Επενδύσεις ύψους 2 δισ. δολαρίων δρομολογεί στην Τουρκία η Alibaba, η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής της μετά τη συνάντησή του με τον Τούρκο πρόεδρο στην Κωνσταντινούπολη.
Η λεγόμενη «κινεζική Amazon» δήλωσε διά στόματος του Michael Evans ότι εμπιστεύεται «τα σταθερά οικονομικά θεμέλια της Τουρκίας» και ότι έχει επενδύσει ήδη 1,4 δισ. δολάρια στη χώρα μέσω της Trendyol, της μεγαλύτερης πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα, όπου η Alibaba έχει μερίδιο 76,1%.
Ο Evans στήριξε τα σχέδια της Trandyol για διεθνή επέκταση και τόνισε ότι η Τουρκία έχει τα εφόδια να καταστεί μία από τις κορυφαίες χώρες ηλεκτρονικών εξαγωγών. Σημειώνεται πως δεν δόθηκε χρονοδιάγραμμα για τις επενδύσεις και ο Evans δήλωσε απλώς ότι το σχέδιο θα υλοποιηθεί μέσα στην επόμενη περίοδο. Εξήγησε, όμως, ότι θα δημιουργηθεί ένα data center και ένα κέντρο logistics υψηλών προδιαγραφών στην Άγκυρα, καθώς και ένα κορυφαίο κέντρο εξαγωγικών δραστηριοτήτων στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης.
Η αποτίμηση της Trandyol ανήλθε στα 16,5 δισ. δολάρια το 2021, αντλώντας χρηματοδότηση από επενδυτές όπως η SoftBank, η General Atlantic, η Qatar Investment Authority και το κρατικό επενδυτικό ταμείο του Άμπου Ντάμπι ADQ.
Σημειώνεται ότι η Τουρκία ξεκίνησε αντιμονοπωλιακή έρευνα στις δραστηριότητες της Trendyol το 2021 και αυτό τον Ιούλιο το αρμόδιο δικαστήριο απεφάνθη υπέρ της σύσφιγξης των κανόνων σε εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου. Ειδικότερα, το συνταγματικό δικαστήριο της χώρας απεφάνθη ότι ο νόμος, ο οποίος περιορίζει τα έξοδα των εταιρειών σε διαφημίσεις και στη χρήση των δεδομένων των χρηστών εάν οι πωλήσεις τους υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο, ήταν συνταγματικός. Η απόφαση έχει στόχο να ενισχύσει τις μικρότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, έπειτα από την τεράστια ανάπτυξη της αγοράς στην Τουρκία μετά την πανδημία.
Επίσης, τον Ιούλιο, η επιτροπή ανταγωνισμού της Τουρκίας επέβαλε πρόστιμο ύψους 61,3 εκατ. λιρών στην Trendyol, υποστηρίζοντας ότι χρησιμοποιούσε στοιχεία που συνέλεγαν τρίτοι, ώστε να αποκτήσει ανταγωνιστικό προβάδισμα στην αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εμπορίου, ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Τουρκία διογκώθηκε κατά 109% πέρυσι, ξεπερνώντας τις 800 δισ. λίρες, με σχεδόν το ένα πέμπτο όλων των αγορών να πραγματοποιούνται online.