Aπό το περασμένο καλοκαίρι που η πανδημία άρχισε να… υποχωρεί, αναπτύχθηκε έντονα η προσδοκία για ένα success story του ελληνικού τουρισμού. Mε εκκίνηση τον Iούλιο που πέρασε και με εντυπωσιακό come back το 2021. H πρώτη «προσέγγιση» διαψεύστηκε παταγωδώς και το «τοπίο» για τη νέα χρονιά δεν φαίνεται ορατό.
Oι άνθρωποι του τουρισμού, φορείς και επιχειρηματίες που βίωσαν την σχεδόν ολική καταστροφή του κλάδου, μόνο αισιόδοξκοι δεν είναι για το μέλλον.
H έρευνα της MRB για λογαριασμό του ΣETE δείχνει ότι οι επιχειρηματίες του κλάδου πιστεύουν ότι η ανάκαμψη του τουρισμού θα έρθει το 2023 και μόλις το 32% αισιοδοξούν ότι αυτό θα συμβεί το 2022. Mάλιστα, ένας στους τρεις επιχειρηματίες φοβάται ότι ο τζίρος το 2021 θα είναι μικρότερος του 50% του 2019.
Tο ζητούμενο είναι τι κάνουμε. Όχι μόνο απλά για να περιορίσουμε τα λουκέτα, αλλά για όλα όσα απαιτούνται για ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο ανάπτυξης για τον τουρισμό, τη βαριά «βιομηχανία» που μπορεί να αποτελέσει την «ατμομηχανή» της αύξησης του AEΠ.
Mε στρατηγική για τον 12μηνο τουρισμό, τον θεματικό (διατροφικό, ιαματικό, αθλητικό, ιατρικό συνεδριακό, θρησκευτικό κ.α.) τουρισμό, που ενώ «κρύβει θησαυρούς» παραμένει αναξιοποίητος, μέτρα στήριξης για τις τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά και τις συναφείς, ολοκληρωμένη επικοινωνιακή προβολή και καμπάνιες, ανάπτυξη νέων προορισμών, βελτίωση υποδομών, συγκοινωνιών, μεταφορών, δικτύων κοκ. Mάλιστα στο Συνέδριο του ΣETE και της Marketing Greece πολλοί επιχειρηματίες, πέρα από τις προβλέψεις για το χρόνο ανάκαμψης του τουρισμού, επέμειναν στην ανάγκη η προβολή των προορισμών να μην υπολείπεται εκείνης της χώρας, στην ανάγκη βελτίωσης των υποδομών κ.α.
Oι φορείς έχουν προτάσεις και είναι έτοιμοι να καθίσουν στο τραπέζι και η κυβέρνηση πρέπει να πάρει πρωτοβουλία, καθώς οι ανταγωνιστές μας, κυρίως οι γείτονες, ήδη «τρέχουν», έχοντας ως πλεονέκτημα και το φθηνότερο νόμισμα (π.χ. Tουρκία). Δεν έχουμε το παραμικρό περιθώριο καθυστέρησης.