Την ώρα που η Wall Street εκτινάσσει την μετοχή της TESLA στα 1.000 δολάρια, δίνοντας στο Έλον Μάσκ τον ιδρυτή της, το κλειδί για το άνοιγμα της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, στην Ελλάδα το κυβερνητικό σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση, κινητοποιεί πλήθος ενδιαφερόμενων, προετοιμάζοντας την αγορά για το μεγάλο κύμα υποδομών ηλεκτρικών οχημάτων που έρχεται.
Πρατήρια καυσίμων, αλυσίδες super market, εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία, πάρκινγκ, αεροδρόμια, λιμάνια ακόμη και πολυκατοικίες είναι μερικοί μόνο από τους χώρους που θα αυξήσουν τους επόμενους μήνες την παρουσία τους οι ηλεκτρικοί φορτιστές, εντάσσοντας στο ηλεκτρικό «κίνημα», εταιρείες όπως η ΔΕΗ, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Motor Oil, η Μυτιληναίος, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Engie, η ΕΛΙΝΟΙΛ, η Fraport Greece, η ΑΒ Βασιλόπουλος, ιδιώτες προμηθευτές ενέργειας αλλά και εταιρείες επαγγελματικού στόλου oχημάτων όπως η ΒΕΑΤ κ.α.
Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα σε εκείνους που έχουν βάλλει στον ευρωπαϊκό χάρτη του σχεδιασμού τους και την χώρα μας για την ανάπτυξη μιας ηλεκτρικής λεωφόρου που θα διασχίζει την Πορτογαλία, την Γαλλία και την Ιταλία, θα συνεχίζει στην Ελλάδα και θα φτάνει μέχρι την Τουρκία είναι και η Αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ο σχεδιασμός αυτός δεν αποκλείεται να έχει ευρύτερες προεκτάσεις με κάποιους να επιμένουν ότι έχει πέσει ο σπόρος για στρατηγικές συνεργασίες, οι οποίες όμως διέπονται από αυστηρές συμφωνίες εμπιστευτικότητας.
Την ίδια στιγμή, ηχηρά ονόματα της ενεργειακής αγοράς, του εμπορίου και των υπηρεσιών, οργανώνουν την στρατηγική της επόμενης μέρας, ποντάροντας στην στιγμή που η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα προσελκύσει τους Έλληνες οδηγούς.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος, έως το 2025 θα έχουν εγκατασταθεί 10.000 σημεία φόρτισης σε όλη τη χώρα ενώ μέσα από την παροχή ισχυρών οικονομικών και φορολογικών κινήτρων η κυβέρνηση απευθύνει προσκλητήριο για την δημιουργία εγχώριας παραγωγής μπαταριών και ηλεκτρικών φορτιστών.
Σήμερα, μόνο στις εγκαταστάσεις της Eunice Wind στην Μάνδρα Αττικής υπάρχει αντίστοιχη δραστηριότητα αφού στην εγχώρια μονάδα παραγωγής μικρών ανεμογεννητριών προστέθηκε ένα ξεχωριστό τμήμα κατασκευής φορτιστών.
Το εργοστάσιο παράγει τον κατάλληλο εξοπλισμό για δίκτυα δημόσιας φόρτισης, για εμπορικούς χώρους και εμπορικά κέντρα, κτήρια γραφείων, ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, χώρους στάθμευσης αλλά και για οικιακή χρήση. Η Eunice είναι από τις πρωτοπόρες εταιρείες στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, συνάπτοντας συμφωνία με την Αμερικανική Blink Energy για την ανάπτυξη ενός πανευρωπαϊκού δικτύου φόρτισης που θα αποτελέσει το αντίπαλο δέος στο φιλόδοξο σχεδιασμό της TESLA.
