Το 2021 είναι η χρονιά του delivery

H χρονιά του delivery, είναι όπως φαίνεται το 2021, αφού η τάση που ξεκίνησε το 2020 λόγω της πανδημίας, μόνο να σταματά δεν δείχνει. Οι καταναλωτές, αν και ξεκίνησαν τις “μαζικές” παραγγελίες με αφορμή τα μέτρα περιορισμού που επιβλήθηκαν σε όλον τον κόσμο πριν από ένα χρόνο περίπου, πλέον τις προτιμούν ανεξαρτήτως συνθηκών, καθώς προσφέρουν άνεση και ευκολία και εξοικονομούν χρόνο.

Έτσι, οι εταιρείες του χώρου αναπτύσσονται συνεχώς και εξελίσσουν τις υπηρεσίες τους, ενώ και οι επενδυτές δίνουν “ψήφο εμπιστοσύνης” στον τομέα, επιλέγοντας να ενισχύσουν τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Είδαμε πρόσφατα, για παράδειγμα τη Glovo, η οποία πρόσφατα εξασφάλισε τον μεγαλύτερο γύρο χρηματοδότησης στην ιστορία της Ισπανίας, προσθέτοντας στα ταμεία της 450 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία εξειδικεύεται στο delivery προϊόντων κάθε είδους – φαγητού, προϊόντων σούπερ μάρκετ, φαρμάκων κ.α.

Σήμερα βλέπουμε άλλο ένα παράδειγμα αυτής της τάσης, με τη νέα επένδυση που εξασφάλισε η Νορβηγική Oda (πρώην Kolonial). Η Oda σήκωσε 223 εκατ. ευρώ από τη SoftBank και την Prosus, ανεβάζοντας την αξία της στα 750 εκατ. ευρώ ενώ παράλληλα ανακοίνωσε ότι μέσα στο 2020 αναπτύχθηκε κατά 100% και έκλεισε τη χρονιά με έσοδα 200 εκατ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή, η Oda έχει το 70% των online παραγγελιών προϊόντων σούπερ μάρκετ στη Νορβηγία και μέχρι σήμερα το 2021 δείχνει κερδοφόρο.

Αυτό που κάνει την Oda να ξεχωρίζει, είναι η γρήγορη παράδοση (αυθημερόν ή την επόμενη ημέρα) και η μικρή χρέωση για την υπηρεσία (0-6 εύρω). Οι παράγοντες αυτές (ταχύτητα-τιμή) είναι ίσως και οι δύο βασικότεροι που μπορούν να κάνουν σήμερα μια εταιρεία αυτού του χώρου να κάνει το Scale up. Το Q-commerce (Quick Commerce) είναι άλλωστε η τάση της εποχής και οι περισσότερες εταιρείες πασχίζουν να “ρίξουν” τους χρόνους τους για να καταστούν ανταγωνιστικές.

Στην Ελλάδα, η “μάχη” αυτή δίνεται μέσα από πλατφόρμες όπως οι efooddelivery.gr, Wolt και BOX, αλλά και Startups όπως η Stoferno.grΜια από τις πρώτες συνεργασίες προς αυτή την κατεύθυνση ήταν αυτή της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης με το efood. Η υπηρεσία τους, η οποία κρίνεται πλέον ως ιδιαίτερα επιτυχημένη, προσφέρει ταχύτατη παράδοση (ακόμα και αυθημερόν) με ελάχιστη παραγγελία 30 ευρώ.

Αντίστοιχες συνεργασίες με το BOX του ΟΤΕ, έκανε μέσα στο 2020 και η αλυσίδα “Κρητικός” και “Μασούτης” και η “ΑΒ Βασιλόπουλος” με το delivery.gr. Η τελευταία μάλιστα, αλλά και ο “Κρητικός” προσφέρουν ακόμα ταχύτερες υπηρεσίες μικρότερων παραγγελιών με το χρόνο παράδοσης να ξεκινά στις δύο ώρες!  Στον ίδιο χώρο κινείται και το eKiosky’s με παραδόσεις ειδών παντοπωλείου σε 25 λεπτά από το δίκτυο καταστημάτων του και η Stoferno.gr η οποία όμως κάνει παραδόσεις από άλλα καταστήματα.

Ο ανταγωνισμός είναι πλέον τόσο μεγάλος, που οι βασικοί παίκτες, εκτός από ταχύτητα ποντάρουν και στην ποικιλία προϊόντων και, αυτό σημαίνει υπηρεσίες delivery… για τα πάντα. Έτσι, το efood λάνσαρε το efood market με 1.000+ προϊόντα παντοπωλείου, από σνακ και είδη περιπτέρου μέχρι φρέσκα φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά, και παράδοση σε 25 λεπτά, αλλά και υπηρεσίες διανομής από ιχθυοπωλεία έως και ανθοπωλεία. Πρόσφατα και η Wolt μπήκε στην ελληνική λιανική αγορά, αναπτύσσοντας ένα δίκτυο dark store και παραδίδοντας ψώνια 7 ημέρες την εβδομάδα έως και αργά το βράδυ.

Λαμβάνοντας υπόψιν τις εξελίξεις αυτές, αντιλαμβάνεται κανείς ότι το μόνο που λείπει από τη χώρα μας για να φτάσει το τρέχον ευρωπαϊκό οικοσύστημα του delivery είναι οι… επενδύσεις. Αν εξαιρέσουμε το efood που έχει πίσω του τη γερμανική Delivery Hero, και το BOX τον ΟΤΕ, με ό,τι συνεπάγεται αυτό σε πόρους, ο τομέας δεν έχει προσελκύσει ακόμα μεγάλες επενδύσεις που θα μπορούσαν να τον απογειώσουν. Η μόνη αξιοσημείωτη επένδυση είναι η εξαγορά του delivery.gr από τον Όμιλο Μούχαλη, που ολοκληρώθηκε το 2019. Με την ανάπτυξη που σημειώνει ο κλάδος όμως, είναι ασφαλές να πούμε ότι στο μέλλον θα δούμε αρκετές ακόμα.

 

 

startupper.gr

Exit mobile version