Η κρίση αλλάζει τις εταιρείες ενοικίασης Ι.Χ.

Το 2011 όταν η ελληνική οικονομία βρισκόταν αντιμέτωπη με τη χρηματοπιστωτική κρίση, ο κλάδος ενοικιάσεων αυτοκινήτων κατέγραψε μείωση του στόλου οχημάτων κατά 40%, ενώ οι ενεργοί, τότε, παίκτες συρρικνώθηκαν από 70 σε μόλις τέσσερις. Με τα δεδομένα αυτά, από την πρώτη στιγμή της εκδήλωσης της πανδημίας, που οδήγησε στην κατάρρευση του τουρισμού και των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων (rent-a-car), οι εταιρείες της συγκεκριμένης αγοράς ξεδίπλωσαν το σχέδιο διαχείρισης της κρίσης, του οποίου πρώτο ανάχωμα αποτέλεσε η ακύρωση περίπου 20.000 παραγγελιών νέων αυτοκινήτων. Ακολούθησε η υιοθέτηση ενός προσαρμοσμένου στα νέα δεδομένα της υγειονομικής κρίσης, μοντέλου λειτουργίας, ενώ λόγω και των κυβερνητικών μέτρων ενίσχυσης, η μακροπρόθεσμη-εταιρική ενοικίαση αυτοκινήτων (leasing) δεν έχει πληγεί.

«Το ενδεχόμενο εκδήλωσης μιας πολύ μεγάλης ύφεσης, που έχει αποφευχθεί για την ώρα, επειδή τα μέτρα ενίσχυσης απορροφούν, ώς ένα βαθμό, τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης, θα μπορούσε να οδηγήσει σε κύμα πτωχεύσεων, προκαλώντας σημαντικό πλήγμα στις μακροχρόνιες ενοικιάσεις», αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικίασης Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΣΤΕΕΑΕ) Δημήτρης Μαγγιώρος.

Ποιες, όμως, είναι οι επιπτώσεις που προκάλεσε η κρίση στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων; Οι εταιρείες που διαθέτουν δραστηριότητα και στον τομέα των βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων, όπως η Autohellas, η Avis και η Sixt βρέθηκαν αντιμέτωπες με διψήφιες απώλειες εσόδων, λόγω της καθίζησης των αφίξεων και της ακύρωσης των βραχυχρόνιων -τουριστικών ενοικιάσεων. Παρ’ όλα αυτά, η Autohellas εκτιμάται ότι θα παραμείνει, φέτος, κερδοφόρα, έστω κι αν το αποτέλεσμα «θα είναι ένα μικρό κλάσμα του προηγούμενου έτους», όπως είχε αναφέρει, το περασμένο καλοκαίρι ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης. Κοινός παρονομαστής των εταιρειών του κλάδου είναι η περικοπή κόστους και η άντληση ρευστότητας. Για την Avis η «ένεση» ρευστότητας προέρχεται και μέσω της εξασφάλισης χρηματοδότησης 130 εκατ. ευρώ, με μέσο επιτόκιο μικρότερο από 1,4%, από διεθνείς θεσμικούς επενδυτές, μεταξύ των οποίων το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).

Μία ακόμη τάση της αγοράς ενοικίασης αυτοκινήτων, εν καιρώ πανδημίας, σχετίζεται με την ενίσχυση της ζήτησης για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς ο Ελληνας έχει στραφεί μαζικά στη χρήση Ι.Χ. Τι σημαίνει αυτό; «Οτι οι εταιρείες μπορούν να προχωρήσουν, με καλούς όρους στην πώληση των αυτοκινήτων τους, ενισχύοντας, με τον τρόπο αυτό, τη ρευστότητά τους», αναφέρει ο κ. Μαγγιώρης. Ακόμη λόγω των αυξημένων αναγκών των εταιρειών για εξυπηρέτηση διαδικτυακών παραγγελιών και εκτέλεση μεταφορικού έργου, έχουν αυξηθεί κατά 7-8% οι βραχυπρόθεσμες-εποχιακού χαρακτήρα ενοικιάσεις αυτοκίνητων, ενώ βαίνει αυξανόμενη και η ζήτηση για μικρού κυβισμού βαν.

Επίσης, οι μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, βάσει μεριδίου αγοράς, η Autohellas, η Avis και η Leaseplan στρέφονται στη δημιουργία ευέλικτων προγραμμάτων ενοικίασης αυτοκινήτων, με τον κάθε παίκτη να απευθύνεται σε διαφορετική κατηγορία αγοράς. Κάποιες, δηλαδή, εταιρείες προτάσσουν την ευελιξία και το χαμηλό ρίσκο που προσφέρει το leasing, ενώ άλλες εστιάζουν ή παρέχουν την εναλλακτική επιλογή αγοράς του αυτοκινήτου μετά το πέρας της μισθωτικής περιόδου.

 

 

Kathimerini.gr

Exit mobile version