Η εταιρεία έχει ήδη αναπτύξει ένα πανελλαδικό δίκτυο 60 φορτιστών που αναμένεται να ξεπεράσει τα 200 σημεία έως τα τέλη του χρόνου, τροφοδοτώντας με ηλεκτρική ενέργεια κάθε τύπο αυτοκινήτου, εν αντιθέσει με την TESLA που οι φορτιστές τροφοδοτούν μόνο τα δικά της οχήματα. Ο αριθμός των σημείων φόρτισης, όπως αναφέρουν στελέχη της, θα είναι συνάρτηση και των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων που σήμερα λόγω του υψηλού κόστους παραμένουν περιορισμένες. Πρόσφατα μάλιστα η Εunice έγινε η πρώτη ελληνική εταιρία μέλος του πανευρωπαϊκού δικτύου ηλεκτροκίνησης Hubject.
Πρόκειται για την πανευρωπαϊκή κοινοπραξία κορυφαίων εταιριών ενέργειας, ηλεκτροκίνησης και των αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης, η οποία παρέχει υπηρεσίες διασυνοριακής πρόσβασης (e-roaming), μεταξύ των δικτύων ηλεκτροκίνησης σε Έλληνες οδηγούς στην Ευρώπη και σε οδηγούς από άλλες ευρωπαϊκές χώρες στην Ελλάδα.
Συμφωνία με την Αμερικανική Blink έχει υπογράψει και η Globalsat, μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις διανομής ειδών τεχνολογίας. Σύμφωνα με τον Εμπορικό Διευθυντή κ. Κώστα Αγραφιώτη η εταιρεία θα αναλάβει την επιλογή των σημείων που θα εγκατασταθούν οι φορτιστές της Blink μέσω του εξειδικευμένου τμήματος εταιρικών πελατών της (αλυσίδων τεχνολογίας, τηλεπικοινωνιών, leasing κ.α).
Ζωηρό ενδιαφέρον από ΕΛΠΕ και Μυτιληναίο
Με την δημιουργία μίας νέας θυγατρικής σχεδιάζει να επεκταθεί στην ηλεκτροκίνηση και ο μεγάλος ενεργειακός όμιλος των ΕΛΠΕ, εντάσσοντας την νέα δραστηριότητα στους άξονες του ενεργειακού μετασχηματισμού και της στρατηγικής που χαράσσει για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και για επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Τις λεπτομέρειες του σχεδιασμού τους κρατούν ως επτασφράγιστο μυστικό όμως το γεγονός ότι ο όμιλος διαθέτει 1.700 πρατήρια καυσίμων σε όλη την χώρα και τροφοδοτεί με καύσιμα όλα τα μεγάλα αεροδρόμια ανοίγει ένα μεγάλο πεδίο συνεργασιών για τα ΕΛΠΕ.
Συνεργασία με την Fortisis και το δίκτυο ΦΟΡΤΙΖΩ, το πρώτο δίκτυο ηλεκτροκίνησης που λειτούργησε στη χώρα μας πριν 8 χρόνια, ξεκινά και η Protergia, δίνοντας στους χρήστες ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση σε περισσότερα από 50 σημεία επαναφόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα η εταιρεία έχει ξεκινήσει την δημιουργία του δικού της δικτύου σημείων επαναφόρτισης μέσω της εγκατάστασης φορτιστών σε ξενοδοχεία και άλλους εμπορικούς χώρους.
Θυμίζουμε ότι η Protergia από το 2017 παρακολουθεί στενά τον τομέα της ηλεκτροκίνησης, συνάπτοντας συνεργασία της με την Kosmocar – Volkswagen, μέσα από την οποία διαθέτει, ένα 100% ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, σε μειωμένη τιμή, εξασφαλίζοντας έκπτωση κινήτρου στην λιανική τιμή πώλησης 10 αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, την ίδια χρονιά λάνσαρε το ειδικά σχεδιασμένο «πράσινο» τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας για τους κατόχους ηλεκτροκίνητων, e-Protergia οικιακό, το οποίο εξακολουθεί να προσφέρεται και σήμερα και προσφέρει δωρεάν την ενέργεια ενός έτους για τη φόρτιση ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου στο σπίτι.
Στην μάχη της ηλεκτροκίνησης έχει μπει από νωρίς και ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εγκαθιστώντας αρχικά φορτιστές στο εθνικό δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων που λειτουργεί. Παράλληλα μέσω της Ήρων και σε συνεργασία με την Engie έχει εγκαταστήσει πάνω από 200 φορτιστές.
