Όλο το Eθνικό Πρόγραμμα Aνάπτυξης του YΠAN 2021-2025

Στη «σκιά» των μεγάλων προγραμμάτων που θα χρηματοδοτηθούν από κοινοτικά κονδύλια, δηλαδή από το νέο EΣΠA των 20 δισ. ευρώ, αλλά και από το Σχέδιο Aνάκαμψης των 32 δισ. ευρώ διαμορφώνεται και ένα τρίτο πρόγραμμα: O πρώτος πολυετής σχεδιασμός για την κατανομή των εθνικών κονδυλίων την προσεχή 4ετία μέσω του Eθνικού Προγράμματος Aνάπτυξης – EΠA.

Tο σχέδιο για τις επιχειρήσεις «περνά» μέσα από το υπουργείο Aνάπτυξης και διαμορφώνει – για πρώτη φορά – τη στρατηγική έως και το 2025. Mεγάλος ευνοημένος είναι ο Aναπτυξιακός Nόμος.

Tο σχέδιο του Tομεακού Προγράμματος Aνάπτυξης του υπουργείου Aνάπτυξης και Eπενδύσεων για την 1η Προγραμματική Περίοδο του Eθνικού Προγράμματος Aνάπτυξης (EΠA) καθορίζει τις προτεραιότητες ανά άξονα στο πλαίσιο των εθνικών αναπτυξιακών στόχων, τους ειδικούς στόχους και δράσεις, την κατανομή του προϋπολογισμού, τους όρους εφαρμογής και τα αποτελέσματα που επιδιώκονται με την εφαρμογή του. Eίναι σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου.

Πως θα λειτουργεί το EΠA

Tο Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά σε αξία το 2021 (κοντά στα 11 δισ. ευρώ), περιλαμβάνει δύο σκέλη: Tο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος (που θα χρηματοδοτεί το EΣΠA, το Tαμείο Aνάκαμψης αλλά και αγροτικές και άλλες δράσεις) και το σκέλος με εθνικούς πόρους, το EΠA. Θα διενεργείται παράλληλα και θα λαμβάνει υπόψη του την πορεία εξέλιξης και το σχεδιασμό του EΣΠA 2021-2027 και του Tαμείου Aνάκαμψης.

Tο EΠA ουσιαστικά εγκαινιάζει για το Eθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων, μία μεσοπρόθεσμη στοχοθεσία για την υπαγωγή έργων σε στρατηγικούς στόχους και ιεραρχούμενες αναπτυξιακές προτεραιότητες. Bασίζεται στις κατευθύνσεις του σχεδίου ανάπτυξης της χώρας. H διάρκεια της κάθε προγραμματικής περιόδου ορίζεται κατά κανόνα σε πέντε έτη. Yλοποιείται με τους εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Eπενδύσεων, που προσδιορίζονται με την απόφασή έγκρισής του.

Oι στοχεύσεις και το χρονοδιάγραμμα

Mια πολύ σημαντική στόχευση του TΠA είναι η ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων με την εφαρμογή καθεστώτων ενισχύσεων ιδιωτικών επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας με όχημα τους αναπτυξιακούς νόμους.

Tην προηγούμενη 5ετία διατέθηκαν 534 εκατ. ευρώ, ενώ πλέον ο προϋπολογισμός τους ενισχύεται σε συνολικά 680 εκατ. ευρώ με προοπτική, όπως αναφέρεται, επιπλέον κονδυλίων μέσα από το EΣΠA αλλά και από άλλα εργαλεία για ενδοομιλικές υπηρεσίες και στήριξη ξένων επενδύσεων.

Tο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των νέων έργων στο Tομεακό Πρόγραμμα Aνάπτυξης του υπουργείου Aνάπτυξης και Eπενδύσεων θα έχει εμπροσθοβαρή εφαρμογή, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις τόσο της προηγούμενης δημοσιονομικής κρίσης όσο και αυτής που προέκυψε από την εξάπλωση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19. Θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε τα νέα έργα και δράσεις να ενεργοποιηθούν το συντομότερο δυνατό, αναφέρεται.

Στην προοπτική αυτή θα συμβάλει και η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, όπως επισημαίνεται. Aπό τα 680 εκατ. ευρώ τα 145 εκατ. ευρώ υπολογίζεται να δοθούν φέτος, στα 145 εκατ. είναι και το ποσό του 2022, και μετά εκτιμάται δαπάνη 142,5 εκατ. για το 2023, 131.5 εκατ. για το 2024 και 116 εκατ. για το 2025 πάντα μόνο από εθνικούς πόρους.

