Πώς μια εταιρεία στην οποία ηγείται ένας εκ των πλουσιότερων ανθρώπων της Κίνας, έχει καταφέρει να γίνει συνώνυμο της αναξιοπιστίας.
Μπορεί κάποιος να «χτυπήσει» τον Elon Musk και να εκθρονίσει την Tesla; Πολλές είναι οι προσπάθειες που έχουν γίνει, καμία, ωστόσο, δεν έχει τελεσφορήσει. Αν κάποιος συγκέντρωνε τις περισσότερες πιθανότητες, αυτός ήταν ο Hui Kan Yan, ο Πρόεδρος του Evergrande Group, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής ακινήτων παγκοσμίως.
Ο δισεκατομμυριούχος Hui Kan Yan, ένας από τους 10 πλουσιότερους ανθρώπους της Κίνας το 2020 και ένας από τους 60 πιο ισχυρούς παγκοσμίως, το 2019 αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδρύοντας τη θυγατρική εταιρεία Evergrande NEV. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο εκτοπισμός της Tesla από την κορυφή θα απαιτούσε τρία έως και πέντε χρόνια. Τι έχει καταφέρει, λοιπόν, μέχρι τώρα;
Φτάνοντας στο σήμερα, και στον απόηχο μιας εκρηκτικής ανόδου στην τιμή της μετοχής κατά 1.000%, η αξία της Evergrande NEV εκτιμάται στα 87 δισ. δολάρια, αφήνοντας πίσω της κατασκευαστές-κολοσσούς όπως οι Ford και General Motors.
Παράλληλα, διατηρεί έναν από τους μεγαλύτερους χώρους στο Εθνικό Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο της Shanghai (NECC), ο οποίος κοσμείται από 9 μοντέλα της, έχει εντάξει στο δυναμικό της τον Daniel Kirchert, πρώην στέλεχος της BMW, και έχει συνάψει μεγάλες συμφωνίες με γνωστούς προμηθευτές από το εξωτερικό.
Πόσα αυτοκίνητα, όμως, έχει πουλήσει; Η απάντηση είναι… κανένα.
Διότι παρά τις μεγαλεπήβολες βλέψεις του Hui Kan Yan, η αναβλητικότητά του και τα ανορθόδοξα επιχειρηματικά του βήματα έχουν οδηγήσει την εταιρεία σε τέλμα.
Μολονότι έχουν δημιουργηθεί τρεις βάσεις παραγωγής στις πόλεις Guangzhou, Tianjin και Shanghai, η Evergrande NEV δεν έχει ολοκληρώσει τη δημιουργία κάποιας γραμμής συναρμολόγησης, σύμφωνα με την Bangkok Post. Ακόμη, άνθρωποι που κατάφεραν να εισέλθουν μέσα στα υπό κατασκευή εργοστάσιά της κάνουν λόγο για παρουσία εξοπλισμού, ο οποίος ωστόσο επεκτείνεται με νωχελικούς ρυθμούς
Το Bloomberg είχε έρθει σε επαφή με εκπροσώπους της Evergrande NEV, οι οποίοι υποστήριξαν πως μόλις ολοκληρωθεί το εργοστάσιο, η παραγωγική δύναμη θ’ αντιστοιχεί σε «ένα αυτοκίνητο ανά λεπτό».
Η εταιρεία, επίσης, γνωστοποίησε στους επενδυτές πως στοχεύει να παραδώσει 100.000 οχήματα εντός του 2022, όσα δηλαδή πούλησαν συνδυαστικά οι κινεζικής καταγωγής Nio, Xpeng και Li Auto. Και ας μην έφταναν οι παραπάνω υποσχέσεις, η Evergrande δεν είχε διστάσει να εξαγγείλει 5.000.000 πωλήσεις με χρονικό ορίζοντα το 2035.
Για το επόμενος έτος ο φιλόδοξος κατασκευαστής προλειαίνει το έδαφος για το λανσάρισμα τεσσάρων μοντέλων – των Hengchi 5 και 6, του πολυτελούς Hengchi 1 που έχει χαρακτηριστεί ως ο ανταγωνιστής του Tesla’s Model S και του Hengchi 3. Η ασυνέπεια, όμως, της μάρκας, δεν αποτελεί καλό οιωνό.
«Είναι μια περίεργη εταιρεία», υπογραμμίζει ο Bill Russo, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Automobility Ltd στη Σαγκάη. Την άποψη του τελευταίου φαίνεται πως ενστερνίζονται και άλλα κορυφαία στελέχη της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, τα οποία κάνουν λόγο για σκιώδεις πρακτικές μεταξύ των εταιρειών του ομίλου Evergrande, αλλά και για αβάσιμες βλέψεις που θα κρίνονταν ουτοπικές, ακόμη και αν κυοφορούνταν από τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου.
Σημειώνεται πως αυτή τη στιγμή στην Κίνα υπάρχουν περισσότεροι από 400 φιλόδοξοι κατασκευαστές που διασταυρώνουν τα ξίφη τους για να κερδίσουν την προσοχή των καταναλωτών. Η Evergrande EV σίγουρα το πέτυχε, όχι όμως για… καλό λόγο.