Σύμφωνα με μια νέα έκθεση που δημοσιεύτηκε από την Allied Market Research, με τίτλο «Αφορολόγητη αγορά λιανικής πώλησης», η εν λόγω αγορά από 33,7 δισ. δολάρια που ήταν το 2021 εκτιμάται ότι μέχρι το 2030 θα εμφανίσει ετήσια ανάπτυξη 10,6% και θα υπερβεί τα 94,2 δις. δολάρια. Στην Ευρώπη η συγκεκριμένη αγορά αναπτύχθηκε κατά 63,3% το 2022 στα 9,5 δισ. δολάρια από 5,8 δισ. δολάρια το 2021, καθώς οι άνθρωποι άρχισαν και πάλι να κυκλοφορούν ελεύθερα, ενώ το ισχυρό δολάριο ΗΠΑ σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά νομίσματα ενθάρρυνε τους ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ να επισκεφθούν την περιοχή.
Στην Ελλάδα η ανάπτυξη ήταν υψηλότερη ωθούμενη από τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, φυσικά τους ξένους τουρίστες, αλλά και από τις εγχώριους καταναλωτές που χρησιμοποιούν το δίκτυο των ΚΑΕ κυρίως στα αεροδρόμια της χώρας.
Όμως η δύναμη πυρός της συγκεκριμένης αγορά αποτελεί η τουριστική κίνηση που ανήλθε πέρυσι στα 27,8 εκατ. τουρίστες αγγίζοντας το ρεκόρ του 2019 που ήταν 31,3 εκατ. τουρίστες. Όσον αφορά την αεροπορική επιβατική κίνηση αυτή ανήλθε στα 31,3 εκατ. επιβάτες από 17,4 εκατ. το 2021 και 32,1 εκατ. επιβάτες το 2019. Μόνο από το Αεροδρόμιο της Αθήνας διακινήθηκαν περισσότεροι από 22,7 εκατ. επιβάτες, δηλαδή 84% περισσότεροι σε σχέση με το 2021.
Αποτέλεσμα της επιστροφής των τουριστών ήταν οι πωλήσεις σε επίπεδο ομίλου των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών (ΚΑΕ), που ελέγχεται από την Dufry, να ξεπεράσουν πέρυσι τα 311,3 εκατ. ευρώ από 161,1 εκατ. ευρώ το 2021. Από τα 311,3 εκατ. ευρώ πωλήσεις οι αφορολόγητες ήταν πέρυσι 171,262 εκατ. ευρώ, οι φορολογημένες 133,538 εκατ. ευρώ και οι χονδρικές πωλήσεις 6,514 εκατ. ευρώ.
Σε ότι αφορά τα EBIT αυτά υπερτριπλασιάστηκαν στα 52,2 εκατ. ευρώ έναντι 14,5 εκατ. ευρώ, τα EBT ανήλθαν στα 49,7 εκατ. ευρώ έναντι 12 εκατ. ευρώ το 2021, τα καθαρά κέρδη «πέταξαν» στα 38,2 εκατ. ευρώ έναντι 13,7 εκατ. ευρώ και τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν στα 72,8 εκατ. ευρώ από 34,4 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα αύξηση 93% κατέγραψαν οι πωλήσεις των ΚΑΕ σε επίπεδο ομίλου στα αεροδρόμια ξεπερνώντας τα 234,4 εκατ. ευρώ από 121,4 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021. Εντός της εξεταζόμενης χρήσης η εταιρεία ολοκλήρωσε επενδύσεις ύψους 3,6 εκατ. ευρώ στα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Κω που οδήγησαν σε βελτίωση των πωλήσεων και της κερδοφορίας που αναμένεται να συνεχιστεί και τη φετινή χρονιά.
Οι πωλήσεις στον λειτουργικό τομέα λιμάνια ανήλθαν πέρυσι στα 9,9 εκατ. ευρώ από 2,2 εκατ. ευρώ το 2021 καταγράφοντας αύξηση 342%. Ενώ ανάπτυξη 95% σημείωσαν οι πωλήσεις στα σύνορα οι οποίες ανήλθαν στα 56,2 εκατ. ευρώ από 28,8 εκατ. ευρώ που ήταν στη χρήση του 2021.
Για τη φετινή χρονιά, το πρώτο τρίμηνο έγινε πλήρης ανάκτηση σε πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ο ΕΟΤ συνεχίζει τις καμπάνιες για τους ελληνικούς προορισμούς 12 μήνες τον χρόνο ενώ ο ΣΕΤΕ έχει εκπονήσει στρατηγική και σχέδιο δράσεις για συγκεκριμένους προορισμούς προκειμένου έως το 2030 να επιτευχθεί αύξηση 27,2% των επισκέψεων.
Ωστόσο τα γεωπολιτικά γεγονότα στην Ουκρανία, οι στρατιωτικές ενέργειες από τη Ρωσία και η απάντηση των Ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ με τη μορφή οικονομικών κυρώσεων, θα συνεχίσουν να επηρεάζουν την παγκόσμια αγορά τουρισμού καθώς και την επιβατική κίνηση στους χώρους δραστηριότητας της εταιρείας.
Για τον λόγο αυτό η διοίκηση των ΚΑΕ -στον όμιλο εκτός της μητρικής περιλαμβάνονται και οι θυγατρικές Ελληνικές Διανομές και HDFS DOOEL Skopje- εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξη για τις επιδόσεις της φετινής χρονιάς. Όπως αναφέρει στις οικονομικές της καταστάσεις η ενδεχόμενη επίπτωση από την άνοδο των επιτοκίων και τις πληθωριστικές πιέσεις θα επηρεάσουν το διαθέσιμο εισόδημα ενώ επιπτώσεις αναμένονται και από την ισοτιμία της τουρκικής λίρας.
Πηγή: fortunegreece.com