Πρόσφατα μάλιστα η εταιρεία ξεκίνησε δύο νέα προγράμματα ηλεκτροκίνησης (ΗΡΩΝ EcoDrive), τα οποία απευθύνονται σε κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων και προσφέρουν δωρεάν το 50% της νυχτερινής κατανάλωσης του σπιτιού, για τη φόρτιση των ηλεκτρικών τους αυτοκινήτων, χωρίς να απαιτείται η εγκατάσταση νυχτερινού μετρητή. Παρέχει επίσης το EcoMove, υπηρεσία επαγγελματικού διαμοιρασμού (Car Sharing) εταιρικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το ενδιαφέρον του ομίλου της ΕΛΙΝΟΙΛ για την νέα αγορά, επιβεβαιώνει και ο επικεφαλής της εταιρείας κ. Γιάννης Αληγιζάκης. Όπως αναφέρει η εταιρεία θα επικεντρωθεί στα νησιά που θεωρεί ότι αποτελούν ιδανικό τόπο για την ηλεκτροκίνηση λόγων των μικρών αποστάσεων και μια αγορά στην οποία η ΕΛΙΝΟΙΛ διαθέτει ένα ευρύ δίκτυο από 130 πρατήρια. Ο κ. Αληγιζάκης με την ιδιότητά του και ο Προέδρου του Συνδέσμου Πετρελαιοειδών, επισημαίνει ότι οι εταιρείες δεν είναι απέναντι στην ηλεκτροκίνηση όπως κακός έχει ερμηνεύσει η πολιτεία. «Το ενεργειακό τοπίο αλλάζει, τα ηλεκτρικά οχήματα θα περιορίσουν την κατανάλωση των συμβατικών καυσίμων όμως είναι ένα νέο προϊόν που δεν μπορούμε να απορρίψουμε αφού αργά ή γρήγορα η αγορά θα εξελιχθεί».
Ο κ. Αληγιζάκης δηλώνει υπέρ της έναρξης ενός διαλόγου με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον τρόπο, με τον οποίο θα επεκταθούν τα πρατήρια στην ηλεκτροκίνηση στα αστικά κέντρα και την ηπειρωτική χώρα.
Με ισχυρές συμμαχίες και η ΔΕΗ
Με ισχυρές συνεργασίες που της δίνουν πρόσβαση σε σημεία αυξημένης συνάθροισης κοινού, απλώνει τα πλοκάμια της στην ηλεκτροκίνηση και η ΔΕΗ. Η εταιρεία σχεδιάζει την δημιουργία 1000 σημείων πώλησης στα επόμενα 2 έως 3 χρόνια και 10.000 σημείων μακροπρόθεσμα με στόχο να αναπτύξει το μεγαλύτερο δίκτυο φόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Σημείο εκκίνησης αποτελούν οι συνεργασίες με την ΑΒ Βασιλόπουλος και την FRAPORT για την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αλλά και με την BEAT, την on line πλατφόρμα επιβατικής εξυπηρέτησης, για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε πιάτσες ταξί και την από κοινού ανάπτυξη σημείων φόρτισης αλλά και προϊόντων για τους οδηγούς ηλεκτρικών ταξί.
Η ΔΕΗ αναθεωρεί ριζικά την στρατηγική της προηγούμενης διοίκησης που ναι μεν έδινε χώρο στην ηλεκτροκίνηση ωστόσο το δίκτυο φόρτισης είχε εκχωρηθεί στο ΔΕΔΔΗΕ.
Το γεγονός μάλιστα ότι ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει, μεταξύ άλλων αναπτυξιακά κίνητρα μέσω εκπτώσεων φόρου, επιδοτήσεων και μείωσης εργοδοτικών εισφορών για τις επιχειρήσεις που θα παράγουν φορτιστές και μπαταρίες για τα ηλεκτρικά οχήματα στις λιγνιτικές εγκαταστάσεις της Επιχείρησης στην Δυτική Μακεδονία και την Αρκαδία, ίσως να κρύβει και ένα νέο πεδίο συνεργασιών για την ΔΕΗ στους τομείς της ηλεκτροκίνησης τους επόμενους μήνες.
Πηγή: newmoney.gr