Να μετριάσει τις εντυπώσεις που προκαλούν οι μεγάλες αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου που προσεγγίζουν το 18%, επιχείρησε χθες η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ. Τα τιμολόγια του Διαχειριστή διαμορφώνονται πλέον στα 2,10 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, από 1,78 ευρώ ανά MWh το 2022, γεγονός που στελέχη της εταιρίας αποδίδουν σε λάθη του παρελθόντος σε σχέση με τον καθορισμό των χρεώσεων, τα οποία επωμίζονται τώρα οι καταναλωτές.
Οι χρεώσεις σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ καθορίζονται με βάση τα ρυθμιζόμενο έσοδο του διαχειριστή, σε συνδυασμό με τις ποσότητες φυσικού αερίου που διακινούνται μέσα από το σύστημα. Χθες, ο επικεφαλής στρατηγικής της εταιρείας κ. Μιχάλης Θωμαδάκης σημείωσε ότι το peak του 2023 πλήρωσε τις αμαρτίες των λανθασμένων προβλέψεων προηγούμενων ετών.
Τόνισε μάλιστα ότι παρά το γεγονός ότι διπλασιάζονται οι επενδύσεις, οι ταρίφες θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια, συγκριτικά με το 2023, λόγω της μεταφοράς μεγαλύτερων ποσοτήτων καυσίμου.
Όπως αναφέρθηκε, η μέση χρέωση θα αποκλιμακωθεί από το 2024 στα 1,9 ευρώ ανά MWh. Επίσης, οι προβλέψεις για τα αμέσως επόμενα χρόνια είναι 1,77 ευρώ ανά MWh για το 2025, 1,73 ευρώ ανά MWh το 2026 και 1,89 ευρώ ανά MWh το 2027.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα και μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις με το ΔΕΣΦΑ, η ΡΑΑΕΥ, ενέκρινε τo WACC της περιόδου 2024-2027 που θα ανέλθει σε 7,85% ενώ διατηρείται στο 50% η κοινωνικοποίηση της Ρεβυθούσας. Όπως αναφέρθηκε χθες με το νέο κανονισμό τιμολόγησης, θα γίνονται πιο ασφαλείς προβλέψεις τον Μάιο κάθε χρόνου και θα μπορούν να αποτραπούν λανθασμένοι υπολογισμοί.
Στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2023 – 2032 ο Διαχειριστής περιλαμβάνει επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ με 83 έργα, τα 64 από τα οποία αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2024. Τα κυριότερα έργα είναι ο διπλασιασμός των κλάδων υψηλής πίεσης στα τμήματα Καρπερή – Κομοτηνή και Πάτημα – Λειβαδιά (συνολικού προϋπολογισμού 430 εκατ.). Περιλαμβάνονται επίσης δύο νέα κρίσιμα σημεία διασύνδεσης και συγκεκριμένα η διασύνδεση με τη Βουλγαρία μέσω του IGB με το έργο του Ρυθμιστικού Σταθμού Κομοτηνής που επιτρέπει τη λειτουργία δύο τμημάτων του ΕΣΦΑ (Ανατολικά και Δυτικά Κομοτηνής) σε διαφορετικά επίπεδα πίεσης και η διασύνδεση με το FSRU Αλεξανδρούπολης.
Για τον αγωγό Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων – Γευγελής στη Βόρεια Μακεδονία, αναφέρθηκε πως θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2025 ενώ ο ΔΕΣΦΑ είναι προτιμητέος ανάδοχος και σε διαγωνισμό για την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης έργου στο τμήμα του αγωγού εντός της Βόρειας Μακεδονίας. Για τον αγωγό προς την Πάτρα, μήκους 120 χιλιομέτρων, αναφέρθηκε πως η τεχνική ωρίμανση βρίσκεται στο 60%, προχωράει η περιβαλλοντική αδειοδότηση ενώ στόχος είναι το καλοκαίρι του 2024 να υπάρχει εγκεκριμένα περιβαλλοντική μελέτη ώστε το έργο να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026.
