ην παντοκρατορία του mobile commerce καταδεικνύουν οι έρευνες τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, με τις αγορές και συναλλαγές από κινητό τηλέφωνο να αποτελούν την κυρίαρχη τάση στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Είναι ενδεικτικό ότι το mobile commerce αναπτύσσεται παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, με τριπλάσιο ρυθμό σε σχέση με το e-commerce, χάρη στις εφαρμογές και τις τεχνολογίες που χρησιμοποιεί και τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), η ταχύτητα φόρτωσης και η φωνητική αναζήτηση, σε συνδυασμό με την εξέλιξη των smartphone.
Οι εξελίξεις αυτές καθιστούν το mobile commerce μονόδρομο για τους ιδιοκτήτες e-shops που θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα διαθέτοντας ένα optimized και φιλικό προς το χρήστη e-shop και εφαρμόζοντας μια νέα αποτελεσματική στρατηγική marketing για το mobile, αν θέλουν να μεγιστοποιήσουν τζίρο και κέρδος.
Τα «συν» του mobile commerce
Τα πλεονεκτήματα του mobile commerce είναι πολλά, τόσο για τους χρήστες, όσο και για τους ιδιόκτητες των ηλεκτρονικών καταστημάτων:
Η ταχύτητα φόρτωσης: Πιο γρήγορο δίκτυο (4G) και ταχύτερα smartphone. Η ταχύτητα που «φορτώνει» ένα ηλεκτρονικό κατάστημα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ολοκλήρωση της αγοράς και στην εμπειρία του χρήστη.
Η χαμηλή τιμή των συσκευών: Η τιμή ενός smartphone σε σύγκριση με ένα desktop, αναλογικά με τις δυνατότητες τους, είναι πολύ μικρότερη.
Real time marketing: Ο χρήστης, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, λαμβάνει τις ενέργειες marketing real time, όπου και να βρίσκεται.
Τεχνολογίες AR και VR: Η χρήση της τεχνολογίας Augmented Reality και Virtual Reality προσομοιώνει πιο εύκολα σε κινητές συσκευές, σε πραγματικά ή μη περιβάλλοντα, στα οποία ο χρήστης μπορεί να κινηθεί ελεύθερα, αλληλεπιδρώντας παράλληλα με τα αντικείμενα που περιλαμβάνουν, όπως θα έκανε και στον πραγματικό κόσμο. Η επίσκεψη σε virtual stores ανεβάζει το επίπεδο εμπειρίας του χρήστη, μειώνει τις επιστροφές παραγγελιών και πολλαπλασιάζει το κέρδος, τόσο για τον ικανοποιημένο πελάτη, όσο και για τον επιχειρηματία που θα έχει πιο σίγουρες πωλήσεις και λιγότερα περιττά έξοδα. Το conversion rate αυξάνεται στα e-shops, καθώς εξαλείφεται ο φόβος του χρήστη για το αν το προϊόν είναι κατάλληλο για αυτόν.
Voice Search: Το 20% των ερωτημάτων στα κινητά είναι φωνητικές αναζητήσεις.
Live Chat: Ο πελάτης μπορεί ζητήσει διευκρινίσεις ή να λύσει κάποιο πρόβλημα άμεσα με τη χρήση του live chat 24/7.
Newsletter και Notifications: Στο mobile είναι ευκολότερη η αποστολή προσφορών με email την ώρα που γίνονται, καθώς στο κινητό ο χρήστης τσεκάρει τα email του οποτεδήποτε σε αντίθεση με το desktop. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα push notification.
Ταχύτητα: Εξοικονόμηση χρόνου για το χρήστη.
Προσβασιμότητα: Το internet είναι παντού διαθέσιμο.
Άμεση επικοινωνία: Ο πελάτης, πατώντας ένα κουμπί, μπορεί να δεχθεί κλήση από το support του ηλεκτρονικού καταστήματος.
Υψηλότερα CTRs: Οι διαφημίσεις στο mobile έχουν υψηλότερο CTR (click through rate) σε σχέση με το desktop.
Σύγκριση τιμών: Η διαδικασία σύγκρισης τιμών έχει γίνει πιο γρήγορη και πιο απλή.
Ασφάλεια: Οι συναλλαγές στο mobile είναι πιο ασφαλείς σε σχέση με το desktop διότι χρησιμοποιούνται εξελιγμένοι έλεγχοι ταυτότητας.
