Περισσότερα από 170 χιλιάδες σπίτια νοίκιαζαν οι Έλληνες μέσα από το Airbnb και τις άλλες πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων πριν από τον κορωνοϊό, κερδίζοντας περίπου 1,15 δισ. ευρώ το χρόνο. Όμως, με το ξέσπασμα της πανδημίας, η οικονομία του Airbnb και τα 100 δισ. δολάρια που έβγαζαν οι οικοδεσπότες της πλατφόρμας σε όλο τον κόσμο, σχεδόν εξαφανίστηκαν από τη μία στιγμή στην άλλη. Τα διεθνή στοιχεία δείχνουν ότι οι κρατήσεις μειώθηκαν κατά 72% έως τον Απρίλιο, όταν οι χώρες της Δύσης βρίσκονταν αντιμέτωπες με το πρώτο κύμα των κρουσμάτων και των lockdowns, ενώ κατέρρευσαν κατά 93% τον Ιούνιο, καθώς ο κορωνοϊός πρακτικά «ακύρωσε» την τουριστική σεζόν του καλοκαιριού. Τα νούμερα για την Ελλάδα διαμορφώνονται σε παρόμοια επίπεδα.
Και όμως, ακόμα και την ώρα που το δεύτερο κύμα των lockdowns «κλείνει» τις οικονομίες της Ευρώπης και βάζει λουκέτο στην παγκόσμια βιομηχανία του τουρισμού, υπάρχει μια μικρή ομάδα επαγγελματιών που βγάζει ακόμα χρήματα μέσω του Airbnb και βρίσκει μία διέξοδο από αυτή την πρωτοφανή οικονομική κρίση στον ψηφιακό κόσμο. Ανάμεσά τους, και μερικοί Έλληνες.
Η Αρχαία Ελλάδα στα «best sellers»
Όπως ο Φραγκίσκος και ο Νίκος, που φορούν αρχαιοελληνικούς χιτώνες και περούκες και παριστάνουν τον Σωκράτη για ένα χιουμοριστικό παιχνίδι γνώσεων «αλήθεια ή ψέμα» γύρω από την Αρχαία Ελλάδα. Το παιχνίδι έχει διάρκεια 60 λεπτών, πραγματοποιείται μέσω της πλατφόρμας βιντεοκλήσεων Zoom και είναι μία από τις πιο δημοφιλείς εμπειρίες ανάμεσα στα online experiences που προσφέρει εδώ και μερικούς μήνες η Airbnb.
«Σανίδα σωτηρίας» για δεκάδες από τους οικοδεσπότες της πλατφόρμας που αδυνατούν να προσφέρουν τα experiences τους (εμπειρίες που στοχεύουν να δώσουν στους τουρίστες μία γεύση της ζωής των ντόπιων, όπως για παράδειγμα ξεναγήσεις ή μαθήματα μαγειρικής) στον καιρό της κοινωνικής αποστασιοποίησης και των lockdowns, η online εκδοχή αυτών των εμπειριών επιτρέπει στην Airbnb να παραμείνει «μέσα στα πράγματα» ακόμα και την ώρα που ο κορωνοϊός ακυρώνει σε μεγάλο βαθμό το μοντέλο λειτουργίας της.
Οι κανόνες της διαδικασίας για την αρχική δημόσια εγγραφή (IPO) δεν επέτρεψαν στην Airbnb να μοιραστεί με το moneyreview.gr πρόσφατα στοιχεία για τον τζίρο των online experiences. Όμως, το Σεπτέμβριο, οι New York Times μιλούσαν για έσοδα 2 εκατ. δολαρίων το τελευταίο πεντάμηνο, από 700 εμπειρίες που γίνονται διαδικτυακά. Ασφαλώς, το νούμερο από μόνο του δεν λέει πολλά για την Airbnb (μία εταιρεία που μόλις μπήκε στο χρηματιστήριο με κεφαλαιοποίηση 47 δισ. δολαρίων), όμως τα online experiences αποδεικνύουν ότι η κοινότητα της πλατφόρμας επιβιώνει και παραμένει ενεργή ακόμα και μέσα στην πανδημία.
Τα online experiences είναι δημοφιλή ανάμεσα σε παρέες που «συναντιούνται» ψηφιακά, οικογένειες που βρίσκονται για να γιορτάσουν γενέθλια ή επετείους και πολυεθνικές που κάνουν team building στην εποχή της τηλεργασίας.