Όλοι οι νέοι αγωγοί του ΔΕΣΦΑ υποστηρίζουν και τη μεταφορά υδρογόνου τονίστηκε χθες. Η διοίκηση στάθηκε ιδιαίτερα στη στροφή προς τα ανανεώσιμα αέρια όπως το υδρογόνο και το βιομεθάνιο και τη μεγάλη επένδυση για την αποθήκευση CO2 που προωθεί από κοινού με την Energean.
Τα νέα έργα
Το έργο “Αγωγός H2” (Dedicated H2 Pipeline), που υποβλήθηκε από τον ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο του 6ου καταλόγου Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πέρασε με επιτυχία την τεχνική αξιολόγηση, γεγονός που το καθιστά επιλέξιμο για ένταξη στον σχετικό προκαταρκτικό κατάλογο. Με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ, το έργο αφορά στην κατασκευή ενός νέου αγωγού μήκους 540 χιλιομέτρων αποκλειστικά για τη μεταφορά υδρογόνου. Ο αγωγός θα ξεκινά από το νότιο τμήμα της Ελλάδας, συνδέοντας τα σημαντικότερα σημεία τροφοδοσίας της Αθήνας με τη Βουλγαρία στην περιοχή του Σιδηροκάστρου. Εκεί, θα συνδεθεί με τον αντίστοιχο αποκλειστικό αγωγό H2, σύμφωνα με την αντίστοιχη πρόταση που υπέβαλε η Bulgartransgaz, η οποία επίσης κρίθηκε επιλέξιμη. Η Ελλάδα, είπε, η κα Γκάλι, μπορεί να αποτελέσει έναν από τους πέντε διαδρόμους μεταφοράς υδρογόνου προς την Κεντρική Ευρώπη.
Το έργο αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα «Prinos CO2», που υποβλήθηκε από την Energean και τον ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο του 6ου καταλόγου PCI της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πέρασε επίσης με επιτυχία την τεχνική αξιολόγηση, γεγονός που το καθιστά επιλέξιμο για συμπερίληψη στον σχετικό προκαταρκτικό κατάλογο.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι περίπου 1,4 δισ., εκ των οποίων το τμήμα του ΔΕΣΦΑ αντιστοιχεί περίπου σε 500 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται να αποτελέσει τον πρώτο κόμβο αποθήκευσης CO2 σε βιομηχανική/εμπορική κλίμακα στη Μεσόγειο. Το έργο στοχεύει στην διαχείριση του CO2 που παράγεται τόσο από τοπικές πηγές όσο και από απομακρυσμένες πηγές. Η συμβολή του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ειδικού αγωγού CO2 που θα συνδέει τους εκπομπείς από την περιοχή της Αττικής. Ο αγωγός αυτός θα συγκεντρώνει τους όγκους CO2 σε λιμάνι κοντά στην Ελευσίνα, όπου το CO2 θα υγροποιείται και θα αποθηκεύεται προσωρινά σε ειδική εγκατάσταση, μέχρι τη φόρτωσή του σε πλοία CO2 που θα το μεταφέρουν δια θαλάσσης στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης του Πρίνου.
Επενδύσεις προωθεί ο ΔΕΣΦΑ και για την αγορά βιομεθανίου ενώ αναμένει αλλαγή στην υφιστάμενη νομοθεσία. Ηδη έχει καταθέσει προτάσεις για νομοθετικές αλλαγές καθώς και μελέτη που παρουσιάζει τις τεχνικές απαιτήσεις και τις απαιτήσεις αδειοδότησης για την ανάπτυξη της αγοράς βιομεθανίου, συμπεριλαμβανομένης πρότασης για τα κίνητρα σε δυνητικούς επενδυτές. Πλέον αξιολογεί τις διαθέσιμες εκτάσεις για να προχωρήσει σε μελέτη εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και στη συνέχεια να λάβει την Τελική Επενδυτική Απόφαση. Η αρχική επένδυση για την πρώτη μονάδα εκτιμάται στα 20 εκατ.