θα βοηθήσει όλους εσάς, τους ιδρυτές των startups, να “κτίσετε” μία ισχυρή και πρωτοποριακή επιχείρηση που θα αντέξει στο χρόνο. Το παρακάτω επιχειρηματικό μοντέλο έχει αναπτυχθεί με βάση τις επιτυχίες και τις αποτυχίες διάφορων startups απ’ όλον τον κόσμο και είναι ένα πλαίσιο ιδεών και εφαρμογών που οδηγεί στην δημιουργία και ανάπτυξη εξαιρετικών startups.
Το μοναδικό Startup Maturity Model© (SMM) είναι το πρώτο παγκοσμίως πλάνο ωρίμανσης των startups που συνδυάζει μεθόδους για Design Thinking, Επιχειρηματικότητα, Λειτουργία και Διαχείριση Ανθρώπινου Κεφαλαίου. Με ένα πλαίσιο 5 επιπέδων, το SMM δίνει σε μία startup τη δυνατότητα να:
- Αναπτύξει μία οπτική με εστίαση στον πελάτη
- Αναπτύξει προϊόντα και υπηρεσίες που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες του πελάτη
- Ανακαλύψει ισχυρά επιχειρηματικά μοντέλα
- Δημιουργήσει μία ενωμένη και αφοσιωμένη αρχική ομάδα
- Εστιάσει στην διαρκή επιτυχία της, και όχι μόνο στο λανσάρισμα
Ταυτόχρονα, το SMM βοηθάει μία startup να αποφύγει:
- Προσωρινές λύσεις που δημιουργούν επιπλέον προβλήματα
- Την ίδρυσή της χωρίς να έχει δοκιμαστεί το προϊόν, η αγορά ή μία πιθανή συνεργασία
- Την τριβή μεταξύ των συνιδρυτών της
- Το είτε υπερβολικά καθυστερημένο λανσάρισμα λόγω έλλειψης κεφαλαίων, είτε υπερβολικά βιαστικό χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαραίτητες προετοιμασίες
- Την υπερβολική εστίαση στο προϊόν ή στην υπηρεσία, εις βάρος της ανάπτυξης αγοράς
Τώρα που αντιλαμβάνεστε τη σπουδαιότητα του SMM, ας αναλύσουμε τα 5 επίπεδά του:
Επίπεδο 1: Ομαδική Διοίκηση.
Στόχος του 1ου επιπέδου είναι η εξασφάλιση μίας αφοσιωμένης και ισορροπημένης ιδρυτικής ομάδας που λειτουργεί με βάση το κοινό όραμα της startup. Είναι βασικό, λοιπόν, τα ιδρυτικά μέλη της να ξεκινούν το εγχείρημα μόνο αν κατανοούν απόλυτα το κοινό τους κίνητρο, και αν αντιλαμβάνονται τις δεξιότητες και τους πόρους που διαθέτουν.
Είναι απαραίτητο να συζητούν ανοικτά τον ρόλο που θα έχει ο καθένας, τις ευθύνες, τον καταμερισμό των μετοχών και τα δικαιώματα στη λήψη αποφάσεων. Αυτό εξασφαλίζει ότι η ιδρυτική ομάδα θα διαχειριστεί πιο σωστά τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που πιθανότατα θα παρουσιαστούν. Η σωστά κατανεμημένη ομαδική διοίκηση θα θέσει τις βάσεις για να μπορέσει η startup να αναπτύξει μία κουλτούρα διαφάνειας, εμπιστοσύνης και διαρκούς μάθησης.
Επίπεδο 2: Ανάλυση Ευκαιρίας.
Στόχος του 2ου επιπέδου είναι η εξασφάλιση ότι οι ιδέες σχετικά με το καινοτόμο προϊόν ή την υπηρεσία αξιολογούνται συστηματικά με βάση την επιχειρηματική προοπτική τους. Οι ιδέες αυτές μπορεί να οδηγήσουν σε καινούρια εγχειρήματα ή σε σημαντικές αλλαγές εντός των υφιστάμενων επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση, κάθε ιδέα αξιολογείται με βάση την εγγενή προοπτική της και την ανταγωνιστική θέση της στην αγορά. Αυτό προϋποθέτει την εξέταση της ιδέας μέσα στο ευρύτερο οικοσύστημα και από την οπτική γωνία των πιθανών πελατών.
Επίπεδο 3: Ανάλυση Βιωσιμότητας.
