Αττική Οδός: Στοιχήματα και προκλήσεις για τη νέα παραχώρηση

Με ορόσημο το πρώτο εξάμηνο του 2023 για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού. Η χθεσινή ανακοίνωση της συμμετοχής της Intrakat με 30% στο σχήμα BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL – RUBICONE BIDCO που διεκδικεί τον άξονα ενισχύει περαιτέρω τον επενδυτικό χάρτη για ένα από τα πιο πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Το μεγάλο στοίχημα του ΤΑΙΠΕΔ είναι να έχει ολοκληρωθεί η παράδοση της υποδομής τον Οκτώβριο του 2024, με την ολοκλήρωση δηλαδή της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου. Όπως σχολιάζουν πηγές του Ταμείου, αυτό θα ενισχύσει την αξιοπιστία του απέναντι στους υποψήφιους επενδυτές και θα αποσοβήσει το σενάριο παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης.

Ενόψει βεβαίως της εκλογικής χρονιάς που ακολουθεί, όλες οι πλευρές έχουν επίγνωση ότι μπορεί να υπάρξουν καθυστερήσεις στην εξέλιξη των διαδικασιών, ενώ οι χρόνοι θα επηρεαστούν και από το πλήθος των σχολίων που θα καταθέσουν οι συμμετέχοντες. Η δομή όμως του διαγωνισμού είναι τέτοια ώστε να αποφευχθούν οι αρρυθμίες. Σε αυτό συνέβαλε η επιλογή να μην ενταχθεί στον διαγωνισμό βαρύ κατασκευαστικό αντικείμενο, το οποίο βάσει της εμπειρίας θα πυροδοτούσε παρωχημένους ανταγωνισμούς, βάζοντας προσκόμματα στη διαδικασία.

Η διάσταση απόψεων για τα διόδια

Η ανάρτηση στο Virtual Data Room του διαγωνισμού του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης, μεγέθους 700 σελίδων, αποκάλυψε το ύψος των διοδίων τελών της νέας παραχώρησης. Ουσιαστικά, τα εκτιμώμενα έσοδα από τα διόδια αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για τις προσφορές που θα καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές.

Ο καθορισμός του τέλους σε 2,5 ευρώ ανά διέλευση, έναντι των 2,80 ευρώ που ισχύουν σήμερα, έκλεισε μια συζήτηση σχετικά με την καθιέρωση κλιμακωτών διοδίων. Αυτή ήταν μία πρόταση που είχε παρουσιάσει από το καλοκαίρι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, προκρίνονται υψηλότερη χρέωση για τις ώρες αιχμής και χαμηλότερη για τις υπόλοιπες ώρες. Το βασικό επιχείρημα ήταν η αποσυμφόρηση του άξονα κατά τις ώρες αιχμής, οπότε ήδη παρατηρείται αυξημένος φόρτος, κάνοντας έτσι πιο ελκυστικές τις ώρες που δεν υπάρχει τόση κίνηση.

Σημειώνεται ότι η εξέλιξη του κυκλοφοριακού στην Αττική μέσα στα επόμενα χρόνια δεν προδιαγράφεται αισιόδοξη. Δεδομένου ότι η κίνηση έχει αυξηθεί όχι μόνο στους βασικούς άξονες, αλλά ακόμα και στις γειτονιές, ενώ οι ώρες αιχμής έχουν επεκταθεί, το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί. Η Αττική Οδός δεν αναμένεται να αποτελέσει εξαίρεση. Βεβαίως, αναμένονται σημαντικά έργα που θα συμβάλλουν στην εκτόνωση του προβλήματος, όπως η νέα Γραμμή 4 του μετρό και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όμως αυτά αποτελούν μια μόνιμη μεν, αλλά μακροπρόθεσμη λύση.

