Λένε ότι όταν αντιδράς σε μία τάση της αγοράς, είναι πλέον αργά. Για τις επιχειρήσεις, ο εντοπισμός της επόμενης τάσης εν τη γενέσει της είναι ζωτικής σημασίας. Καθώς όμως κανένας επιχειρηματίας δεν έχει μαντικές ικανότητες, η επένδυση σε μία τάση όταν αυτή βρίσκεται ακόμα στα πιο δειλά βήματά της, αποτελεί ρίσκο που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να πάρουν. Αλλά γιατί όχι;
Οι περισσότερες επιτυχημένες επιχειρήσεις ξεκίνησαν από επιχειρηματίες που “έβαλαν ένα στοίχημα”. Οι ιδρυτές της Airbnb προέβλεψαν την έλευση της οικονομίας διαμοιρασμού, οι ιδρυτές της Deliveroo αυτήν της gig οικονομίας και οι Steve Jobs, Bill gates και Elon Musk προέβλεψαν… οτιδήποτε έτεινε να γίνει τάση. Ήταν, πράγματι, “στοίχημα” για όλους αυτούς; Ή μήπως αποτέλεσμα προσεκτικά υπολογισμένου ρίσκου σε συνδυασμό με την ικανότητά τους να εντοπίζουν μία τάση πριν από όλους τους άλλους και να τη χρησιμοποιούν δημιουργικά;
Όλοι αυτοί οι πρωτοπόροι επιχειρηματίες είχαν μεγαλύτερη επίδραση στον κόσμο των επιχειρήσεων από ότι τα ίδια τους τα προϊόντα. Μετέφεραν στους επιχειρηματίες το μήνυμα ότι υπάρχει τρόπος να εντοπίζουν τις τάσεις από νωρίς και, μέσω αυτού, να επιφέρουν μοναδικές θετικές αλλαγές και αξία στις επιχειρήσεις τους.
Οι αλλαγές δεν σταματούν ποτέ.
Τα άσχημα νέα είναι ότι αν αρχίσετε το “κυνήγι” των τάσεων, δεν θα σταματήσετε ποτέ – και αυτό γιατί οι επιθυμίες, οι ανάγκες και οι προτιμήσεις των καταναλωτών επίσης δεν σταματούν να αλλάζουν. Τι καθορίζει, όμως, την επιτυχία μίας επιχείρησης; Σωστά. Οι πελάτες της. Είναι, λοιπόν, εξαιρετικά σημαντικό να εξασφαλίζετε ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες σας συμφωνούν με τα “θέλω” τους.
Καμία επιχείρηση δεν θα μπορούσε να επιβιώσει χωρίς να γνωρίζει πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους οι πελάτες της. Με αυτό το δεδομένο, μία από τις βασικές προτεραιότητές σας θα έπρεπε να είναι το συμβάδισμα με τις αναπτυσσόμενες τάσεις. Το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις βασίζονται στον προγραμματισμό και στη δομή, καθιστά αυτή τη διαδικασία ιδιαίτερα δύσκολη: Ας μην ξεχνάμε ότι η μόνη σταθερά στις τάσεις είναι η αλλαγή.
Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ σημαντικό να μάθετε – ως επιχειρηματίες – να αποδέχεστε τις αλλαγές. Το να δοκιμάζετε κάτι διαφορετικό όταν όλα πάνε καλά, απαιτεί τόλμη, αλλά αυτή είναι και η ιδανική στιγμή να εξελιχθείτε. Κατά πάσα πιθανότητα, μία επιχείρηση που επαναπαύεται στις δάφνες της και προσαρμόζεται καθυστερημένα στις τάσεις, θα βρεθεί χαμένη μπροστά σε έναν ανταγωνιστή.
Οι τάσεις αλλάζουν τις βιομηχανίες κάθε μέρα – είτε οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες είτε όχι. Η γρήγορη αναγνώριση της τάσης και η ταυτόχρονη εξέλιξή σας με τις αλλαγές είναι αυτό που θα κάνει την επιχείρησή σας ανταγωνιστική.
Ο ρόλος των νέων.
Φυσικά, το να βρίσκεστε στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων δεν είναι απλή υπόθεση. Οι επιχειρηματίες πρέπει να καλλιεργούν στο προσωπικό τους μία κουλτούρα προσαρμογής στις αλλαγές και να τους μεταδίδουν την αξία της εύρεσης νέων τάσεων.
Ευτυχώς, υπάρχουν και οι νέοι – οι τεχνολογικά ευφυείς Millennials. Όντας πιο ανοικτοί σε προκλήσεις από τους προγόνους τους, οι νέοι κατανοούν την αξία του να πρωτοπορείς και εμπιστεύονται απόλυτα τη βοήθεια της τεχνολογίας σε αυτό. Οι αλλαγές είναι κομμάτι της ζωής τους: Με ευκολία αλλάζουν δουλειά και καριέρα, μοιράζονται αυτοκίνητα και εργάζονται χωρίς να έχουν μία μόνιμη βάση. Έτσι, χαρακτηρίζονται από την ίδια διάθεση για αλλαγή και προσαρμογή στις τάσεις και στη δουλειά τους.
Εντοπίστε τις διαφορές.
Είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιείτε τη διαφορά μεταξύ μίας αλλαγής, μίας τάσης, μίας επίκαιρης μόδας και μίας άποψης. Υπάρχουν οι αλλαγές ευρείας κλίμακας που διαρκούν για γενιές ολόκληρες (κλιματικές αλλαγές, παγκοσμιοποίηση, κλπ) και που επηρεάζουν όλες τις επιχειρήσεις.
Υπάρχουν και οι αγοραστικές αλλαγές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν τις συνήθειες, τις συμπεριφορές και τις προσδοκίες των καταναλωτών. Εξαιρετικά παραδείγματα αποτελούν τα smartphones, τα wearables και η αυξανόμενη επιθυμία για ευημερία. Αυτές προκαλούν σημαντικές αλλαγές για αρκετά χρόνια και δεν θα έπρεπε να τις μπερδεύουμε με τις εφήμερες τάσεις, όπως είναι τα super foods.
Η σωστή λήψη αποφάσεων βασίζεται στην αναγνώριση της σημασίας και της βαρύτητας της κάθε τάσης. Αυτό είναι που κάνει τη διαφορά μεταξύ μίας επιχείρησης που υιοθετεί μία τάση και μίας που τη δημιουργεί. Η ανάλυση της ανθρώπινης συμπεριφοράς είναι αυτή που θα βοηθήσει μία επιχείρηση να καταλάβει ποια εφήμερη μόδα θα γίνει τάση, και ποια τάση θα οδηγήσει σε συνολική αλλαγή.
Αμφισβητήστε το κατεστημένο.
Οι τάσεις είναι κάτι το χειροπιαστό: Κάτι που οι επιχειρήσεις μπορούν να εντοπίσουν, να υιοθετήσουν ή και να δημιουργήσουν. Μπορείτε να φανταστείτε το μέλλον και να δημιουργήσετε την ευκαιρία;
Πολλές επιχειρήσεις κάνουν το λάθος να υπερασπίζονται το κατεστημένο αντί να το αμφισβητούν. Να θυμάστε ότι οι καταναλωτές αναζητούν οτιδήποτε φρέσκο και επίκαιρο. Όλα αλλάζουν. Εσείς αποφασίζετε αν απλά θέλετε να ακολουθείτε τις αλλαγές ή να τις δημιουργείτε.