Επιταχυνόμενη ανάκαμψη, με αύξηση στους τζίρους των καταστημάτων και διψήφια άνοδο όσον αφορά τη μέση δαπάνη ανά επισκέπτη παρουσιάζουν τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development με το νεοαποκτηθέν McArthur Glen στα Σπάτα να ενισχύει το χαρτοφυλάκιο του ομίλου με νέες συνέργειες.
Τα τρία malls του ομίλου, τα Golden Hall, The Mall και Mediteranean Cosmos, έχοντας υποστεί σημαντικές απώλειες μέσα στην πανδημία, παρουσιάζουν πλέον ιδιαίτερα θετική με συνεχιζόμενη αύξηση των πωλήσεων των καταστημάτων μέσα στο 2022, με βάση τα επίσημα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου αλλά και τα πρώτα νούμερα του καλοκαιριού.
Ενδεικτικά, αύξηση 8% σημειώθηκε τον Αύγουστο στις πωλήσεις των καταστηματαρχών έναντι του 2019, ακολουθώντας το +7% του Ιουνίου έναντι του 2019. Γεγονός το οποίο οφείλεται και στην αύξηση της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη που διαμορφώθηκε στο +43% σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του β’ τριμήνου του 2022 σε σύγκριση με το 2019.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία, για το β’ τρίμηνο 2022:
• Η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη αυξήθηκε 43% έναντι του 2019, καταγράφοντας επιταχυνόμενους ρυθμούς αύξησης έναντι του α’ τριμήνου 2022 (+31%).
Όπως αναφέρθηκε στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών την περασμένη Παρασκευή, με αφορμή τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου, ειδικά «η αύξηση στη μέση δαπάνη εκτιμάται ότι θα παραμείνει και δεν προβλέπουμε να αλλάζει στα επίπεδα προ πανδημίας».
Είναι ενδεικτικό ότι στο The Mall Αthens που είχε και το μεγαλύτερο αντίκτυπο από την πανδημία (ειδικά στις χρήσεις εστίασης και σινεμά) οι επισκέπτες ναι μεν δεν έχουν επιστρέψει ακόμη, ωστόσο η δαπάνη είναι ψηλότερη και «τα πλάνα που έχουμε τώρα στο εμπορικό κέντρο με τις εργασίες ανακαίνισης συνάδουν με αυτή τη νέα τάση».
Επιπλέον, η απόκτηση του McArthurGlen που ανακοινώθηκε τον περασμένο Αύγουστο αυξάνει τη διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου, μεγιστοποιεί τις συνέργειες «και είναι ένα συμπληρωματικό «προϊόν» για τους καταναλωτές μας. Σε ετήσια βάση υπολογίζονται στα 1,5- 2 εκατ. ευρώ τα οφέλη από τις συνέργειες».
Η πληρότητα στο McArthur Glen είναι περίπου στο 95% ενώ η συνολική επισκεψιμότητα σε συνθήκες πλήρους και ανεμπόδιστης λειτουργίας (το 2019, προ της πανδημίας) ήταν περίπου 4,2 εκατ. επισκέπτες ετησίως.
Συνολικά σε ό,τι έχει να κάνει με τα εμπορικά κέντρα, όπως επισημάνθηκε εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη ζήτηση για όλα τα νέα malls και «σε κάθε αλλαγή χρήστη γίνεται η αντικατάσταση αμέσως, ενώ αυξημένη καταγράφεται η ζήτηση και για τις εμπορικές χρήσεις εντός του project του Ελληνικού».
Ενδεικτικά στο μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο, το Vouliagmenis Mall εντός του επιχειρηματικού κόμβου (Commercial Hub) στην περιοχή της Λεωφ. Βουλιαγμένης, έχει ήδη κατατεθεί εκδήλωση ενδιαφέροντος από ενοικιαστές για το 87% της μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας (GLA) ενώ έχουν ήδη υπογραφεί προσύμφωνα βασικών όρων (Heads of Terms -HoT) για το 24% της μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας (GLA). Εντός του 2023 αναμένεται να έχουν υπογραφεί HoT για το 65% της μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας (GLA).
