Τη νέα μείωση των ναύλων στο παγκόσμιο εμπόριο καταγράφει η S&P Global Market Intelligence, καθώς ο όγκος των εμπορευμάτων συρρικνώνεται λόγω και της διαρκώς μειούμενης καταναλωτικής ζήτησης.
Όπως μεταδίδει το αμερικανικό δίκτυο CNBC, ενώ οι ναύλοι καταγράφουν πτωτική πορεία εξαιτίας της χαλάρωσης των μεγάλων διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας που δημιούργησε η πανδημική κρίση, μεγάλο μέρος της επιβράδυνσης της ζήτησης εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων οφείλεται στην περιορισμένη κίνηση εμπορευμάτων, επισημαίνουν οι ερευνητές της S&P Global Market Intelligence.
«Η αποσυμφόρηση των λιμανιών, μαζί με τις ασθενέστερες αφίξεις εμπορευμάτων, ήταν ένας από τους κύριους παράγοντες που οδήγησαν στη σημαντική πτώση των ναύλων», ανέφερε η S&P σε σημείωμά της την Τετάρτη. «Με βάση τις προσδοκίες για πιο αδύναμο όγκο εμπορευμάτων, δεν αναμένουμε νέα εξαιρετικά υψηλή συμφόρηση τα επόμενα τρίμηνα».
Οι ναύλοι για εμπορευματοκιβώτια και φορτηγά ξηρού φορτίου —ή πλοία που μεταφέρουν πρώτες ύλες και χύδην αγαθά— μειώθηκαν το τελευταίο τρίμηνο, ανέφερε η S&P, προσθέτοντας ότι οι ναύλοι έφτασαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα νωρίτερα από το αναμενόμενο κατά το δεύτερο τρίμηνο.
Τα μοντέλα πρόβλεψης για τις τιμές των ναύλων της εταιρείας έχουν επίσης προβλέψει ότι ο κύριος δείκτης θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών Baltic Dry Index – αναμένεται να υποχωρήσει περίπου 20% έως 30% για φέτος και θα ανακάμψει ελαφρώς το 2024.
Οι παραπάνω εκτιμήσεις είναι ενδεικτικές των εντεινόμενων κινδύνων για παγκόσμια ύφεση καθώς η καταναλωτική ζήτηση υποχωρεί εν μέσω αυξανόμενου κόστους ζωής και πληθωρισμού.
Η έκθεση του βαρόμετρου που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο έδειξε ότι ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευμάτων έχει σημειώσει πτώση. Η ετήσια ανάπτυξη για το πρώτο τρίμηνο του έτους επιβραδύνθηκε στο 3,2%, από 5,7% το τελευταίο τρίμηνο του 2021. Οι συγγραφείς της έκθεσης αποδίδουν μέρος της επιβράδυνσης στον πόλεμο στην Ουκρανία και lockdown που εφάρμοσε η Κίνα.
Αν και η πρόβλεψη του ο ΠΟΕ θέλει το παγκόσμιο εμπόριο να αυξάνεται φέτος, η αβεβαιότητα γύρω από την εν λόγω εκτίμηση έχει ενισχυθεί λόγω «της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στην Ουκρανία, των αυξανόμενων πληθωριστικών πιέσεων και της επιθετική περιοριστικής νομισματικής πολιτικής στις προηγμένες οικονομίες», ανέφερε η έκθεση του βαρόμετρου. Τις ίδιες ανησυχίες εκφράζουν και η αναλυτές της S&P Global Market Intelligence.
«Αν και περιμένουμε κάποιες εποχιακές βελτιώσεις στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου τους επόμενους μήνες, αναμένεται ασταθής πορεία προς χαμηλότερα επιτόκια στο εγγύς μέλλον», δήλωσε ο Daejin Lee, επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας στην S&P Global Market Intelligence.
Κατά συνέπεια, οποιεσδήποτε εξελίξεις στην Covid-zero πολιτική της Κίνας ή σε συμφωνίες κατάπαυσης πυρός στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας θα μπορούσαν να αυξήσουν ξανά τους ναύλους χύδην ξηρού φορτίου, αλλά οποιαδήποτε περαιτέρω επιβράδυνση στη ζήτηση για αγαθά και στην κατανάλωση θα ωθούσε τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα, δήλωσε η S&P.
Από τη θετική πλευρά, οι πιέσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εξακολουθούν να μειώνονται, αν και παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ομοσπονδιακής Τράπεζας της Νέας Υόρκης.