Το Instagram είναι μια απίστευτη μηχανή χρημάτων. Η μητρική Facebook δεν αποκαλύπτει στοιχεία για τα κέρδη του, αλλά οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε διαφημιστικά έσοδα μόνο το 2019: Αυτό είναι το ένα τέταρτο των ετήσιων εσόδων του Facebook.
Αλλιώς: το instagram φέρνει περισσότερα στη Facebook από το YouTube στη μητρική Alphabet.
Στο πυρήνα της οικονομικής επιτυχίας του Instagram είναι δύο πράγματα: η διαφήμιση – με τα Stories που «πήρε» από το Snapchat – και η διαχείριση των δεδομένων που τροφοδοτούν όλες αυτές τις διαφημίσεις – και είναι πάρα πολλά.
Το Instagram, αξιοποιώντας τα δεδομένα που διαθέτει για σας το Facebook, χρησιμοποιεί τα προσωπικά σας στοιχεία για να σας δείξει διαφημίσεις που πιστεύει ότι είναι πιθανό να κάνετε κλικ.
Αυτές οι πληροφορίες προέρχονται από ό,τι κάνετε στον Instagrap και στο Facebook, στο τηλέφωνό σας αλλά και την online συμπεριφορά σε μέρη του ίντερνετ που δεν ανήκουν στο Facebook.
Τα βασικά
Ό,τι κάνετε στο Instagram, παρακολουθείτε. Σχεδόν κάθε διαδικτυακή υπηρεσία που χρησιμοποιείτε συλλέγει πληροφορίες για τις ενέργειές σας. Κάθε φορά που κουνάτε τον αντίχειρά σας στην οθόνη σας παρέχει πληροφορίες:
Το Instagram ξέρει ότι περάσατε 20 λεπτά ξεψαχνίζοντας το προφίλ του εφηβικού σας έρωτα στις 2 τα ξημερώματα.
Τα δεδομένα που συλλέγει το Instagram δεν είναι μόνο για διαφημίσεις. Η εταιρεία χρησιμοποιεί τα στοιχεία σας – για παράδειγμα, ποια συσκευή χρησιμοποιείτε για να συνδεθείτε – για να εντοπίσει ύποπτες προσπάθειες σύνδεσης.
Οι αναφορές σφαλμάτων από το τηλέφωνό σας μπορούν να το βοηθήσουν να εντοπίσει λάθη στον κώδικά του και να εντοπίσουν τμήματα της εφαρμογής που κανείς δεν χρησιμοποιεί. Το 2019 κατήργησε το κουμπί που έδειχνε σε όλους σε ποιές δημόσιες αναρτήσεις έχετε κάνει like.
Αν δεν σβήσετε εντελώς το Instagram από το κινητό σας, δεν μπορείτε να κάνετε το Instagram να σταματήσει να σας παρακολουθήσει στην πλατφόρμα του, Όμως υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να περιορίσετε ορισμένα από τα δεδομένα που συλλέγονται ή τους τύπους διαφημίσεων που βλέπετε στο διαδίκτυο.
Διαγραφή (ορισμένων) των δεδομένων σας
Θέλετε να δείτε τις πληροφορίες που έχετε δώσει στο Instagram; Μεταβείτε στη σελίδα ρυθμίσεων της εφαρμογής (settings) και πατήστε την επιλογή ασφαλείας (security). Εδώ υπάρχει η επιλογή να δείτε τις πληροφορίες που έχει συλλέξει το Instagram για εσάς και να τις κατεβάσετε.
Εάν πατήσετε την επιλογή «Πρόσβαση στα δεδομένα» (access to data) θα μπορείτε να δείτε όλες τις αλλαγές στον κωδικό πρόσβασής σας, τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τους αριθμούς τηλεφώνου που σχετίζονται με τον λογαριασμό, καθώς και περισσότερα σχετικά με τον τρόπο χρήσης της εφαρμογής.
Συνολικά υπάρχουν 25 διαφορετικές κατηγορίες πληροφοριών που συλλέγονται – από ψηφοφορίες σε δημοσκοπήσεις, έως τα hashtag που παρακολουθείτε και τις αλλαγές στις πληροφορίες του βιογραφικού σας. Μπορείτε να βρείτε το εργαλείο πρόσβασης του Instagram εδώ.
Παρόλο που μπορείτε να δείτε όλα αυτά τα δεδομένα, δεν μπορείτε να τα επηρρεάσετε.
Το ιστορικό αναζήτησης μπορεί να διαγραφεί μέσω των επιλογών του μενού Ασφάλεια, αν και όταν το κάνετε, το διαγράφετε μόνο στο δικό σας τηλέφωνο. Το Instagram και το Facebook εξακολουθούν να γνωρίζουν τι – ή ποιόν – έχετε αναζητήσει.
