Ο Όμιλος της Motor Oil έχει αποδείξει ότι μπορεί να προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες και να ανταποκρίνεται στις επιταγές των καιρών. Έτσι, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα προχώρησε στις απαραίτητες στρατηγικές επιλογές, ώστε να θέσει τις βάσεις μετασχηματισμού του σε leader στον τομέα της διαφοροποιημένης ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Από ένας όμιλος με σχεδόν αποκλειστικό αντικείμενο τη διύλιση και την εμπορία καυσίμων, διεύρυνε τους ορίζοντες και τον προσανατολισμό του, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει μετεξελιχθεί σε έναν πανίσχυρο παίκτη στην ευρύτερη περιοχή με διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο και στρατηγική θέση στο νέο ενεργειακό τοπίο.
Ενδεικτική της δυναμικής αυτής είναι η ανάδειξή του μέσα σε χρόνο ρεκόρ σε έναν από τους βασικούς πρωταγωνιστές της πράσινης ενέργειας στη χώρα μας, με τριπλασιασμό της λειτουργικής ικανότητας ΑΠΕ από 279 MW το 2021 σε 837 MW σήμερα, και με στόχο τα 2 GW μέχρι το 2030.
Στο πλαίσιο αυτό, μέσα από το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενεργειακής μετάβασης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ύψους 4 δισ. ευρώ με ορίζοντα το τέλος της δεκαετίας, προχωρά σε συστηματικές επενδύσεις στις ΑΠΕ και σε νέες βιώσιμες τεχνολογίες.
Τα νέα έργα στο διυλιστήριο
Τούτο δεν σημαίνει βέβαια ότι υποβαθμίζεται ο ρόλος της διύλισης, που ήταν και παραμένει βασική δραστηριότητα του ομίλου και ένας από τους 4 πυλώνες της πορείας του προς το μέλλον, οι οποίοι κωδικοποιούνται στην κινητικότητα και το retail, τις ΑΠΕ, τα εναλλακτικά καύσιμα και την κυκλική οικονομία, καθώς και στο κομμάτι διύλιση, εφοδιασμός και εμπορία.
Έτσι, παράλληλα με τις άλλες στρατηγικές κινήσεις, έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων για τον διαρκή εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι μόνο στη διάρκεια ενός έτους, από πέρυσι έως και τώρα, έχουν δρομολογηθεί επτά νέα έργα υποδομών.
Συγκεκριμένα, από το 2022 εγκρίθηκαν έργα για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών, την προσθήκη της παραγωγής συνεπεξεργασμένου ελαίου (Co-processed Renewable Diesel Fuel) και βέβαια την προσθήκη της μονάδας παραγωγής νάφθας.
Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς έγιναν περαιτέρω επενδυτικές κινήσεις για την προσθήκη νέας μονάδας ΣΗΘΥΑ, ισχύος 57 MWel, νέου σταθμού CNG, καθώς και την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ σε στέγες κτηρίων του συγκροτήματος.
Πριν λίγες μέρες εγκρίθηκε από το ΥΠΕΝ μία ακόμη τροποποίηση της ΑΕΠΟ του διυλιστηρίου που αφορά στην κατασκευή και λειτουργία νέας δεξαμενής μαζούτ Τ-8116, μαζί με μικρής κλίμακας υποέργα και προσθήκη μηχανολογικού εξοπλισμού για την εγκατάσταση και λειτουργία νέου βραχίονα φορτώσεως (Loading Arm) στον Σταθμό Φόρτωσης Β/Ο του διυλιστηρίου, καθώς και νέας αντλίας μαζούτ.
Ειδικότερα, η νέα δεξαμενή Τ-8116 για αποθήκευση μαζούτ θα είναι υπέργεια, μεταλλική, κατακόρυφη, κυλινδρική, σταθερής (κωνικής) οροφής (Fixed Cone Roof) και θα λειτουργεί σε ατμοσφαιρική πίεση. Ο πυθμένας της θα είναι κωνικού τύπου, με φρεάτιο για εξυδάτωση και κάτω από το έλασμα του πυθμένα της θα τοποθετηθεί σύστημα εντοπισμού / πρόληψης διαρροών με εύκαμπτη αδιαπέραστη μεμβράνη και φρεάτιο συλλογής διαρροών.
Η δεξαμενή θα διαθέτει, μεταξύ πολλών άλλων, μόνωση σε όλο το ύψος του κελύφους της και σύστημα θέρμανσης του περιεχομένου με στόχο τη διατήρησή του σε θερμοκρασία κατάλληλη για την ομαλή διακίνησή του. Θα είναι εξοπλισμένη ακόμη με μεταδότη στάθμης (level transmitter) τύπου ραντάρ, από τον οποίο παρέχεται συνεχές σήμα της στάθμης της και σήματα συναγερμού υψηλής και χαμηλής στάθμης.
Όλες οι κύριες σωληνώσεις εισόδου και εξόδου της δεξαμενής θα διαθέτουν ανακουφιστική βαλβίδα (thermal relief valve, TRVs) για την εκτόνωσή τους στο εσωτερικό της, σε περίπτωση που όλες οι βαλβίδες των σωληνώσεων είναι κλειστές και οι σωληνώσεις θερμανθούν από την ηλιακή ακτινοβολία.
Επίσης, θα εγκατασταθεί σχετικός μηχανολογικός εξοπλισμός, όπως νέα φυγοκεντρική αντλία μαζούτ που θα συνδεθεί με τη δεξαμενή και το υφιστάμενο δίκτυο με αγωγό 10 ιντσών, αλλά και βραχίονας φορτώσεως (Loading Arm – Top Loading) μαζούτ, που θα τοποθετηθεί στη νέα νησίδα «11» του Σταθμού Φορτώσεως Β/Ο εντός των βιομηχανικών εγκαταστάσεων του βόρειου διυλιστηρίου.