Με υπογραφή Βρυξελλών οι μειώσεις φόρων του 2021

Από το οικονομικό επιτελείο ο υπουργός οικονομικών- όχι τυχαία- δεσμεύεται μέχρι στιγμής μόνο για επανεκκίνηση της εξαγγελλίας για την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, ενώ για οτιδήποτε περισσότερο θέτει ως προϋπόθεση την ύπαρξη δημοσιονομικού χώρου.

Πρόκειται για το σχέδιο που προέβλεπε την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 5% από το 2020 έως και το 2023 με ένα συνολικό κόστος 2,5-2,6 δις ευρώ . Παρόλα αυτά, κανείς δεν διαψεύδει σενάρια για δεύτερη μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 8% της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του τέλους επιτηδεύματος.

Η μείωση κατά 0,9% των ασφαλιστικών εισφορών με κόστος 600 εκ ευρώ που έγινε από 1η Ιουνίου ήταν εφικτή για φέτος λόγω της πλήρους αναστολής των δημοσιονομικών στόχων, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ λόγω κορονοϊού.

Ωστόσο το διάστημα μέχρι και το τέλος Ιουλίου, εκτός από τις τελικές αποφάσεις για τα 750 εκ ευρώ για το ταμείο ανάκαμψης, θα φέρει και τις αποφάσεις για τους δημοσιονομικούς στόχους του 2021, καθώς όλες οι χώρες θα πρέπει να προετοιμάσουν τους προϋπολογισμούς για τον επόμενο χρόνο. Από αυτό θα κριθεί αν η Ελλάδα θα έχει ή όχι δημοσιονομικό χώρο για τον επόμενο χρόνο για μειώσεις εισφορών και φόρων. Την διαπραγμάτευση αυτή δυσκολεύουν οι αντιρρήσεις των Βορείων χωρών για το ταμείο ανάκαμψης και ειδικότερα ,στην διαχείριση, τα ποσά , την αναλογία δανείων / και παράλληλα η πίεση χρόνου για συμφωνία ως το Ιούλιο.

Πηγές από τις Βρυξέλλες θεωρούν πιθανό οι δύο διαπραγματεύσεις ( για τους δημοσιονομικούς στόχους και για το ταμεία ανάκαμψης ) να γίνουν «συγκοινωνούντα δοχεία» και να αυστηροποιηθούν τα δημοσιονομικά, σε μια προσπάθεια να συμφωνηθεί το ταμείο ανάκαμψης όσο το δυνατό πιο κοντά στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στην διαπραγμάτευση για τους δημοσιονομικούς στόχους η Ελλάδα έχει το μειονέκτημα της ενισχυμένης εποπτείας που δεν θα παίξει ρόλο στις αποφάσεις για τα 32 δις ( ή όσα και όπως καταλήξουν να είναι ) αλλά θα παίξει ρόλο στην επαναφορά μέρους ή τους συνόλου των δημοσιονομικών υποχρεώσεων.

Ρόλο θα παίξει και η ανάκαμψη της οικονομίας τον επόμενο χρόνο. Το ΥΠΟΙΚ στο πρόγραμμα σταθερότητας προβλέπει στο βασικό σενάριο ότι μετά από ύφεση 4,7% του ΑΕΠ το 2020 ανάκαμψη κατά 5,1% του ΑΕΠ το 2021. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις εαρινές εκτιμήσεις της προβλέπει ύφεση 9.7% του ΑΕΠ για φέτος και τεράστια ανάκαμψη 7,9% του ΑΕΠ για το 2021.

Οι εκτιμήσεις που θέλουν την Ελλάδα να ανακτά σχεδόν το σύνολο των απωλειών στο ΑΕΠ της έχει ήδη εντοπιστεί από τις Βόρειες χώρες, οι οποίες διαπραγματεύονται σκληρά όχι μόνο για το πακέτο της ανάκαμψης, αλλά και για την σύνδεση του με δημοσιονομικές υποχρεώσεις.

Ηδη στις πρώτες συζητήσεις που έχουν γίνει παράλληλα με το ταμείο ανάκαμψης για την άρση της πλήρους αναστολής των δημοσιονομικών στόχων το 2021 ζητήθηκε να μπεί μια ρήτρα που θα συνδέει το ρυθμό ανάκαμψης με τον δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού κάθε κράτους μέλους.

Η Ελλάδα έχει ήδη αρχίζει να συντάσσει προϋπολογισμό με μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα για το 2021 μετά από το πρωτογενές έλλειμμα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ που αναμένεται να παρουσιάσει φέτος. Αν λοιπόν προκειμένου να διασωθούν όσα περισσότερα γίνεται από το ταμείο ανάκαμψης τεθούν αυστηρότερες προϋποθέσεις για τα κράτη μέλη σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό σκέλος, το πρώτο θύμα θα είναι η Ελλάδα .

Η επαναφορά του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ θεωρείται απίθανο αφού στο σύνολο της η Ευρωπαϊκή Οικονομία θα είναι σε ανάταξη, αλλά ένας στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ δεν θα πρέπει να θεωρείται απίθανος. Είναι προφανές ότι μια τέτοια εξέλιξη περιορίζει σημαντικά το περιθώριο για μειώσεις φόρων με εξαίρεση ίσως την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που θεωρείται φιλοαναπτυξιακό μέτρο αφού βοηθάει και τις επιχειρήσεις και την απασχόληση.

 

Πηγή: news247.gr

Exit mobile version