Ένας από τους βασικούς «πονοκεφάλους» του υποψήφιου πωλητή ακινήτου ο οποίος έχει χρέη στην εφορία είναι η έκδοση φορολογικής ενημερότητας. Είναι υποχρεωμένος να καταλήξει σε μια συμφωνία με τον έφορο για να ρυθμίσει τα χρέη, και να εκδώσει τα έγγραφα που απαιτούνται αναλαμβάνοντας τη δέσμευση ότι μέρος του τιμήματος που θα εισπράξει από την πώληση, θα κατευθυνθεί για την αποπληρωμή των χρεών. Αυτό τη χρονοβόρα και ψυχοφθόρα διαδικασία θέλει τώρα να βάλει σε τάξη η ΑΑΔΕ.
Η διαδικασία έκδοσης φορολογικής ενημερότητας για όσους έχουν τακτοποιήσει τα χρέη τους στην εφορία θα γίνεται ηλεκτρονικά ενώ το τίμημα που θα παρακρατείται από την πώληση ακινήτου -ή από την είσπραξη αμοιβής αν η ενημερότητα εκδίδεται γι’ αυτό το λόγο- θα προκύπτει με συγκεκριμένη κλίμακα. Οι συντελεστές της παρακράτησης από το τίμημα θα κυμαίνονται από 10 έως 70%.
Η κλίμακα ορίζεται ως εξής:
-10% επί του εισπραττόμενου ποσού όταν η αιτία χορήγησης του αποδεικτικού είναι η είσπραξη χρημάτων και έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό μεγαλύτερο του 70% της ρυθμισμένης οφειλής.
-30% επί του εισπραττόμενου ποσού όταν η αιτία χορήγησης του αποδεικτικού είναι η είσπραξη χρημάτων και έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό άνω του 50% έως και 70% της ρυθμισμένης οφειλής.
-50% επί του εισπραττόμενου ποσού όταν η αιτία χορήγησης του αποδεικτικού είναι η είσπραξη χρημάτων και έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό άνω του 30% έως και 50% της ρυθμισμένης οφειλής.
-70% επί του εισπραττόμενου ποσού όταν η αιτία χορήγησης του αποδεικτικού είναι η είσπραξη χρημάτων και έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό έως και 30% της ρυθμισμένης οφειλής.
Έτσι, ο οφειλέτης που έχει ρυθμισμένη την οφειλή του και θα θέλει να πάρει φορολογική ενημερότητα για να πουλήσει ένα ακίνητο αξίας 100.000 ευρώ, θα ξέρει ότι αν είχε χρέος 100.000 ευρώ και του έχει απομείνει ποσό της τάξεως των 20.000 ευρώ, η εφορία θα του παρακρατήσει το 10% από το τίμημα της πώλησης (ήτοι 10.000 ευρώ) και θα του επιτρέψει να διαχειριστεί τα υπόλοιπα 90.000 ευρώ. Αυτό ίσχυε και τώρα. Η διαφορά είναι ότι η διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά χωρίς χρονοτριβές και διαβουλεύσεις εντός της ΔΟΥ.