ΕΛΣΤΑΤ: Στο 7% έπεσε ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο

Στο 7% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός για τον Ιανουάριο, έναντι 7,2% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2022, με τα στοιχεία να επιβεβαιώνουν ότι οι τιμές καταναλωτή έχουν εισέλθει σε πορεία αποκλιμάκωσης, ακολουθώντας την τάση που καταγράφεται σε όλη την Ευρώπη. Ωστόσο, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι οι τιμές των τροφίμων παραμένουν σε ανοδική τροχιά, με την κατηγορία  διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά να εμφανίζει αύξηση 1,1% σε σχέση με τον περασμένο μήνα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή του Ιανουαρίου, εμφάνισε μείωση 0,5% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2022, έναντι μείωσης 0,3%  που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2022 – Ιανουαρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2021 – Ιανουαρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 9,7% έναντι αύξησης 1,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη  σύγκριση του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2021 – Ιανουαρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Φεβρουαρίου 2020 – Ιανουαρίου 2021.

Πώς κινήθηκαν οι τιμές σε σχέση με τον Δεκέμβριο

Η μείωση του πληθωρισμού κατά 0,5% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του  2022 προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 22,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων και μείωσης των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως  των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 1,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, πίτσες και πίτες, μοσχάρι, αλλαντικά, νωπά ψάρια, τυριά, αυγά, έλαια και λίπη, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, σάλτσες-καρυκεύματα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των  τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, νωπά φρούτα.
• 1,3% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 1,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο  θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα δημοτικά τέλη.
• 0,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος  της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο κίνησης.
• 0,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία.
• 1,0% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας,  ασφάλιστρα υγείας.

Η σύγκριση των τιμών με τον Ιανουάριο του 2022

Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 7% τον μήνα Ιανουάριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 15,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 3,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 6,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 10,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 2,9% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 8,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή  εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο,  εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 3,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής  αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 7,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 5,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα  προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 0,1% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε  από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, υγραέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Πηγή: moneyreview.gr

Exit mobile version