Γονείς που ψάχνουν εποικοδομητικούς τρόπους να απασχολήσουν τα παιδιά τους εν μέσω καραντίνας, ηλικιωμένοι που θέλουν να γεμίσουν τις ώρες του εγκλεισμού τους, παρέες που συναντιούνται ψηφιακά, οικογένειες που βρίσκονται μέσω του Zoom για να γιορτάσουν γενέθλια ή επετείους και άνθρωποι που ονειρεύονται ταξίδια αλλά παραμένουν εγκλωβισμένοι στους τέσσερις τοίχους ενός διαμερίσματος, είναι συνήθως οι πελάτες που κλείνουν μία θέση στα online experiences. Όμως αυτοί που στηρίζουν τη συγκεκριμένη «οικονομία» είναι οι μεγάλες πολυεθνικές, που χρησιμοποιούν τις εμπειρίες αυτές για να φέρουν τους υπαλλήλους τους πιο κοντά και να ενισχύσουν τους δεσμούς τους, τώρα που πολλοί από αυτούς δουλεύουν από το σπίτι και κάνουν μήνες να ειδωθούν.
Με πελάτες τη Microsoft και την Google
Υπάλληλοι της Microsoft, του Facebook, της Google και του Bloomberg έχουν παίξει το παιχνίδι «Αλήθεια ή ψέμα» για την Αρχαία Ελλάδα. Αμερικανικές εταιρείες όπως η Google, το Facebook και το Netflix προσφέρουν στους υπαλλήλους τους την ευκαιρία να έρθουν πιο κοντά (με το λεγόμενο team building) κάνοντας έναν virtual περίπατο στους δρόμους της Αθήνας με την Καλλιόπη Μαρκοπούλου να τους μυεί στα μυστικά του street art και των πιο εντυπωσιακών γκράφιτι της ελληνικής πρωτεύουσας. Η κα Μαρκοπούλου ήταν από τους πρώτους οικοδεσπότες στα experiences του Airbnb, καθώς ξεκίνησε τις ξεναγήσεις της στους δρόμους της Αθήνας από τον Ιούλιο του 2018 και σύντομα άφησε την κανονική της δουλειά για να ασχοληθεί αποκλειστικά με τα tours. Για αυτό και όταν χτύπησε η πανδημία, ήταν ανάμεσα στους πρώτους που απευθύνθηκαν στην Airbnb, με το αίτημα να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους στον ψηφιακό κόσμο.
Η Καλλιόπη Μαρκοπούλου κερδίζει όσα ένας μέσος εργαζόμενος προσφέροντας virtual ξεναγήσεις στους δρόμους της Αθήνας μέσω Zoom.
Από το Μάιο, όταν ξεκίνησε να προσφέρει το online experience, πραγματοποιεί κατά μέσο όρο μία ψηφιακή ξενάγηση την ημέρα (με κοινό που κυμαίνεται από 1 έως 10 άτομα) και όπως εξηγεί στο moneyreview.gr, κερδίζει περίπου ένα μέσο μισθό από αυτή τη δραστηριότητα.
Όσο για τα online μαθήματα ελληνικής μαγειρικής που παραδίδει η κα Τζούλια, αυτά μετρούν ήδη 184 κριτικές. Το κόστος συμμετοχής ξεκινά από τα 20 ευρώ την ώρα, η λίστα με τα υλικά δίνεται από πριν και η οικοδέσποινα καθοδηγεί μέσω Zoom ανθρώπους από κάθε γωνιά του πλανήτη για να μαγειρέψουν γιουβαρλάκια, τυρόπιτα και άλλα κλασικά ελληνικά πιάτα. Ανάμεσα στους πελάτες είναι αρκετοί που επιστρέφουν ξανά και ξανά και κάποιοι που μοιράζονται αυτή την online εμπειρία με μέλη της οικογένειάς τους που βρίσκονται μακριά.
Πάντως, η δημοφιλέστερη από τις ψηφιακές εμπειρίες στην πλατφόρμα του Airbnb είναι ένα live μάθημα παρασκευής κοκτέιλ με μία ομάδα Drag Queens από την Πορτογαλία, που κοστίζει 28 ευρώ ανά άτομο και έχει μέχρι στιγμής σχεδόν 4.000 κριτικές.
moneyreview.gr