Crowdfunding: Λάθη εταιριών που έφυγαν με εκατομμύρια, αλλά… απέτυχαν

Το crowdfunding είναι μία λύση στην οποία καταφεύγουν όλο και περισσότερες startups που αναζητούν χρηματοδότηση. Πρόκειται, στην ουσία, για μία εκστρατεία χρηματοδότησης, η οποία ξεκινά κατά την καταχώρηση ενός προϊόντος ή concept σε μία από τις crowdfunding πλατφόρμες (Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe) και – αν η ιδέα είναι έξυπνη – λήγει με ένα κεφάλαιο εκατομμυρίων.

Στην ιστορία του crowdfunding, υπάρχουν startups που – αν και σημείωσαν επιτυχία στην εκστρατεία χρηματοδότησης -, απέτυχαν στην αγορά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Pebble, η εταιρία των smart watches που συγκέντρωσε $43,400,000 – σπάζοντας το ρεκόρ όλων των καμπανιών του Kickstarter. Παρά το υπέρογκο κεφάλαιο που συγκέντρωσε, αναγκάστηκε να πουλήσει τελικά το προϊόν της στην ανταγωνίστρια Fitbit.

Η περίπτωση της Pebble δεν είναι μοναδική: Τα παραδείγματα των startups που συγκέντρωσαν μεγάλα χρηματικά ποσά σε crowdfunding καμπάνιες αλλά κατέρρευσαν πολύ σύντομα, είναι αμέτρητα. Οι βασικοί λόγοι που μπορούν να οδηγήσουν μία startup στην αποτυχία παρά την επιτυχία της στο crowdfunding είναι τρεις:

#1. Απουσία εξωτερικής χρηματοδότησης και επιχειρηματικής εμπειρίας.

Το crowdfunding προσφέρει σε μία startup τη δυνατότητα να συγκεντρώσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό. Εκτός αυτού, όμως, αποτελεί και σημείο αναφοράς για εξωτερικούς επενδυτές που θέλουν να δουν ποια projects αξίζουν οικονομική στήριξη. Ακόμα κι αν το project σας συγκεντρώσει μεγάλο αρχικό κεφάλαιο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αποτύχει στην πορεία αν δεν καταφέρει να προσελκύσει εξωτερικούς επενδυτές.

Ένας εξωτερικός επενδυτής με εμπειρία στις επιχειρήσεις έχει πολλά περισσότερα να σας προσφέρει εκτός από χρήμα. Για μία startup με άπειρη ομάδα, ένας επενδυτής γίνεται οδηγός και μέντορας – κάτι που θα είχε φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο στην Torquing Group, τη startup των νανο-drones με την πιο επιτυχημένη καμπάνια του Kickstarter στην Ευρώπη (πάνω από €3.000.000): Όταν τέλειωσε το κεφάλαιο, η εταιρία κατέληξε με πάνω από €1.000.000 σε χρέη.

Το πρόβλημα ήταν η ομάδα: Χωρίς ουσιαστική εμπειρία στις επιχειρήσεις και χωρίς κανέναν να τους καθοδηγήσει ως προς το πώς θα υλοποιήσουν σωστά το project τους, ανέλαβαν περισσότερα από αυτά που μπορούσαν… και απέτυχαν θεαματικά.

#2. Υπόσχεση τεχνολογίας που δεν υπάρχει ακόμα.

Είναι πράγματι πρωτοποριακό να φαντάζεσαι την τεχνολογία του μέλλοντος, αλλά υπάρχει τεράστια απόσταση μεταξύ αυτού και της υλοποίησης και μαζικής παραγωγής αυτής της τεχνολογίας – και, μάλιστα, σε συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο.

Για να μην αναφερθώ ξανά στο νανο-drone, θα φέρω το παράδειγμα της Central Standard Timing, μία startup που δεσμεύθηκε να φέρει στους χρηματοδότες – υποστηρικτές της το πιο λεπτό ρολόι του κόσμου, αλλά που δεν κατάφερε ποτέ να βγάλει το προϊόν της στην αγορά. Ο λόγος της αποτυχίας της ήταν ότι η τεχνολογία που απαιτούταν για να κατασκευάσουν ένα ρολόι με πάχος πιστωτικής κάρτας, το οποίο θα λειτουργούσε για ένα μήνα με μία μόνο φόρτιση, απλούστατα δεν υπήρχε ακόμα.

Ο σχεδιασμός και η δημιουργία του πρωτότυπου προϊόντος δεν έχει καμία σχέση με την κατασκευή του. Οι startups που αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν τη διαφορά είναι σχεδόν καταδικασμένες.

#3. Μη υπολογισμός του συνολικού κόστους του project.

Στον κόσμο του crowdfunding, θα πρέπει να είστε πλήρως προετοιμασμένοι και συνειδητοποιημένοι ως προς το πόσο θα σας κοστίσει, τελικά, το project στο σύνολό του. Σε αντίθετη περίπτωση, όποιο ποσό κι αν συγκεντρώσετε από πρόθυμους υποστηρικτές της καμπάνιας σας, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα οδηγήσει σε επιτυχία.

Αυτό ακριβώς συνέβη στην περίπτωση της Ossic: Αν και ξεκίνησε με $3,200,000 από χρηματοδοτήσεις μέσω crowdfunding και άλλα τόσα από εξωτερικούς επενδυτές, δεν τα κατάφερε. Η startup έχει πάψει να λειτουργεί εδώ και περίπου έναν χρόνο. Η διοικητική ομάδα της Ossic δεν είχε υπολογίσει πλήρως πόσο θα της κόστιζε να βγάλει το προϊόν σε μία αρκετά “φρέσκια” βιομηχανία – αυτήν της εικονικής πραγματικότητας.

Όταν ξεκινάτε μία crowdfunding καμπάνια, είναι βασικό να συνειδητοποιείτε ότι βγαίνετε από το στάδιο του “concept” και μπαίνετε στον πραγματικό κόσμο των επιχειρήσεων. Όσο σημαντικό κι αν είναι το μάρκετινγκ του προϊόντος ή της ιδέας σας, θα πρέπει να υπάρχει ουσία και δυνατότητα υλοποίησης για να επιτύχετε.

Exit mobile version