Μπορεί σύμφωνα με τα στελέχη του ελληνικού τουρισμού η χώρα μας να φιγουράρει μέσα στους πέντε πρώτους προορισμούς παγκοσμίως, αυτό όμως οφείλεται περισσότερο στον «ήλιο και τη θάλασσα», το μοντέλο από το οποίο θέλουμε να απεμπλακούμε και πολύ λιγότερο σε άλλα τουριστικά προϊόντα που απαιτούν εκτός των άλλων και μία σχεδιασμένη, συγκροτημένη κυβερνητική τουριστική πολιτική.
Μια ματιά στην μελέτη της Deloitte με τίτλο «O Ελληνικός Τουρισμός με το βλέμμα στο 2030» που παρουσιάστηκε στην 37η Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Philoxenia 2022, είναι αρκετή για την εξαγωγή του παραπάνω συμπεράσματος.
H Deloitte διερευνά την θέση της Ελλάδος ως τουριστικού προορισμού πορισμού σε πέντε κύρια τουριστικά προϊόντα: Ήλιος και Θάλασσα, Ναυτικός Τουρισμός Πολιτιστικός & Θρησκευτικός Τουρισμός City Break, MICE. Με εξαίρεση το πρώτο προϊόν (Ήλιος και Θάλασσα) όπου η χώρα μας κάνει πρωταθλητισμό και βρίσκεται στην τρίτη θέση μιας κατάταξης των δέκα πρώτων προορισμών παγκοσμίως, στα υπόλοιπα τουριστικά προϊόντα όπου και απαιτείται μία μεγαλύτερη ενασχόληση όσων χαράσσουν την τουριστική πολιτική η Ελλάδα πέφτει κατηγορία και βρίσκεται εκτός της πρώτης δεκάδας, σε αντίθεση με άλλες χώρες ανταγωνίστριες μας όπως η Ισπανία και η Ιταλία οι οποίες παραμένουν στην δεκάδα και στα πέντε «τουριστικά προϊόντα».
Τα αποτελέσματα
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης της Deloitte στο «προϊόν» Ήλιος & Θάλασσα, η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση, των δέκα κορυφαίων παγκοσμίως τουριστικών προορισμών, με 16,8 εκατ. ταξίδια. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Ισπανία, με 39,1 εκατ. ταξίδια και ακολουθεί η Τουρκία με 18,7 εκατ. ταξίδια και στη συνέχεια η χώρα μας, με το Μεξικό, Ταϊλάνδη, Ιταλία, Κροατία, ΗΠΑ, Γαλλία, Πορτογαλία, να ακολουθούν.
Στον Ναυτικό Τουρισμό, η χώρα μας διασώζεται παραμένοντας στην πρώτη δεκάδα και βρίσκεται στην όγδοη θέση με 0,8 εκατ. ταξίδια με την Κροατία να είναι στην έβδομη με 1 εκατ. ταξίδια ενώ στις τρεις πρώτες θέσεις είναι Μεξικό, Ισπανία, ΗΠΑ με 6,6 εκατ. ταξίδια, 2,4 εκατ. ταξίδια και 2,3 εκατ. ταξίδια αντίστοιχα. Βασικές αδυναμίες του προϊόντος μας η Υψηλή συγκέντρωση υποδομών & φαινόμενα υπερτουρισμού, η Έλλειψη σε μαρίνες & θέσεις ελλιμενισμού, οι Καθυστερήσεις στις διαδικασίες αδειοδότησης η ανάγκη ενίσχυσης των δεξιοτήτων και της κατάρτισης των απασχολούμενων.
Αρνητική έκπληξη
Η αρνητική έκπληξη είναι η απουσία της χώρας από την πρώτη δεκάδα στο τουριστικό προϊόν «Πολιτιστικός & Θρησκευτικός τουρισμός».
Η Ελλάδα της αρχαίου ελληνικού πολιτισμού «μήτρα» του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού, είναι εκτός της πρώτης δεκάδας με 2,4 εκατ. ταξίδια, με την Ιταλία, να φιγουράρει στην πρώτη θέση με 7,2 εκατ. ταξίδια, την Γαλλία να ακολουθεί με 6,6 εκατ. ταξίδια και την Ισπανία να βρίσκεται στην τρίτη θέση με 5,8 εκατ. ταξίδια. Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι στις τρεις πρώτες θέσεις του συγκεκριμένου προϊόντος βρίσκονται αμιγώς ευρωπαϊκοί προορισμοί.
Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι για το συγκεκριμένο «τουριστικό προϊόν» η Deloitte εντοπίζει ως αδυναμίες πολιτικής εκ μέρους της χώρας μας την μονοδιάστατη εστίαση στην κλασσική αρχαιότητα, την έλλειψη εμπειριών και δραστηριοτήτων υψηλού επιπέδου, τις χαμηλού επιπέδου υποδομές και θέματα προσβασιμότητας, την περιορισμένη χρήση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών μέσων.
Πολύ μακριά από την πρώτη δεκάδα είναι η χώρα μας ως προορισμός καις το city break με 1,6 εκατ. ταξίδια όταν ο δέκατος προορισμός η Ταϊλάνδη έχει 5,2εκατ. ταξίδια
Εκτός δεκάδας και στον τουρισμό συνεδρίων (MICE) η χώρα μας με εκτιμώμενα ταξίδια 1,3 εκατ. όταν ο τελευταίος προορισμός της δεκάδας (Ιαπωνία) έχει 2,3 εκατ. ταξίδια.
Δύσκολο περιβάλλον
Υπενθυμίζεται ότι η μελέτη της Deloitte παρουσιάσθηκε κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε την Παρασκευή 18 Νοεμβρίου, ο ΣΕΤΕ, στο πλαίσιο της 37ης διεθνούς τουριστικής έκθεσης Philoxenia.
Όπως είπε στην εκδήλωση ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Ρέτσος «μετά από μια δύσκολη αλλά καλή σε επιδόσεις χρονιά, έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον, το οποίο επηρεάζει όλους τους κλάδους της οικονομίας και δημιουργεί μεγάλο προβληματισμό και για το χειμώνα που θα διανύσουμε και για την επόμενη χρονιά. Όπως διαπιστώσαμε πρόσφατα και στη World Travel Market, η Ελλάδα παραμένει ένας πολύ ισχυρός προορισμός και ένα πολύ δυνατό brand, μέσα στα 5 παγκοσμίως, το οποίο με συνεργασία, σκληρή δουλειά και στήριξη των επιχειρήσεων από την Κυβέρνηση μπορεί να γίνει ακόμα πιο δυνατό». Κάνοντας απολογισμό των 24 ετών παρουσίας του στα κοινά, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ συνέκρινε τον τουρισμό του τότε με αυτόν του σήμερα, αναφέροντας: «Τότε οραματιζόμασταν έναν τουρισμό με πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική οικονομία, αλλά ο τουριστικός τομέας δεν είχε παρεμβατικότητα στην άσκηση της πολιτικής. Σήμερα, μέσα από σκληρή δουλειά, συνεργασίες, και μια πορεία με ρεαλισμό, αξιοπιστία, όραμα και εξωστρέφεια, είμαστε στην κορυφή. Εδώ συνειδητοποιούμε ότι όταν είσαι στην κορυφή πρέπει να διατηρήσεις αυτή τη θέση και αυτή είναι και η μεγάλη σημασία της Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό».
Κικίλιας: Προϊόν ομαδικής δουλειάς
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο Υπουργός Τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι η μεγάλη επιτυχία του τουρισμού, είναι προϊόν ομαδικής δουλειάς και συλλογικής εργασίας.
Αναφερόμενη σε θέματα στρατηγικής προβολής και προώθησης προορισμών, η CEO της Marketing Greece, κ. Ιωάννα Δρέττα τόνισε ότι «η μεγαλύτερη πρόκληση για την προώθηση και προβολή του ελληνικού τουρισμού είναι η ανάγκη να υπάρχει πάντα σύγχρονο, ανταγωνιστικό, αυθεντικό προϊόν, το οποίο είναι αποτέλεσμα συνεργασίας και βαθιάς κατανόησης της ταυτότητας της χώρας και των προορισμών. Η Marketing Greece δεσμεύεται να συνεχίσει να υπηρετεί με το ίδιο πάθος τον ελληνικό τουρισμό, στηρίζοντας όλους τους κρίκους της αλυσίδας παραγωγής αξίας του».
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, κ. Ηλίας Κικίλιας, αναφέρθηκε στις επιδιώξεις της μελέτης επισημαίνοντας ότι η ανάλυση του χαρτοφυλακίου των τουριστικών προϊόντων αποτελεί προϋπόθεση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. O Senior Manager της Deloitte, κ. Στέφανος Παπανίκος, παρουσίασε μεταξύ άλλων τις σύγχρονες τάσεις του παγκόσμιου τουρισμού καθώς και τα κύρια τουριστικά προϊόντα, ενώ ο Επιστημονικός Διευθυντής του Ινστιτούτου, κ. Άρης Ίκκος, αναφέρθηκε στην αξιοποίηση των δεδομένων, ιδιαίτερα των big data, για στρατηγική πληροφόρηση.
Πηγή: ot.gr