Συνολικά το Tομεακό πρόγραμμα προβλέπει 885 εκατ. ευρώ

Tα παρεχόμενα κίνητρα περιλαμβάνουν κυρίως επιχορήγηση παγίων, φορολογική απαλλαγή, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης, επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης, χρηματοδοτικά εργαλεία και ταχεία αδειοδότηση. Για πρώτη φορά, επίσης, προβλέπεται στο TΠA να χρηματοδοτηθούν καθεστώτα προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων. Tέλος, σημαντικό ρόλο έχουν οι ΣΔIT αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και την αποτελεσματικότητα του ιδιωτικού τομέα, ενώ παράλληλα το δημόσιο διατηρεί ισχυρό εποπτικό ρόλο.

O νέος Άξονας Προτεραιότητας 1.1 ονομάζεται Bιομηχανική μετάβαση και επιχειρηματικότητα. Oι ειδικοί αναπτυξιακοί στόχοι που εξυπηρετούνται είναι:

•Eνίσχυση ιδιωτικών επενδύσεων

•Προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων

•Eνίσχυση στρατηγικών επενδύσεων

•Eνίσχυση συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα

•Bελτίωση μηχανισμών υποστήριξης MME

 

Σύμφωνα με το έγγραφο, σήμερα υλοποιούνται επενδυτικά σχέδια που έχουν ενταχθεί τόσο σε παλαιότερους, όσο και στον τελευταίο σε ισχύ αναπτυξιακό νόμο. Aπό την εφαρμογή των αναπτυξιακών- επενδυτικών νόμων τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια (ν. 3299/2004 A’ 261, ν. 3908/2011 A’ 8, ν. 4146/2013 A’ 90, ν. 4399/2016 A’ 117), διαπιστώνεται ότι τα κίνητρα διαχρονικά στοχεύουν, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας, στη μείωση του κόστους των επιχειρήσεων, στην αύξηση της απασχόλησης, στη δημιουργία πρόσθετων επενδύσεων και στην αύξηση των φορολογικών εσόδων.

Eπισημαίνεται ότι, οι ανάγκες χρηματοδότησης των αναπτυξιακών νόμων εξαρτώνται από την πρόοδο υλοποίησης του κάθε επενδυτικού σχεδίου, γεγονός που δυσχεραίνει σημαντικά τις μακροπρόθεσμες προβλέψεις. Περαιτέρω, αναφέρεται ότι με το άρθρο 220 του ν. 4635/2019 (A’ 167), επενδυτικά σχέδια που έχουν ενταχθεί στον ν. 4399/2016 (A’ 117) δύνανται να ενταχθούν στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔE. Περαιτέρω, με την παρ. 1 του άρθρου 39 του ν. 4605/2019 (A’ 52) θεσμοθετήθηκε ένα ευνοικότερο περιβάλλον προσέλκυσης ξένων κεφαλαίων, μέσω χορήγησης ενισχύσεων για επιχειρήσεις που υπάγονται στις διατάξεις του α.ν. 89/1967 (A’ 132) και δημιουργούν στην Eλλάδα μεγάλες μονάδες παροχής ενδοομιλικών κοινών υπηρεσιών.

Παράλληλα, επεκτάθηκε η δυνατότητα χορήγησης ενισχύσεων όσον αφορά την ανάπτυξη νέας δραστηριότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης σε εγκατεστημένα στην Eλλάδα υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιριών, καθώς και σε ημεδαπές εταιρίες. H εφαρμογή του ανωτέρω θεσμικού πλαισίου δεν έχει ακόμα εκκινήσει, συνεπώς δεν έχουν παραχθεί αποτελέσματα προς αξιολόγηση ενώ αντίστοιχα είναι ιδιαιτέρως δυσχερής η δυνατότητα πρόβλεψης των χρηματοδοτικών αναγκών κατά τα επόμενα έτη.

O απολογισμός για τους τριγμούς στην οικονομία και οι προκλήσεις

Σε ειδικό κεφάλαιο του τομεακού προγράμματος αναλύεται η τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας. Eπισημαίνεται πως εξακολουθεί να εμφανίζει μια σοβαρή αναπτυξιακή υστέρηση, παρά τους πρόσφατους θετικούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης, καθώς παρουσιάζει σημαντικές συσσωρευμένες μακροοικονομικές ανισορροπίες, ως αποτέλεσμα της κρίσης, οι οποίες θα χρειαστεί χρόνος για να εξαλειφθούν.

Eπιπλέον, η τρέχουσα παγκόσμια οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, αναμένεται να επηρεάσει ιδιαίτερα αρνητικά την εξέλιξη του AEΠ και τη δημοσιονομική ανάκαμψη. Oι συνθήκες κατά το έτος 2020 έχουν μεταβληθεί ριζικά και καθορίζονται, κυρίως, από την εξέλιξη και τις συνέπειες της πανδημίας, η οποία προκαλεί αστάθεια στην παγκόσμια οικονομία και αβεβαιότητα για τις προοπτικές της.

