Οι βιώσιμες επιχειρηματικές στρατηγικές εφαρμόζονται και προωθούνται από τις μεγαλύτερες και πιο κερδοφόρες εταιρίες παγκοσμίως. Αυτός, ίσως, να είναι και ο λόγος που πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις θεωρούν ότι η βιωσιμότητα δεν τις αφορά. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη, όμως, είναι σημαντική – και αποτελεσματική – για τις επιχειρήσεις κάθε μεγέθους. Πολλοί συσχετίζουν τον όρο “βιωσιμότητα” με την οικονομική ανάπτυξη μίας επιχείρησης – απόλυτα σωστή προσέγγιση, αλλά δεν περιορίζεται σε αυτό. Όταν γίνεται αναφορά στη βιωσιμότητα μίας επιχείρησης, γίνεται λόγος για την οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική υπευθυνότητά της.
Οι σύγχρονοι καταναλωτές, και δη οι Millennials, δεν αρκούνται σε ένα καλό προϊόν ή μία χαμηλή τιμή για να συνδεθούν με ένα brand. Αν θέλετε να αποκτήσετε πιστούς πελάτες, οι οποίοι θα γίνουν και πρεσβευτές του brand σας, θα πρέπει να τους κάνετε να νιώσουν ότι συνεισφέρουν στο γενικό καλό.
Πριν από χρόνια, μία επιχείρηση που ήθελε να γίνει περιβαλλοντικά πιο υπεύθυνη, ήταν αναγκασμένη να επενδύσει πολύ χρόνο και χρήμα για να λάβει μία ελάχιστη επιστροφή επί της επένδυσής της (ROI). Σήμερα, η επιχειρηματική βιωσιμότητα έχει εξελιχθεί σε κάτι μεγαλύτερο: Είναι η διαχείριση και ο συντονισμός των οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών απαιτήσεων, με στόχο την εξασφάλιση μίας υπεύθυνης, ηθικής και διαρκούς επιτυχίας.
Οι βιώσιμες επιχειρηματικές στρατηγικές επιτρέπουν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μειώσουν τα έξοδά τους, να βελτιώσουν την παραγωγικότητά τους και να ηγηθούν, τελικά, της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι οι επιχειρήσεις που βραβεύθηκαν για τη βιωσιμότητά τους με το Green Compass Sustainability Award παρουσίασαν 20% αύξηση στις πωλήσεις τους, 55% βελτίωση στο ηθικό των υπαλλήλων τους, και 50% αύξηση στη διατήρηση του προσωπικού τους.
Για αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η κοινωνική ευθύνη αποτελεί απλά έναν καινούριο τρόπο να περιγράψουν αυτό που ήδη κάνουν μέσω της επένδυσής τους σε ευρύτερες κοινωνικές αξίες που καμία σχέση δεν έχουν με το κέρδος. Σε πολλές περιπτώσεις, λοιπόν, αποτελεσματική εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν σημαίνει ριζική αλλαγή στις τακτικές – αλλά αλλαγή παρουσίασής τους.
Τα τέσσερα βασικά στοιχεία.
Μία συνηθισμένη τακτική αξιολόγησης της αφοσίωσης μίας επιχείρησης στην εταιρική κοινωνική ευθύνη της είναι η ανάλυση τριών στοιχείων: Κέρδος, Άνθρωποι, Περιβάλλον. Αν θέλετε να επωφεληθείτε, όμως, από την αναγνώριση της αγοράς για τη συμβολή σας στο γενικό καλό, θα πρέπει να προσθέσετε κι ένα τέταρτο στοιχείο: Προβολή. Οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν την εταιρική κοινωνική ευθύνη της επιχείρησής σας, όπως και το όραμα και την αποστολή σας.
Μία εταιρική κοινωνική ευθύνη πρέπει, φυσικά, να συμφωνεί με τις ενέργειες μίας επιχείρησης. Ουκ ολίγες εταιρίες έχουν κατηγορηθεί για ψευδή προώθηση οικολογικών προϊόντων και βιωσιμότητας των επιχειρήσεών τους. Μία επιχείρηση πρέπει να τηρεί διαφάνεια και να πιστοποιεί τη βιωσιμότητά της με τις απαραίτητες διαδικασίες, ώστε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Για να προβάλλετε την εταιρική κοινωνική ευθύνη της επιχείρησής σας, θα πρέπει να τη συμπεριλάβετε στην ιστοσελίδα σας με αναφορές και στατιστικά που αποδεικνύουν την βιωσιμότητά της.
Αναφορά βιωσιμότητας μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Για τις επιχειρήσεις που θέλουν να επενδύσουν στη διαφάνεια, η Παγκόσμια Σύμπραξη Απολογισμών (GRI) προσφέρει εισαγωγικές οδηγίες για την αναφορά βιωσιμότητας μικρομεσαίων επιχειρήσεων – μία απλή διαδικασία πέντε βημάτων.
Αν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν ήταν πάντα στην πρώτη γραμμή της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, η επίδρασή τους γίνεται όλο και πιο εμφανής. Η βιωσιμότητα δεν αποτελεί αποκλειστική ευθύνη των πολυεθνικών, αλλά όλων των επιχειρήσεων – ανεξαρτήτου μεγέθους.