Με την έκρηξη της πανδημίας και τη μεγάλη διαταραχή που υπήρξε στην εφοδιαστική αλυσίδα τα σενάρια περί του «τέλους της παγκοσμιοποίησης όπως την ξέρουμε» έδιναν και έπαιρναν… Κι όμως, δύο χρόνια μετά το παγκόσμιο εμπόριο όχι μόνο καλά κρατεί αψηφώντας το …χάος που προκλήθηκε στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά έχει φθάσει σε νέα ιστορικά υψηλά, όπως καταδεικνύουν τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας Trade Growth Atlas της DHL που χαρτογραφεί τις τάσεις στο διεθνές εμπόριο. Μελέτη, η οποία υπογραμμίζει και τις μεγάλες προκλήσεις για την Ελλάδα με δεδομένο πως οι εκτιμήσεις δεν συνάδουν με την πεποίθηση για αναβάθμιση του ελληνικού status που πηγάζει απ’ την αύξηση των εξαγωγών των τελευταίων ετών.
Σύμφωνα με την έρευνα που παρουσίασαν σε ειδική εκδήλωση στις Βρυξέλλες ο διευθύνων σύμβουλος της DHL Express κ. John Pearson (κεντρ. φωτ.) και ο υπεύθυνος καθηγητής – ερευνητής του NYU Stern School of Business κ. Steven Altman, το παγκόσμιο εμπόριο κατάφερε να καταγράψει άνοδο 10% το 2021 σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, πριν δηλαδή η έκρηξη της πανδημίας covid19 προκαλέσει τη μεγάλη διαταραχή.
Το εντυπωσιακό δε είναι πως η τάση ενίσχυσης του παγκόσμιου εμπορίου δεν κάμπτεται και απ’ τον πόλεμο στην Ουκρανία και την επιβολή των δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία, αν και ομολογουμένως έχουν κατεβάσει τον πήχη των προσδοκιών για την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου για φέτος. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την έρευνα, ο ρυθμός ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου φέτος και το 2023 θα ξεπεράσει το μέσο ρυθμό ανάπτυξης της προηγούμενης δεκαετίας!
«Το εμπόριο είναι ζωντανό και ακμάζει παρά την πανδημία αλλά και τις υπόλοιπες προκλήσεις», υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος της DHL Express κ. Pearson εκτιμώντας μάλιστα ότι η εταιρεία θα παραμείνει σε τροχιά ισχυρών επιδόσεων λόγω της μεγάλης ζήτησης.
Δεν συρρικνώνονται οι αποστάσεις
Η έρευνα επίσης καταρρίπτει και το σενάριο ότι κερδίζει δυναμική στο παγκόσμιο εμπόριο η τάση συρρίκνωσης των αποστάσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το αντίθετο μάλιστα, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων και της μείωσης του μεταφορικού κόστους κατά τους τελευταίους μήνες φαίνεται ότι οι ασιατικές οικονομίες εδραιώνουν ακόμα πιο ισχυρό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο. Μάλιστα εκτίμηση της φετινής έρευνας είναι κατά την επόμενη πενταετία θα δημιουργηθούν νέοι πόλοι στην Νότια και ΝΑ Ασία με το Βιετνάμ, την Ινδία και τις Φιλιππίνες να πρωταγωνιστούν. Παράλληλα προβλέπεται να επιταχυνθεί σημαντικά η ανάπτυξη στην Υποσαχάρια Αφρική. Σε κάθε περίπτωση πάντως σε επίπεδο όγκου η Κίνα θα διατηρήσει τα πρωτεία την επόμενη πενταετία. ΗΠΑ και Γερμανία θα ακολουθήσουν στις επόμενες δύο θέσεις. Από εκεί και έπειτα θα είναι η Ολλανδία, η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, η Ιταλία, η Ν. Κορέα και η Σιγκαπούρη.
«Εάν με ρωτούσατε στην αρχή της πανδημίας δεν θα ήμουν τόσο αισιόδοξος. Ήταν μία έκπληξη», σημείωσε απ’ την πλευρά του ο καθηγητής κ. Altman. «Ωστόσο αυτή η τάση συνεχίζει εδώ και ένα χρόνο να χτίζει δυναμική, αψηφώντας ακόμα και τον πόλεμο στην Ουκρανία», πρόσθεσε.
Ο κ. Altman ερωτηθείς για το ενδεχόμενο στροφής του διασυνοριακού εμπορίου σε ένα πιο στενό, περιφερειακό, εύρος, όπως όριζε το βασικό σενάριο μετά την πανδημία, εμφανίστηκε αρκετά διστακτικός. «Ακόμα και υπό την προϋπόθεση ότι οι προτεραιότητες που έχουν τεθεί (σσ από κάποιες κυβερνήσεις) λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση θα χρειαστούν τουλάχιστον πέντε χρόνια για να φανούν κάποια πρώτα αποτελέσματα», απάντησε. «Ειδικά τώρα με τον υψηλό πληθωρισμό οι εταιρείες πάντα θα συνεχίσουν να ψάχνουν τις συμφέρουσες επιλογές. Το θέμα σήμερα είναι το κόστος κάθε εταιρείας έναντι του ανταγωνισμού», έσπευσε να προσθέσει.
Γι αυτό εξάλλου και στη συνέντευξη Τύπου υπογραμμίστηκε πως η ανάπτυξη του εμπορίου είναι ιδιαίτερα σημαντική στο παρόν περιβάλλον λόγω της δύναμης του να επιταχύνει την οικονομική ανάπτυξη, να μειώσει τον πληθωρισμό και να δώσει τη δυνατότητα στις χώρες να έχουν πρόσβαση σε πολλαπλές πηγές βασικών εισροών.
