Όταν ο επιστήμονας πληροφορικής John Wainwright αγόρασε το βιβλίο Douglas Hofstadter’s Fluid Concepts and Creative Analogies στις 3 Απριλίου 1995, πιθανότατα δεν είχε ιδέα ότι θα κατακτήσει επίσης μια μοναδική θέση στην ιστορία. Ήταν ο πρώτος πελάτης που αγόρασε ένα προϊόν από το Amazon.com.
Στα 25 χρόνια από την πρώτη αυτή πώληση, το Amazon έχει μεγαλώσει τόσο πολύ που έχει φέρει επανάσταση στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου και του λιανικού εμπορίου.
Η εταιρεία έχει πλέον ηγετικό μερίδιο στην αγορά συνδέοντας μάρκες, λιανοπωλητές και καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.
Αλλά για κάποιες μάρκες, τίθενται ερωτήματα σχετικά με το αν το Amazon είναι το κατάλληλο περιβάλλον για να προσεγγίσουν το κοινό.
Σήμερα, σχεδόν το 50% όλων των πωλήσεων στο Amazon προέρχονται από τρίτους εμπόρους, ενώ πάνω από 1 εκατομμύριο νέοι έμποροι θα εισέλθουν στην αγορά μόνο φέτος.
Για τα εμπορικά σήματα όπως η Nike, ο αριθμός αυτών των εμπόρων που χρησιμοποιούν το Amazon για την πώληση προϊόντων απομίμησης θεωρείται επικίνδυνος – τόσο πολύ ώστε ο Λευκός Οίκος εξέδωσε εμπορικό μνημόνιο, σκοπός του οποίου ήταν η προστασία των εμπορικών σημάτων των ΗΠΑ από την παραχάραξη σε διαδικτυακές αγορές όπως το Amazon , το eBay και το Alibaba.
Σύμφωνα με την έκθεση για τα προιόντα απομίμησης, περισσότερα από 500.000 fake προϊόντα έχουν εντοπιστεί στο Amazon τα τελευταία επτά χρόνια.
Ίσως η Nike θα μπορούσε να επωφεληθεί από το πρόγραμμα διαφάνειας του Amazon – ένα σχέδιο στο οποίο όλα τα προϊόντα φέρουν ένα ειδικό κωδικό που αποδεικνύει τη νομιμότητά τους.
Ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι κάθε προϊόν που δημιουργεί η Nike, όχι μόνο αυτά που περνούν από το Amazon, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με αυτόν τον ειδικό κωδικό.
Για μια εταιρεία μεγέθους της Nike, με εργοστάσια και γραφεία που υπάρχουν σε ολόκληρο τον πλανήτη, αυτό παρουσιάζει μια τεράστια υλικοτεχνική πρόκληση.
Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι μια αδύνατη πρόκληση για ένα εμπορικό σήμα με τη δύναμη της Nike.
Αλλά είναι ένα brand που “ζυγίζει “την αξία του να είναι στο Amazon – με την Nike τελικά να αποφασίζει ότι δεν θα έχει παρουσία καθώς θέλει να πάρει τον πλήρη έλεγχο της μάρκας της.
Αυτό είναι δυνητικά μια επικίνδυνη απόφαση για πολλούς λόγους. Υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να υπολογιστούν από την έξοδο μιας μάρκας από το Amazon – ακόμη και για το μέγεθος της Nike.
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι για τα εμπορικά σήματα και τους εμπόρους λιανικής, το Amazon είναι κάτι περισσότερο από ένα κανάλι πωλήσεων – είναι ένα ανεκτίμητο εργαλείο έρευνας.
Σήμερα, περίπου το 79% όλων των πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου χρησιμοποιεί το Amazon και τα ευρήματα που δίνει το Amazon είναι ανεκτίμητα.
Το Amazon έχει τα πιο πολύτιμα δεδομένα στον κόσμο, επειδή λέει στους εμπόρους τι θέλουν οι πελάτες να αγοράσουν. Πάνω από το 66% των αναζητήσεων προϊόντων συμβαίνουν τώρα στο Amazon – σε σύγκριση με μόνο το 20% στο Google.
Η πλατφόρμα προσφέρει συνεχώς στους εμπόρους λιανικής νέα εργαλεία και πληροφορίες για το πώς τα προγράμματα περιήγησης ασχολούνται με το εμπορικό σήμα και τα προϊόντα τους.
Τα εμπορικά σήματα μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για να αυξήσουν την επισκεψιμότητα στα εμπορικά καταστήματα και να προωθήσουν τα προϊόντα – είναι μια στρατηγική που δεν μπορούν οι μάρκες να εφαρμόσουν.
Καθώς η Nike βγήκε από το Amazon, η πλατφόρμα συνεργάζεται με τρίτους εμπόρους με προϊόντα της Nike, έτσι ώστε τα προιόντα της Nike να παραμένουν διαθέσιμα.
Με την παρουσία της στο Amazon, η Nike είχε την ευκαιρία να ελέγξει τον τρόπο με τον οποίο εκπροσωπείται η μάρκα της, ακόμη και αν δεν ήταν ένα κερδοφόρο κανάλι πωλήσεων για το εμπορικό σήμα – η πλειοψηφία των πελατών της Nike θα χρησιμοποιούσε το Amazon για έρευνα πριν αγοράσει απευθείας από ένα κατάστημα της Nike .
Όταν πρόκειται για λανσάρισμα προϊόντων, η επισκεψιμότητα στο Amazon είναι ασυναγώνιστη.
Το Amazon είναι ένα απίστευτο όχημα για την παρουσίαση νέων προϊόντων μπροστά στους ανθρώπους. Είναι σημαντικό για τη Nike να διατηρήσει παρουσία στο Amazon για να διασφαλίσει ότι η επωνυμία της αντιπροσωπεύεται σωστά στην πλατφόρμα.
Ίσως μια καλύτερη στρατηγική θα ήταν να παραμείνει και κάνει το θέμα της παραποίησης γνωστό σε όλη την κοινή γνώμη.
Αναβαθμίζοντας τη συνειδητοποίηση αυτού του ζητήματος ως θέμα για το Amazon, η Nike θα μπορούσε να αλλάξει τις προοπτικές των καταναλωτών κατά την περιήγηση στα προϊόντα της Nike στο Amazon, διατηρώντας παράλληλα την πολύτιμη παρουσία της αλλά και διατηρώντας τα πλούσια δεδομένα και τις γνώσεις των χρηστών.
Η πραγματικότητα είναι ότι η Nike θα αντιμετωπίσει προβλήματα με τις απομιμήσεις προϊόντων οπουδήποτε κι αν πάει.
Με τη διακοπή της παρουσίας στο Amazon, η Nike κινδυνεύει να χάσει πολλά περισσότερα από ένα άλλο κανάλι πωλήσεων.
Πηγή: https://thetotalbusiness.com