Η διαφωνία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την πρόταση των κλιμακωτών διοδίων, έγινε ξεκάθαρη από τη δήλωση του Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, την περασμένη εβδομάδα. Αφού επιβεβαίωσε ότι τα νέα διόδια θα διαμορφωθούν στα 2,50 ευρώ, τόνισε ότι «η απόφαση της Κυβέρνησης για μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού στη νέα σύμβαση, όχι μόνο εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια αντιμετώπισης του κόστους διαβίωσης, αλλά κλείνει κι ένα κύκλο ανεδαφικών απόψεων περί κλιμακωτών διοδίων, χωρίς να υπάρχει συγκοινωνιακή μελέτη».

Τι θα καθορίσει το ύψος του τιμήματος;

Ο γρίφος των διοδίων λύθηκε μεν για τους άμεσα ενδιαφερόμενους, όμως η μείωση της χρέωσης δημιουργεί αναπόφευκτα ερωτήματα σχετικά με το ύψος πια των προσφορών που θα κατατεθούν. Δεδομένου ότι οι εισπράξεις των διοδίων αποτελούν το βασικό και κυρίαρχο έσοδο για την παραχώρηση, η νέα τιμολογιακή πολιτική θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για το ύψος των προσφορών.

Και μπορεί οι αρμόδιοι να είναι καθησυχαστικοί, υποστηρίζοντας πως δεν αναμένεται η μείωση της τιμής των διοδίων να επηρεάσει το τίμημα, αλλά όλα θα πρέπει να εκτιμηθούν υπό το πρίσμα και του νέου μακροοικονομικού περιβάλλοντος. Ο υψηλός πληθωρισμός και η αύξηση των επιτοκίων πιέζουν διεθνώς τις επενδυτικές αποφάσεις. Η αβεβαιότητα δεν αποτελεί πρόσφορο περιβάλλον για επενδύσεις.

Βεβαίως η Αττική Οδός παραμένει ο πιο κερδοφόρος παραχωρημένος αυτοκινητόδρομος της χώρας. Αποτελεί από όλες τις απόψεις μια ιστορία επιτυχίας. Μάλιστα, η κυκλοφορία κατά το πρώτο εξάμηνο σχεδόν επέστρεψε στα προ πανδημίας επίπεδα. Οι ημερήσιες διελεύσεις οχημάτων εκτιμώνται στις 230.000, πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019 και αυξημένες σε σχέση με το 2021, οπότε ανήλθαν σε 210.000. Μένει όμως αν αποδειχθεί κατά πόσο αυτό θα διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα τις προβλέψεις των υποψηφίων για τις μελλοντικές επιδόσεις.
Πάντως δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζου ότι πλέον οι προβλέψεις για τίμημα που θα φτάσει ή και θα ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ, θα πρέπει να προσγειωθούν σε χαμηλότερα ύψη.

Ισχυρό ενδιαφέρον

Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον για την 25ετή παραχώρηση του άξονα, που αποτελεί ένα από τα διαμάντια του ΤΑΙΠΕΔ, έχουν εκδηλώσει οκτώ σχήματα. Εταιρείες διαχείρισης παραχωρήσεων και funds από την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία και την Αυστραλία, μαζί με τους μεγάλους ελληνικούς ομίλους. Η αρχική απουσία από την εξίσωση της Intrakat, όπως αναμενόταν «διορθώθηκε» στη δεύτερη φάση, όπως εξάλλου είχε προαναγγελθεί.

Τη συμμετοχή της εταιρείας με 30% στο υφιστάμενο σχήμα BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL – RUBICONE BIDCO ανακοίνωσε εχθές κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου.

Τα υπόλοιπα επτά σχήματα είναι τα εξής: ABERTIS INFRAESTRUCTURAS, GRUPPO FININC – INC SpA, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS ARK HOLDCO, VINCI HIGHWAYS – VINCI CONCESSIONS – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – MOBILITY PARTNER, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΑΒΑΞ – ADRIAN INFRASTRUCTURE, MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS – FINCOP INFRASTRUCTURE και VAUBAN – DIF – EGIS.

Πηγή: ot.gr

Exit mobile version