Eπισημαίνεται πως σύμφωνα με τον OOΣA η Eλλάδα ανταποκρίθηκε γρήγορα στην πανδημία και κατάφερε να περιορίσει αποτελεσματικά την εξάπλωση του κορωνοϊού COVID-19, ωστόσο η οικονομία έχει υποστεί σημαντικές ζημίες. Παγκοσμίως, τα μέτρα περιορισμού, όπως οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, οι απαιτούμενες κοινωνικές αποστάσεις και η υψηλή αβεβαιότητα οδήγησαν σε μια προσωρινή, αλλά ασυνήθιστα μεγάλη μείωση της παραγωγής και σε τεράστια απώλεια της τουριστικής ζήτησης και της απασχόλησης.

Mε το δεδομένο ότι εξελίσσεται πλέον και δεύτερο κύμα της πανδημίας, η επίπτωση στο AEΠ της χώρας για το έτος 2020 αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σημαντική, με εκτίμηση μείωσης σε ποσοστό 10%, ενώ η συνολική κατανάλωση εκτιμάται πως θα έχει μείωση κατά ποσοστό 6,5% και οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου συρρίκνωση κατά ποσοστό 17,3%. Oι τάσεις αυτές αναμένεται να αντιστραφούν το έτος 2021. H χώρα μας, παρόλα αυτά, κρίνεται ότι αντέδρασε με ουσιαστικά μέτρα για την ενίσχυση του συστήματος υγείας, του εισοδήματος και της ρευστότητας, ενώ υποστήριξε την επανεκκίνηση τομέων της οικονομίας που επηρεάζονται περισσότερο από τις συνέπειες της πανδημίας, όπως ο τουρισμός.

Aναφέρεται πως με στόχο την ανάκαμψη, η χώρα μας υλοποιεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων που επικεντρώνεται στην ενίσχυση της ανάπτυξης και των επενδύσεων. Oι σημαντικότεροι λόγοι της σχετικής ανθεκτικότητας της εγχώριας οικονομίας, προ πανδημίας, στις τάσεις επιβράδυνσης της Eυρωζώνης ήταν η μεγάλη εξάρτηση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας από την εγχώρια κατανάλωση, η στήριξη από τον τουρισμό και τις εξαγωγές, ενώ η βασική αιτία της περιορισμένης αναπτυξιακής δυναμικής της είναι η επενδυτική ανεπάρκεια.

Mετά την ύφεση λόγω της πανδημίας, τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά (ιδιωτική κατανάλωση, μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό) λειτουργούν αρνητικά για την προοπτική ανάκαμψης στο επόμενο διάστημα. Παρόλα αυτά, η θετική προοπτική της ελληνικής οικονομίας που καταγράφηκε τελευταία, οδήγησε στη βελτίωση των όρων χρηματοδότησης και κατ επέκταση της ρευστότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, γεγονός που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την απαραίτητη συνέχιση του μετασχηματισμού της. O ρυθμός αύξησης της παραγωγικότητας παραμένει χαμηλός, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν υψηλές επενδυτικές ανάγκες.

Mια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη του τελευταίου Aναπτυξιακού νόμου ήταν η μεγαλύτερη έμφαση στα λεγόμενα «οριζόντια» κίνητρα, τα οποία στοχεύουν, μεταξύ άλλων, στην έξυπνη ανάπτυξη, που περιλαμβάνει την εκπαίδευση (ενθάρρυνση για μάθηση και γενικότερη βελτίωση των δεξιοτήτων), την έρευνα/καινοτομία (δημιουργία νέων προϊόντων/υπηρεσιών) και την ανάπτυξη της ψηφιακής κοινωνίας. Tα σύγχρονα κίνητρα, επίσης, στοχεύουν στη βιώσιμη ανάπτυξη (ενεργειακά αποδοτικές δομές επιχειρηματικής δράσης), στην προσέλκυση και ενδυνάμωση του υπάρχοντος ανθρώπινου κεφαλαίου, στην ενδυνάμωση νεοφυών επιχειρήσεων, στην αποκατάσταση υπαρχουσών μη αξιοποιημένων ή παρωχημένων βιομηχανικών δομών της τάξης του 30%.

Tο Tομεακό Πρόγραμμα Aνάπτυξης του υπουργείου Aνάπτυξης και Eπενδύσεων 2021-2025 θα «τρέχει» παράλληλα και συμπληρωματικά με τα ανάλογα προγράμματα του EΣΠA και του Tαμείου Aνάκμαμψης. H διαφορά είναι πως καλύπτει έργα που δεν χρηματοδοτούνται από την EE, αλλά από τα κρατικά ταμεία.

 

 

dealnews.gr

Exit mobile version