Ψηφιακή απάντηση έδωσαν, στην κρίση του COVID-19, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ανά τον κόσμο – και στην Ελλάδα – με την τεχνολογία να λειτουργεί ως σανίδα σωτηρίας, ώστε να διατηρηθεί όσο ήταν δυνατόν το business as usual. Σε 49 χώρες του κόσμου, το ένα τρίτο των μικρομεσαίων εταιρειών “είδε” ένα ποσοστό 25% του τζίρου να προέρχεται από το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων στη διάρκεια του lockdown, που επιβλήθηκε ανά τον πλανήτη για τον περιορισμό της μετάδοσης του νέου κορωνοϊού.
Μάλιστα, σε 15 χώρες του κόσμου περισσότερες από τις μισές μικρομεσαίες εταιρείες έκαναν τουλάχιστον το 25% των πωλήσεων τους μέσω Διαδικτύου κατά τον μήνα Απρίλιο, οπότε εφαρμόστηκαν μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων στις περισσότερες χώρες του κόσμου.
Υπήρξαν και χώρες, στις οποίες οι μικρομεσαίες εταιρείες έκαναν ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου τους, μέσω του online καναλιού. Συγκεκριμένα, ποσοστό άνω του 60% των μικρομεσαίων εταιρειών σε Σιγκαπούρη (62%), Καναδά (64%), Ιρλανδία (65%) και Ρωσία (65%) πέτυχε πωλήσεις, οι οποίες κατά το ένα τέταρτο προέρχονταν από το Διαδίκτυο.
Ο τομέας των κατασκευών ήταν αυτός, που αξιοποίησε σε μικρότερο ποσοστό το διαδικτυακό κανάλι στη διάρκεια του lockdown, με το 27% των μικρομεσαίων εταιρειών του κλάδου να αντλεί το ένα τέταρτο των πωλήσεων του διαδικτυακά. Στον αντίποδα, ο τομέας των επικοινωνιών ήταν εκείνος που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ποσοστό μικρομεσαίων εταιρειών, οι οποίες αξιοποίησαν το online κανάλι για τις πωλήσεις τους (60%).
Ψηφιακά αντανακλαστικά
Τη συνδρομή του ψηφιακού καναλιού στην επιβίωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατά την έξαρση της κρίσης του νέου κορωνοϊού, επιβεβαιώνει η μελέτη “Global State of Small Business”, την οποία επεξεργάστηκαν το Facebook, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και η Παγκόσμια Τράπεζα. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε ένα δείγμα 30.000 μικρομεσαίων εταιρειών σε 54 χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, στη διάρκεια του Μαΐου 2020.
“Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία, αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς προκλήσεις εν μέσω της πανδημίας COVID-19. Το lockdown, τα μέτρα κοινωνικής απόστασης και η οικονομική ύφεση οδήγησαν πολλές μικρομεσαίες εταιρείες σε λουκέτο, άλλες υπέστησαν σοβαρή μείωση εσόδων, αλλά και προβλήματα, όπως ο περιορισμός των ταμειακών ροών και οι περικοπές εργατικού δυναμικού”, διαπιστώνει η έρευνα των τριών φορέων.
Στην Ελλάδα λιγότερο από μία στις δέκα μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναφέρει ότι δεν αντιμετωπίζει προκλήσεις αυτήν την περίοδο (8%). Το αντίστοιχο ποσοστό στο συνολικό δείγμα είναι 13%, ενώ στην Ευρώπη φθάνει στο 16%.
Η μελέτη δείχνει συνολικά εκτεταμένες επιπτώσεις της πανδημίας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδίως, μεταξύ των τομέων που εστιάζονται στους καταναλωτές.
Λουκέτα
Η έρευνα διαπίστωσε ότι, μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου 2020, το 26% των ΜμΕ έκλεισε, ποσοστό το οποίο σε ορισμένες χώρες ήταν πάνω από 50%. Ειδικότερα, το 54% των τουριστικών πρακτορείων και το 47% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων φιλοξενίας και εκδηλώσεων έβαλαν λουκέτο το εξεταζόμενο διάστημα.
Στο μεταξύ, πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που παρέμειναν ανοιχτές, υπέστησαν πτώση των πωλήσεων. Από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που λειτουργούσαν τη στιγμή της έρευνας, το 62% είχε χαμηλότερες πωλήσεις τις προηγούμενες 30 ημέρες σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2019. Μεταξύ αυτών, το 57% ανέφερε μείωση των πωλήσεων κατά 50% ή περισσότερο.
Αυτές οι μειώσεις συχνά οδήγησαν σε περιορισμό του εργατικού δυναμικού: μία στις τρεις μικρομεσαίες εταιρείες σε λειτουργία ανέφερε μείωση του προσωπικού ως αποτέλεσμα της πανδημίας.
Το φαινόμενο των απολύσεων είναι πιο έντονο σε χώρες, όπως η Αίγυπτος (51%), η Ινδονησία (50%) και το Βιετνάμ (46%), ενώ στην Ευρώπη το σχετικό ποσοστό ήταν 22%. Τα μικρότερα ποσοστά εμφανίζονται σε Βέλγιο (14%), Γαλλία (14%), Δανία (15%), Πολωνία (16%) και Ρωσία (16%). Οι δε προοπτικές απασχόλησης είναι μάλλον κακές, καθώς μόνο το 8% των μικρομεσαίων εταιρειών δηλώνει ότι θα αναζητήσει νέους εργαζόμενους.
Πηγή: sepe.gr