«Λάβετε υπόψη ότι η εκκαθάριση του ιστορικού αναζήτησης είναι προσωρινή και ότι οι αναζητήσεις που διαγράφετε ενδέχεται να εμφανιστούν ξανά στο ιστορικό σας αφού τις επαναλάβετε», λέει το Instagram.
Είναι επίσης δυνατό να διαγράψετε τις επαφές που μπορεί να έχετε ανεβάσει στο Instagram από τις επαφές του τηλεφώνου σας – ονόματα και αριθμούς τηλεφώνου. Η μεταφόρτωση των επαφών σας επιτρέπει στο Instagram και στο Facebook να σας κάνει συστάσεις για νέους φίλους, αλλά ταυτόχρονα ενισχύει τις γνώσεις του για την κοινωνική σας δραστηριότητα.
Αυτή η σελίδα του Instagram δείχνει αν έχετε ανεβάσει επαφές και σας επιτρέπει να τις διαγράψετε. Η διαγραφή τους δεν θα εμποδίσει την προσθήκη νέων επαφών στο τηλέφωνό σας. Η ρύθμιση μπορεί να ενεργοποιηθεί ή να απενεργοποιηθεί μέσω του μενού ρυθμίσεων σε iOS ή Android.
Απόκρυψη τοποθεσίας
Πιθανότατα χρησιμοποιείτε το Instagram στο τηλέφωνό σας. Η δυνατότητα συλλογής τοποθεσιών από το Instagram είναι απενεργοποιημένη από προεπιλογή, αλλά πιθανώς να έχετε ενεργοποιήσει κατά λάθος τη λειτουργία όταν προσθέσατε την τοποθεσία σας σε μια ανάρτηση ή ένα στόρι.
Για να το αλλάξετε αυτό – ή τουλάχιστον ελέγξτε αν του έχετε δώσει άδεια – πρέπει να δείτε τις ρυθμίσεις στο τηλέφωνό σας, δεν μπορεί να γίνει μέσω της εφαρμογής Instagram.
Σε Android, μεταβείτε στις ρυθμίσεις και, στη συνέχεια, πατήστε σε εφαρμογές και βρείτε το Instagram. Εδώ μπορείτε να δείτε αν της έχετε δώσει άδεια πρόσβασης στην τοποθεσία σας, το μικρόφωνο, τον αποθηκευτικό χώρο της συσκευής, τις επαφές και άλλα. Μπορείτε να ενεργοποιήσετε και να απενεργοποιήσετε αυτές τις ρυθμίσεις, επιτρέποντας στο Instagram την πρόσβαση στην τοποθεσία σας όλη την ώρα, μόνο όταν χρησιμοποιείτε την εφαρμογή ή για να την αρνηθείτε εντελώς.
Εάν διαθέτετε iPhone, η διαδικασία είναι παρόμοια. Από τις ρυθμίσεις του τηλεφώνου, πατήστε απόρρητο και, στη συνέχεια, στις υπηρεσίες τοποθεσίας εντοπίστε το Instagram. Εδώ μπορείτε να επιλέξετε εάν η παρακολούθηση τοποθεσίας είναι συνεχώς ενεργή, όταν χρησιμοποιείτε την εφαρμογή ή να είναι απενεργοποιημένη συνεχώς.
Έλεγχος διαφημίσεων σε ιστορίες
Καθώς το Facebook προσπάθησε (με επιτυχία) να κερδίσει περισσότερα χρήματα από το Instagram, το έχει γεμίσει με διαφημίσεις. Ο σερβερ των διαφημίσεων είναι της Facebook – η υπηρεσία είναι ενιαία.
Το Instagram εμφανίζει διαφημίσεις με βάση αυτό που νομίζει το ίδιο και το Facebook ότι σας αρέσει. Αυτό στηρίζεται σε ότι κάνετε ενώ είστε στο Instagram (π.χ. αν σας αρέσουν οι αναρτήσεις από συγκεκριμένες μάρκες ή προφίλ) αλλά και σε αυτό που κάνετε σε ιστότοπους και υπηρεσίες που δεν ανήκουν στο Facebook.
Το Pixel του Facebook είναι ένα μικρό κομμάτι κώδικα που βρίσκεται σχεδόν σε κάθε ιστότοπο που επισκέπτεστε και συλλέγει πληροφορίες λέγοντας ότι το έχετε επισκεφτεί. Το Pixel συλλέγει δεδομένα σχετικά με τη δραστηριότητά σας στο διαδίκτυο και το βοηθά να αποφασίσει ποιες διαφημίσεις θα εμφανίζει.
