Μπορεί η Ryanair να ανακοίνωσε, θορυβωδώς όπως συνηθίζει, την αποχώρησή της από την Ελλάδα μέχρι το επόμενο καλοκαίρι, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους, Εντι Γουίλσον, βρίσκεται στην Αθήνα και επιδιώκει κάποιου είδους συμφωνία, είτε με την κυβέρνηση είτε με τα αεροδρόμια, προκειμένου να εξασφαλίσει χαμηλές χρεώσεις αεροπορικών τελών, τουλάχιστον για τη χειμερινή περίοδο.
Η Ryanair προ δεκαημέρου ανακοίνωσε πως θα κλείσει στα τέλη Οκτωβρίου τη βάση της στην Αθήνα και θα πάρει τα δύο αεροπλάνα που σταθμεύουν εδώ, επικαλούμενη ακριβές χρεώσεις τελών ανά επιβάτη. Χρεώσεις που προβλέπονται από τη σύμβαση παραχώρησης των λειτουργών των αεροδρομίων με το ελληνικό Δημόσιο και ισχύουν για όλες ανεξαιρέτως τις εταιρείες οριζοντίως.
Μία εβδομάδα μετά, προχθές Δευτέρα, ο κ. Γουίλσον προσγειώθηκε στην Αθήνα και συναντήθηκε με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, ενώ χθες επισκέφθηκε και τα Χανιά, από τα οποία, υπενθυμίζεται, η Ryanair επέλεξε επίσης να περιορίσει τη δραστηριότητά της λίγο πριν από την πανδημία. Ερωτηθείς από την «Κ» κατά πόσον πιστεύει πως οι επιθετικού χαρακτήρα τακτικές διαπραγμάτευσης, που της αποδίδουν ότι εφαρμόζει τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες, μπορούν να έχουν αποτέλεσμα, υπεραμύνθηκε του δικαιώματός του να διεκδικεί «ό,τι καλύτερο μπορεί για την εταιρεία» του. Πρόσθεσε ωστόσο πως δεν ζητάει ειδική μεταχείριση, αλλά μείωση των τελών «για όλες τις αεροπορικές, τουλάχιστον κατά την περίοδο των χειμερινών μηνών». Στην παρατήρηση πως η Lufthansa και άλλες εταιρείες αυξάνουν τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις προς την Ελλάδα αυτόν τον χειμώνα, υποστήριξε πως ο δικός του όμιλος θέλει μια μακροπρόθεσμη συμφωνία προκειμένου να φέρει εδώ 60% περισσότερους επιβάτες τον χρόνο από αυτούς που έφερε φέτος. Συγκεκριμένα μίλησε για δυνητικά 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, έναντι 6 εκατομμυρίων που είναι η επίδοσή του τώρα.
Δηλώνει ωστόσο –ανεξάρτητα από το κατά πόσον θα αυξήσει ή όχι το πτητικό του έργο προς την Ελλάδα– ιδιαίτερα αισιόδοξος για τη χώρα ως προορισμό και επιβεβαίωσε πως θα συνεχίσει να συνδέει ελληνικούς προορισμούς με περισσότερα από 90 αεροδρόμια διεθνώς. Υπογράμμισε επίσης πως το 2023 θα παραλάβει 50 νέα αεροσκάφη και αναζητάει υποσχόμενες αγορές προκειμένου να τα αξιοποιήσει, με την Ελλάδα να παραδέχεται ότι είναι μία από αυτές. «Μπορούμε να βοηθήσουμε στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν για την Ελλάδα και θεωρούμε πως η πρότασή μας είναι μεγάλη ευκαιρία», ανέφερε στην «Κ», χωρίς ωστόσο να δείχνει διατεθειμένος να αλλάξει προσέγγιση στο θέμα των χαμηλότερων χρεώσεων που αξιώνει. Και αυτοπροσδιόρισε μάλιστα την εταιρεία του ως δυνητικό στρατηγικό εταίρο της χώρας στην προσπάθειά της να διαχύσει την τουριστική δραστηριότητα σε περισσότερους μήνες και προορισμούς. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Κ» αρνήθηκε επίσης το στερεότυπο πως οι ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν την εταιρεία του είναι εξ ορισμού χαμηλής προστιθέμενης αξίας όσον αφορά τα λεφτά που αφήνουν στη χώρα, αντιτάσσοντας, μεταξύ άλλων, και το παράδειγμα της Μάλαγας. Η Μάλαγα, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, εξελίσσεται σε προορισμό ψηφιακών νομάδων αλλά και εταιρειών που την επιλέγουν ως έδρα τους για το κλίμα της αλλά και τις αεροπορικές συνδέσεις που η Ryanair έχει εξασφαλίσει κατόπιν σχετικής συμφωνίας με το αεροδρόμιο. Παράλληλα επέμεινε πως δεν θεωρεί τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα ως τον λόγο των πιέσεων που ασκεί για χαμηλότερες χρεώσεις. Σημείωσε επίσης πως η Ryanair αναπτύσσεται με ρυθμούς της τάξεως του 20% ετησίως, διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, ενώ φέτος όχι μόνο έχει ανακτήσει την επιβατική κίνηση του 2019, αλλά και την έχει αυξήσει κατά 15%.
Πηγές του υπουργείου Τουρισμού που ερωτήθηκαν σχετικά με την περίπτωση της Ryanair επιβεβαιώνουν στην «Κ» πως «του παρουσιάστηκε το πρόγραμμα κινήτρων που παρέχεται μέσω της χειμερινής καμπάνιας συνδιαφήμισης του ΕΟΤ», αλλά επίσης «του ξεκαθαρίστηκε πέραν πάσης αμφιβολίας πως δεν υπάρχει περίπτωση να γίνουν δεκτά τα όσα ζητάει».
Πηγή: kathimerini.gr