Για τη Riviera Galleria, την εμπορική ανάπτυξη στην περιοχή της Μαρίνας Αγ. Κοσμά στο Παράκτιο Μέτωπο του Ελληνικού, έχει ήδη κατατεθεί εκδήλωση ενδιαφέροντος από ενοικιαστές που ξεπερνά το 63% της μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας ενώ έχουν ήδη υπογραφεί (HoT) για περίπου 3%.
Σε σχέση με το ενεργειακό κόστος στα malls του ομίλου, με βάση τα υφιστάμενα τιμολόγια και τις εκτιμήσεις για το B’ Εξάμηνο 2022, το κόστος ενέργειας των εμπορικών κέντρων σε ετήσια βάση αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 6 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο μέρος του εν λόγω κόστους αφορά κοινόχρηστους χώρους, το οποίο αναλαμβάνουν κυρίως οι καταστηματάρχες/μισθωτές, ενώ ο όμιλος θα προχωρήσει σε νέο, μειοδοτικό διαγωνισμό προς το τέλος του β’ Εξαμήνου 2022, όπως έπραξε και κατά τη διάρκεια του β’ τριμήνου του έτους.
Λόγω των πολύ υψηλών τιμών στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού, ο όμιλος αποφάσισε να μην προχωρήσει σε σύναψη συμβολαίου με σταθερές τιμές αλλά να υιοθετήσει μεταβλητή τιμολόγηση, για έξι (6) μήνες.
Τα οικιστικά στο Ελληνικό
Εν τω μεταξύ, προχωρούν τώρα και τα συμβόλαια για τα οικιστικά εντός της έκτασης του Ελληνικού και ειδικότερα τις τρείς οικιστικές αναπτύξεις (οικόπεδα για βίλες, Riviera Tower και συγκροτήματα κατοικιών), από τα οποία αναμένονται έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ.
«Είναι πάνω από τις αρχικές μας προσδοκίες οι πωλήσεις στα τρία οικιστικά», αναφέρθηκε στην τηλεδιάσκεψη της περασμένης Παρασκευής για τα οποία σταδιακά προχωρούν και τα συμβόλαια.
Ήδη, την περασμένη Παρασκευή υπεγράφη ένα ακόμη συμβόλαιο από τα οικόπεδα που προορίζονται για τις 28 βίλες στο παράκτιο μέτωπο, μετά την αγοραπωλησία των πρώτων δύο οικοπέδων που ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο 2022 και εισπράχθηκε το 50% του συνολικού τιμήματος της αγοραπωλησίας.
Τα κατ’ εκτίμηση συνολικά έσοδα κατά τη διάρκεια της Φάσης Α’ από την πώληση των οικοπέδων υπολογίζονται σε περίπου 190 εκατ. ευρώ, με την ολοκλήρωση των αντίστοιχων αγοραπωλησιών. Το κόστος κατασκευής αναλαμβάνεται από τους αγοραστές, ενώ η διαχείριση της μελέτης και της κατασκευής από την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.
Στο τρέχον τρίμηνο θα ξεκινήσουν οι υπογραφές και για τα διαμερίσματα στον Πύργο Κατοικιών, όπου τα κατ’ εκτίμηση συνολικά έσοδα κατά τη διάρκεια της Φάσης Α’ για το σύνολο των διαμερισμάτων ανέρχονται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ, με την ολοκλήρωση των αντίστοιχων αγοραπωλησιών. «Το μεγαλύτερο ποσοστό των εσόδων θα φανεί το 2023 από τον Πύργο Κατοικιών», αναφέρθηκε σχετικά.
Αναφορικά με τις κρατήσεις για τη μελλοντική απόκτηση διαμερισμάτων στα συγκροτήματα πολυτελών κατοικιών / διαμερισμάτων (condos) στο Παράκτιο Μέτωπο, έχουν ήδη κατατεθεί προκαταβολές πελατών για περίπου ¾ της πωλούμενης επιφάνειας. Τα κατ’ εκτίμηση συνολικά έσοδα για το σύνολο των condos ανέρχονται σε περίπου 270 εκατ. ευρώ.
Πηγή: newmoney.gr