Στόχος του 3ου επιπέδου είναι η εξασφάλιση ότι το προτεινόμενο προϊόν ή η υπηρεσία θα έχει αξία, και θα είναι κάτι που οι καταναλωτές θα διατίθενται να πληρώσουν. Η Ανάλυση Βιωσιμότητας εξασφαλίζει ότι το προϊόν θα λύσει ένα πρόβλημα ή θα καλύψει μία βασική ανάγκη των καταναλωτών, ώστε να έχουν η startup μία λογική προοπτική επιτυχίας.
Μέσω της ανάλυσης, τα ιδρυτικά μέλη κατανοούν τα οφέλη που ο καταναλωτής περιμένει να έχει από το προϊόν τους. Επίσης, καταφέρνουν να κατανοήσουν καλύτερα παράγοντες που είναι σημαντικοί για την ανάπτυξη βιώσιμου επιχειρηματικού μοντέλου, όπως είναι τα κανάλια διανομής, το κόστος, η τιμολόγηση και πιθανές συνεργασίες.
Η Ανάλυση Βιωσιμότητας προϋποθέτει την επαναλαμβανόμενη διάδραση με πιθανούς πελάτες για να γίνει καλύτερη κατανόηση των αναγκών και των επιθυμιών τους. Τέλος, αξιολογεί τα οφέλη που υποθέτουν τα ιδρυτικά μέλη ότι έχει η ιδέα τους – πριν επενδύσουν χρόνο και χρήμα στην υλοποίησή της.
Επίπεδο 4: Ανάπτυξη Λύσεων.
Στόχος του 4ου επιπέδου είναι η αξιοποίηση των γνωστών δεδομένων της αγοράς για την ανάπτυξη ενός προϊόντος ή υπηρεσίας που θα έχει σωστή λειτουργικότητα και τιμολόγηση. Αυτό μειώνει τον κίνδυνο σπατάλης κεφαλαίων για την ανάπτυξη λύσεων που ίσως δεν συνάδουν με τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών.
Η Ανάπτυξη Λύσεων ευθυγραμμίζει τις ανάγκες και τις προσδοκίες του πελάτη με τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Σε αυτό το επίπεδο η λειτουργικότητα της λύσης σχεδιάζεται, εφαρμόζεται, δοκιμάζεται και μετά λανσάρεται. Κάθε ενέργεια ανάπτυξης λύσεων εκτελείται πάντα σε συντονισμό με άλλες προκαταρκτικές ενέργειες που αφορούν την ίδρυση της startup.
Επίπεδο 5: Διαχείριση Λανσαρίσματος.
Στόχος του 5ου (και τελευταίου) επιπέδου είναι η εξασφάλιση ότι έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες προετοιμασίες για την ίδρυση της startup. Αυτό από το οποίο θα σας γλιτώσει η Διαχείριση Λανσαρίσματος είναι ένα βιαστικό λανσάρισμα του προϊόντος σας, που αν και θα έχει μία σωστά ανεπτυγμένη λύση, θα στερείται προετοιμασίας σε επίπεδο marketing, πωλήσεων και στήριξης.
Μετά το λανσάρισμα, πολλοί παράγοντες καθορίζουν αν το προϊόν έχει, τελικά, το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι εμπειρίες των πελατών, των συνεργατών και των μετόχων, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά το λανσάρισμα. Η Διαχείριση Λανσαρίσματος εξασφαλίζει ότι τα ιδρυτικά μέλη αναπτύσσουν ένα πιο μακροπρόθεσμο πλάνο για την επιτυχία της startup, και ότι έχουν προβλέψει στρατηγικές για τη διαρκή απόδοση αξίας και θετικών εμπειριών στους πελάτες της.
Τις περισσότερες φορές, η όψη της πραγματικής προοπτικής μίας startup “θολώνεται” από την υποκειμενικότητα των ιδρυτών της, τις απόψεις τρίτων, τα οφέλη των μετόχων, ή πολύ απλά απλά την ελλιπή πληροφόρηση. Το SMM παρουσιάζει αντικειμενικά τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία της και προσφέρει ένα συνεχές feedback για το τι λειτουργεί σωστά και τι όχι σε θέματα στρατηγικής, πλάνου και ικανοποίησης πελάτη.
Μία αντικειμενική αξιολόγηση της ωριμότητας της startup σας είναι απαραίτητη για να εξασφαλίσετε ότι η πορεία της θα είναι όπως την έχετε φανταστεί. Αυτό σας προσφέρει το Startup Maturity Model©.
Γιώργος Κολομπάκης για την #Brandup.gr