Η προσφορά της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Lufthansa για να αποκτήσει ένα μειοψηφικό μερίδιο στην ιταλική ITA Airways, τη διάδοχο της Alitalia, έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για περαιτέρω κινήσεις προς την κατεύθυνση συσπείρωσης του κλάδου, ο οποίος επιζητεί μια πιο επικερδή ανάκαμψη μετά την πανδημία.
Πολλές από τις αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης αποπειρώνται να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά τους αερομεταφορείς χαμηλών ναύλων, αλλά δυσκολεύονται εξαιτίας των αδύναμων ισολογισμών τους, οι οποίοι πάντως θα μπορούσαν να ενδυναμωθούν. Και ο τρόπος δεν είναι άλλος από τις συγχωνεύσεις, όπως επισημαίνουν αναλυτές.
Αν και η κατάσταση στις αερομεταφορές βελτιώνεται και παρατηρείται αναζωογόνηση των ταξιδιών, και οι πιλότοι επανήλθαν στο πιλοτήριο μετά την πανδημία, για τους ίδιους υπάρχουν προβλήματα. Πολλοί άνδρες και γυναίκες πιλότοι ανησυχούν για τους μισθούς τους. Σε πρόσφατη έρευνα, που επικαλείται το Reuters, οι μισοί απάντησαν πως τα τελευταία πέντε χρόνια δεν είδαν κάποια αύξηση στις αποδοχές τους. Η έρευνα διεξήχθη από την ειδικευμένη στη στελέχωση του κλάδου Goose recruitment, με τη συμμετοχή 1.184 πιλότων κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2022. Σχεδόν τα 2/3 των ερωτηθέντων είπαν ότι θέλουν να αλλάξουν δουλειά μέσα στο προσεχές 12μηνο για καλύτερες αποδοχές και συνθήκες. Εξάλλου, το 89% πιστεύει πως θα υπάρξει έλλειψη πιλότων μέσα στην προσεχή πενταετία εν συγκρίσει με το αντίστοιχο ποσοστό του 66% το 2021.
Κυοφορούνται αλλαγές
Πέραν τούτου, oι κινήσεις της Lufthansa ίσως σηματοδοτούν αλλαγές στον κλάδο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών. «Αυτό μπορεί να είναι το επόμενο βήμα στην ενοποίηση των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Αλεξ Ιρβινγκ, αναφέροντας την κρατική αεροπορική εταιρεία της Πορτογαλίας, TAP, ως πρωταρχικό στόχο. Υπενθυμίζεται ότι η πορτογαλική κυβέρνηση, στην οποία ανήκει η TAP, δήλωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο οριστικής ή μερικής πώλησης της επιχείρησης. Κατά τους αναλυτές, οι Lufthansa, Air France-klm και η μητρική της British Airways και Iberia, IAG, είναι πιθανοί αγοραστές. «Εστιάζουμε σαφώς στην ITA», δήλωσε εκπρόσωπος της Lufthansa. «Ταυτόχρονα, ωστόσο, παρακολουθούμε στενά την ενοποίηση στην ευρωπαϊκή αγορά αεροπορικών εταιρειών». Η σουηδική SAS (SAS. ST), η οποία τελεί υπό καθεστώς πτώχευσης από το καλοκαίρι, θα μπορούσε να είναι πιθανή υποψήφια, ενώ ίσως στο στόχαστρο να τίθεται και η βρετανική χαμηλών ναύλων easyjet. «Για τη Lufthansa η λογική της εξαγοράς της easyjet θα ήταν εξαιρετική, διότι θα ενίσχυε τη θέση στη Μεγάλη Βρετανία, στο Παρίσι – Ορλί και στη Γενεύη», είπε η αναλύτρια του κλάδου Ρουξάντρα Χαραντούντέζερ, της Kepler Cheuvreux.
Από μέρους του ο Μάικλ Ολίρι, επικεφαλής της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair, εκτιμά ότι η ΤΑΡ θα καταλήξει στην IAG, η easyjet θα αγοραστεί είτε από την BA είτε από την Air France ή και από τις δύο μαζί, και στη συνέχεια η Lufthansa θα αγοράσει τη Wizz. Ωστόσο, τέλος, στελέχη αεροπορικών εταιρειών δηλώνουν επιφυλακτικά ως προς το ενδεχόμενο να αναλάβουν κινδύνους που σχετίζονται με εξαγορές και συγχωνεύσεις σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον το οποίο είναι ακόμα αντίξοο.
Πηγή: moneyreview.gr