Ευχρηστία: Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα σε mobile, το οποίο ακολουθεί τους κανόνες ευχρηστίας και γίνονται συχνά test, είναι πιο εύχρηστο και απλό σε σχέση με του desktop, καθώς δεν αφήνει περιθώρια να ενσωματωθούν περιττά plug-in και πληροφορίες.
Ορισμένα μειονεκτήματα
Παρά την αύξηση που έχει κάνει το mobile commerce υπάρχουν ακόμα κάποια μειονεκτήματα:
- Η αίσθηση της ασφάλειας όταν φτάνει ο πελάτης να επιλέξει τον τρόπο πληρωμής, είναι μικρότερη στα smartphone σε σχέση με το desktop.
- Η οθόνη του smartphone είναι μικρή σε σχέση με το desktop με αποτέλεσμα να μην μπορεί ο χρήστης να δει λεπτομέρειες. Αυτό κυρίως συμβαίνει στα ηλεκτρονικά καταστήματα στο mobile που δεν γίνονται Usability Testing συχνά και δεν έχουν Adaptive design.
- Για αγορές με μεγάλα ποσά οι χρήστες χρησιμοποιούν smartphone μόνο για έρευνα τιμών και ολοκληρώνουν την παραγγελία από το desktop.
Tips για να ένα ανταγωνιστικό mobile commerce
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η ταχύτητα του ηλεκτρονικού καταστήματος και η φόρτωση σελίδας. Κάθε δευτερόλεπτο μετράει. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 53% των χρηστών mobile εγκαταλείπουν τα e-shops που χρειάζονται περισσότερο από 3 δευτερόλεπτα για φόρτωση. Οι σελίδες που φορτώθηκαν σε 2,4 δευτερόλεπτα κατά μέσο όρο, έχουν το μέγιστο ποσοστό μετατροπών για κινητά 1,9%, το οποίο συνιστά ένα αξιόλογο ποσοστό μετατροπών. Αυτός ο αριθμός πλησιάζει το αντίστοιχο με ένα τυπικό ποσοστό μετατροπής σε desktop 2% – 3%.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο πόσο φιλικό είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα για τον χρήστη. Πρόσφατη έρευνα της Google δείχνει ότι το 67% των χρηστών δηλώνουν ότι είναι πιο πιθανό να αγοράσουν από ένα φιλικό προς τους χρήστες e-shop παρά από ένα δύσχρηστο. Το 40% του traffic σας πηγαίνει σε ανταγωνιστικό ηλεκτρονικό κατάστημα σε mobile μετά από μια κακή εμπειρία.
Τα περισσότερα e-shops περιορίζονται σε ελέγχους των newsletter μόνο στο desktop και όχι σε mobile, με αποτέλεσμα να φτάνουν στους χρήστες newsletter που «σπάνε» και οι πληροφορίες, όπως οι εκπτώσεις, οι τιμές, τα προϊόντα και τα call-to-action να μην φαίνονται. Μην ξεχνάμε ότι το open rate των newsletter είναι 61% στα mobile και 39% στα desktop. Η σελίδα του καλαθιού πρέπει να είναι γρήγορη και όσο πιο απλή γίνεται, χωρίς περιττή πληροφορία. Στην οθόνη του mobile θα πρέπει να φαίνονται τα βασικά στοιχεία, όπως το προϊόν, η τιμή, η έκπτωση και ο υπολογισμός των μεταφορικών.
Επίσης, σε σημείο που θα βλέπει εύκολα ο χρήστης, πρέπει να βρίσκεται το πεδίο εισαγωγής εκπτωτικού κουπονιού. Η σελίδα ολοκλήρωσης παραγγελίας (checkout) δεν πρέπει να έχει πολλά βήματα, τα πεδία συμπλήρωσης πρέπει να είναι κατανοητά και να φαίνονται στο χρήστη όπως και το call-to-action αγοράς. Τα pop-up πρέπει να είναι optimized για συσκευές mobile. Πολλοί χρησιμοποιούν τα ίδια με του desktop με αποτέλεσμα να μην φαίνεται τίποτα.
Σε πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα η πρώτη εικόνα που βλέπει κάποιος είναι το pop-up. Το αποτέλεσμα ενός μη optimized pop-up είναι να μην γραφτεί στη λίστα μας ο υποψήφιος πελάτης και πολύ πιθανό να βγει από το ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς καν να περιηγηθεί σε αυτό. Προσοχή στο να φαίνεται το call-to-action και οι προσφορές. Το κλείσιμο του pop-up «x» είναι επίσης σημαντικό γιατί σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε ο χρήστης να νιώθει εγκλωβισμένος.
Πηγή: epixeiro.gr