Την προτίμησή της στις ηλεκτρονικές αγορές συνεχίζει να δείχνει μεγάλη μερίδα των Ελλήνων καταναλωτών, ακόμη και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων και το πλήρες άνοιγμα της οικονομίας. Τα ψηφιακά κανάλια των σούπερ μάρκετ δεν φαίνεται να αποτέλεσαν μια απλή «λύση ανάγκης» την περίοδο του lockdown (Μάρτιος – Μάιος), αφού, ακόμη και τον Ιούνιο, αρκετοί καταναλωτές στράφηκαν σε αυτά για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Οπως προκύπτει από την εξαμηνιαία έκθεση της Convert Group για τα ελληνικά online σούπερ μάρκετ, ακόμη και μετά τη λήξη της καραντίνας, ο κλάδος συνεχίζει να αναπτύσσεται με υψηλό ρυθμό.
Ρυθμός ανάπτυξης
Ετσι, τον Ιούνιο της φετινής χρονιάς οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 170% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης που είναι εξαπλάσιος από αυτόν που καταγράφεται στις αρχές του έτους (29% τον Ιανουάριο του 2020). Η στροφή των καταναλωτών προς τα ηλεκτρονικά καταστήματα τους τελευταίους μήνες αποτυπώθηκε και στις πωλήσεις των online σούπερ μάρκετ το πρώτο εξάμηνο. Η συγκεκριμένη αγορά κατέγραψε ανάπτυξη 150% το πρώτο εξάμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, ενώ το πιο εντυπωσιακό εύρημα της έκθεσης είναι ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα ήταν κατά 21% υψηλότερες το πρώτο εξάμηνο του 2020 από το σύνολο των πωλήσεων που είχε καταγράψει καθ’ όλη την διάρκεια του 2019.
Σύμφωνα με την έκθεση της Convert Group, η συνολική αξία των online αγορών σε τιμές λιανικής με τον ΦΠΑ το πρώτο εξάμηνο του έτους έφθασε τα 56,3 εκατ. ευρώ, όταν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019 είχε ανέλθει στα 46,6 εκατ. ευρώ. Συνολικά το πρώτο εξάμηνο του 2020 το ηλεκτρονικό καλάθι αυξήθηκε συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2019 τόσο σε τεμάχια (+5 τεμάχια) όσο και σε αξία (+9 ευρώ). Μάλιστα τους μήνες της καραντίνας, δηλαδή τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, από τα 51 συνολικά τεμάχια που περιείχε το μέσο καλάθι, τα 40 ήταν τρόφιμα, σημειώνοντας αύξηση 10 τεμαχίων συγκριτικά με το μέσο καλάθι, όπως αυτό διαμορφώθηκε το 2019.
Προτιμήσεις
Τις πρώτες θέσεις στις προτιμήσεις των καταναλωτών κατέλαβαν τον φετινό Μάρτιο συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, με τα χαρτικά και τα είδη καθαρισμού να σημειώνουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία τον πρώτο μήνα της καραντίνας (+407%). Ακολουθούν με +397% τα καλλυντικά και τα είδη περιποίησης, με +372% τα κατεψυγμένα τρόφιμα, με +348% τα συσκευασμένα τρόφιμα, με +340% τα φρέσκα τρόφιμα και με +299% τα προϊόντα αρτοποιίας. Τη λίστα συμπληρώνουν τα ποτά και αναψυκτικά (+150%) αλλά και τα προϊόντα περιποίησης για παιδιά, που καταγράφουν άνοδο 83% στις πωλήσεις το διάστημα αυτό.
Τα κινητά αλλά και τα desktop-laptops αποτέλεσαν τις πιο δημοφιλείς συσκευές μέσω των οποίων οι καταναλωτές πραγματοποίησαν τις ηλεκτρονικές τους παραγγελίες. Mάλιστα η καραντίνα, σε συνδυασμό και με την εργασία από το σπίτι, ώθησε στην πραγματοποίηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών κυρίως από τα desktop-laptops από τα οποία ακόμη και μετά την άρση της καραντίνας πραγματοποιήθηκε το 68,4% των συνολικών παραγγελιών.
Διαφημίσεις
Ο κορωνοϊός είχε επίδραση και στα κανάλια μάρκετινγκ, με τις οργανικές αναζητήσεις να πρωταγωνιστούν και να είναι υπεύθυνες για το 25% των ηλεκτρονικών συναλλαγών του εξαμήνου, σημειώνοντας αύξηση 8% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι. Αντίθετα, τον Απρίλιο του 2020 οι παραγγελίες που ήρθαν από διαφημίσεις μειώθηκαν κατά 40% σε σχέση με τον περυσινό Απρίλιο καθώς οι λιανέμποροι ήταν αρκετά συγκρατημένοι στη διαφημιστική τους δαπάνη, είτε επειδή αντιμετώπιζαν προβλήματα διαθεσιμότητας προϊόντων είτε για να κατευνάσουν τον τεράστιο φόρτο παραγγελιών που δεν ήταν σε θέση να υποστηρίξουν λόγω έλλειψης υποδομών.