«Η αλλαγή αρχιτεκτονικής πάντα είναι πολύπλοκη και απαιτεί πολύ χρόνο. Το θέμα είναι ότι το εμπόριο πάντα βρίσκει τον τρόπο να συνεχίζει, πάντα βρίσκει διεξόδους. Κι αυτό είναι κάτι που υπογραμμίζουν τα ευρήματα της έρευνας», σημείωσε απ’ την πλευρά του ο κ. Pearson.
e-commerce
Σύμφωνα με την έρευνα το «κλειδί» της μεγάλης ώθησης παραμένει το ηλεκτρονικό εμπόριο. «Όλες οι προβλέψεις κάνουν λόγο για διατήρηση της ισχυρής ανάπτυξης του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου δημιουργώντας ακόμα μεγαλύτερες ευκαιρίες σε νέες αγορές για τους πωλητές», σημείωσε κατά την παρουσίαση ο κ. Pearson επικαλούμενος μεταξύ άλλων την εκτίμηση της McKinsey ότι από 300 δις δολ. το 2020 το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο πολύ σύντομα θα φθάσει το 1 τρισ δολ. «Κι αυτό όπως καταλαβαίνετε είναι κάτι που διευρύνει τις ευκαιρίες», σημείωσε ο κ. Pearson. Είτε αυτό αφορά το Β2C ή το Β2Β που πλέον έχει αποκτήσει μεγάλη δυναμική.
Σημειωτέον πως σύμφωνα με τα στοιχεία που μοιράστηκε ο κ. Pearson, το 2021 το 19% των παγκόσμιων λιανικών πωλήσεων έγιναν δια μέσω ψηφιακών πλατφορμών!
Ο ρόλος της Ελλάδας
Αν και η έρευνα δεν κάνει ξεχωριστή αναφορά για την Ελλάδα, εν τούτοις χρησιμοποιεί τις παραδοχές της τελευταίας έκθεσης του ΔΝΤ, σύμφωνα με την οποία η χώρα μας παρά τη σημαντική ενίσχυση της εξωστρέφειας της τα τελευταία χρόνια, θα ρίξει τους ρυθμούς ανάπτυξης του διασυνοριακού εμπορίου. Συγκεκριμένα απ’ το 5%, που είχε καταγράψει κατά μ.ο. την πενταετία 2016 – 2021 και που την κατέττασε στην 38η θέση διεθνώς, θα έχει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 3% την πενταετία ως το 2026. Κάτι που σημαίνει πως θα έχει την 126η θέση στην παγκόσμια κατάταξη της ενίσχυσης του διασυνοριακού εμπορίου. Σε απόλυτα μεγέθη το ΔΝΤ προσδιόρισε την
Άλλα βασικά συμπεράσματα
Μεταξύ των άλλων βασικών συμπερασμάτων της έρευνας ξεχωρίζουν τα εξής:
-Οι αναδυόμενες οικονομίες αύξησαν το μερίδιό τους στο παγκόσμιο εμπόριο από 24% το 2000 σε 40% το 2012, με μόνη την Κίνα να οδηγεί περίπου το ήμισυ αυτής της αύξησης. Ωστόσο από τότε ως σήμερα το μερίδιο των αναδυόμενων οικονομιών στο παγκόσμιο εμπόριο έχει αλλάξει ελάχιστα κάτι που δείχνει ότι έχει επέλθει μία ισορροπία μεταξύ ανεπτυγμένων και αναδυόμενων αγορών.
-Η ανάπτυξη του εμπορίου εξαπλώνεται σε μια ευρύτερη ποικιλία χωρών. Από το 2016 έως το 2021, η Κίνα δημιούργησε το ένα τέταρτο της ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου. Με βάση τις πιο πρόσφατες προβλέψεις του ΔΝΤ, η Κίνα θα συνεχίσει να έχει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη του εμπορίου από το 2021 έως το 2026, αλλά το μερίδιό της στην παγκόσμια ανάπτυξη θα μειωθεί κατά το ήμισυ στο 13%.
-Νέοι πόλοι εμπορικής ανάπτυξης αναδύονται στη Νοτιοανατολική και Νότια Ασία και η ανάπτυξη του εμπορίου προβλέπεται να επιταχυνθεί δραματικά στην Υποσαχάρια Αφρική. Μετά από δεκαετίες μετατοπίσεων προς τα ανατολικά, το κέντρο βάρους του παγκόσμιου εμπορίου είναι έτοιμο για στροφή προς το νότο.
-Ενώ το εμπόριο αναπτύσσεται ταχύτερα στις αναδυόμενες οικονομίες, οι προηγμένες οικονομίες συνεχίζουν να παράγουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη του εμπορίου. Όσον αφορά το μέλλον, οι προβλέψεις του ΔΝΤ υποδηλώνουν ότι το 55% της ανάπτυξης του εμπορίου έως το 2026 θα είναι στις προηγμένες οικονομίες, ενώ το 45% θα σημειωθεί στις αναδυόμενες οικονομίες.
-Ο συνδυασμός προϊόντων που διακινούνται από τις προηγμένες έναντι των αναδυόμενων οικονομιών έχει μετατοπιστεί. Οι αναδυόμενες οικονομίες είναι όλο και πιο σημαντικοί εισαγωγείς πρώτων υλών και εξαγωγείς εξελιγμένων κεφαλαίων, ενδιάμεσων και καταναλωτικών αγαθών.
-Οι αναδυόμενες οικονομίες συνεχίζουν να προχωρούν σε μέτρα συνδεσιμότητας, καινοτομίας και κορυφαίων εταιρειών. Οι μελλοντικές αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα θα μπορούσαν να αντικατοπτρίζουν περισσότερο την ποιότητα παρά την ποσότητα των αγαθών που παράγονται σε αυτές τις χώρες.
Πηγή: newmoney.gr