Είναι ένας από τους τρόπους συλλογής δεδομένων που τροφοδοτεί τη διαφημιστική μηχανή του ομίλου. «Οι διαφημιζόμενοι, οι προγραμματιστές εφαρμογών και οι εκδότες μπορούν να μας στέλνουν πληροφορίες μέσω του Facebook Business Tools που χρησιμοποιούν, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών προσθηκών μας (όπως το κουμπί Like), του Facebook Login, των API και των SDK ή του Facebook pixel», αναφέρει η πολιτική δεδομένων του Facebook.
Αυτό περιλαμβάνει ό, τι αγοράζετε και τους ιστότοπους που επισκέπτεστε.
Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε στο Instagram; Τα στοιχεία ελέγχου είναι περιορισμένα. Μέσα στην εφαρμογή και στην καρτέλα ρυθμίσεων, μπορείτε να δείτε τη δραστηριότητα των διαφημίσεών σας.
Εδώ μπορείτε να δείτε τις διαφημίσεις στις οποίες ανταποκριθήκατε – με σχολιασμό αναρτήσεων, με like ή follows. Εάν δεν σας αρέσει μια μεμονωμένη διαφήμιση, μπορείτε να την αποκρύψετε πατώντας τις τρεις κουκκίδες που εμφανίζονται δίπλα της και πατώντας απόκρυψη.
Είναι επίσης δυνατό να αναφέρετε μια διαφήμιση εάν νομίζετε ότι μπορεί να παραβιάζει την πολιτική ορθής χρήσης του Instagram.
Για να επιχειρήσετε πραγματικά να ελέγξετε τις διαφημίσεις στο Instagram, πρέπει να μεταβείτε στο Facebook. Εδώ είναι δυνατό να αλλάξετε τις ρυθμίσεις προτιμήσεων, οι οποίες θα ισχύουν τόσο για το Instagram όσο και για το Facebook.
Δεν υπάρχουν ρυθμίσεις προτιμήσεων διαφημίσεων για άτομα που έχουν μόνο λογαριασμό Instagram και όχι λογαριασμό Facebook. Η εταιρεία λέει ότι εργάζεται για την κατασκευή εργαλείων μέσα στην εφαρμογή Instagram.
Η σελίδα προτιμήσεων διαφημίσεων του Facebook περιέχει βουνό πληροφοριών.
Δείχνει ποιά πιστεύει το Facebook ότι είναι τα ενδιαφέροντά σας, τις εταιρείες που έχουν μοιραστεί με το Facebook πληροφορίες για εσάς, πώς στοχεύουν οι διαφημίσεις, ρυθμίσεις διαφημίσεων αλλά και διαφημίσεις που έχετε αποκρύψει. Για να αλλάξετε τις διαφημίσεις που βλέπετε, πρέπει να αφιερώσετε λίγο χρόνο σε αυτήν τη σελίδα μέσω των ρυθμίσεων.
Ορισμένες βασικές επιλογές που μπορούν να γίνουν είναι στο «Τα στοιχεία σας». Εδώ μπορείτε να επιλέξετε να μην βλέπετε διαφημίσεις που σχετίζονται με τον εργοδότη σας, τον τίτλο εργασίας, την κατάσταση της σχέσης σας ή την εκπαίδευσή σας.
Η ενότητα επιχειρήσεων σάς επιτρέπει να σταματήσετε τις επιχειρήσεις που έχουν ανεβάσει πληροφορίες σχετικά με εσάς να εμφανίζουν διαφημίσεις. Και οι «Ρυθμίσεις διαφημίσεων» σταματούν τα προϊόντα Facebook που εμφανίζουν διαφημίσεις βάσει πληροφοριών που συλλέγονται από άλλους ιστότοπους και υπηρεσίες που επισκέπτεστε.
Για να εφαρμοστεί οποιοδήποτε από αυτά στο Instagram, η εταιρεία λέει ότι οι λογαριασμοί σας πρέπει να είναι συνδεδεμένοι. «Για να βεβαιωθείτε ότι εφαρμόζονται οι προτιμήσεις διαφημίσεων, συνδέστε τον λογαριασμό σας Instagram στον λογαριασμό σας στο Facebook», λέει.
Διαγραφή Instagram
Εάν απλώς έχετε βαρεθεί το Instagram γενικά, μπορείτε να διαγράψετε την εφαρμογή. Δεν μπορείτε να διαγράψετε τον λογαριασμό σας Instagram από την εφαρμογή – δεν είμαστε σίγουροι γιατί – αλλά πρέπει να επισκεφτείτε αυτήν τη σελίδα. Από εδώ μπορείτε να διαγράψετε τον λογαριασμό σας. «Όταν διαγράφετε τον λογαριασμό σας, το προφίλ, οι φωτογραφίες, τα βίντεο, τα σχόλια, οι επισημάνσεις τα likes και οι ακόλουθοι θα καταργηθούν οριστικά», λέει η εταιρεία. Ή μπορείτε να απενεργοποιήσετε προσωρινά τον λογαριασμό σας. Αυτό μπορεί να γίνει εδώ.