Εμπιστοσύνη, ασφάλεια, μηδενικό πολιτικό ρίσκο και συνέχιση του μεταρρυθμιστικού προγράμματος τουλάχιστον για άλλη μία τετραετία αντανακλά το αποτέλεσμα της κάλπης, λειτουργώντας ως επιταχυντής σε μια σειρά από επιχειρηματικά deals στην ενέργεια και τις κατασκευές, αλλά και σε κρίσιμα και μεγάλα έργα υποδομών, όπως η Αττική oδός και ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Η αγορά προεξοφλεί την προώθηση της ενεργειακής ατζέντας, την εξασφάλιση επενδυτικής βαθμίδας που θα προσελκύσει νέα επενδυτικά κεφάλαια και θα ενισχύσει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, βελτιώνοντας παράλληλα τη θέση της χώρας για την ανάληψη επενδυτικού ρίσκου τόσο από Eλληνες όσο και από ξένους επενδυτές.
Η πολιτική αυτή ευνοεί τους κλάδους με μεγάλη κινητικότητα και έντονες ανακατατάξεις, όπως οι υποδομές, η ενέργεια, αλλά και ο τραπεζικός τομέας, ο οποίος συμπορεύεται με το κύμα επενδύσεων που θα έρθουν και με όσες έχουν ήδη δρομολογηθεί να γίνουν με την αρωγή του Ταμείου Ανάκαμψης (RRF) και του ΕΣΠΑ.
Η ισχυρή πλειοψηφία που υπό προϋποθέσεις εξασφαλίζει μια αυτοδύναμη κυβέρνηση μπορεί να βάλει την Ελλάδα στα ραντάρ νέων επενδυτών και να ξεκλειδώσει μεγάλες και σημαντικές συμφωνίες που… ψήνονται για μήνες στην αγορά της ενέργειας και των κατασκευών. Μεταξύ αυτών είναι η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στο διεθνές επενδυτικό fund First Sentier, η εξαγορά της Enel Green Power Hellas από τη Macquarie, καθώς επίσης και άλλες μεγάλες συμμαχίες στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και των υπεράκτιων αιολικών όπου οι συνασπισμοί με διεθνείς κολοσσούς είναι επιβεβλημένοι λόγω του μεγέθους των έργων.
Στον τομέα αυτό δρομολογείται από καιρό μεγάλη συμφωνία και μεταξύ ισχυρών ενεργειακών ομίλων της χώρας με αφετηρία την περιοχή της Αλεξανδρούπολης, η οποία αναμένεται να οριστικοποιηθεί σύντομα, ενώ νέο deal έρχεται από τη Motor Oil. H τελευταία υπέγραψε νέα συμφωνία εξαγοράς πλειοψηφικού πακέτου μετοχών για ελληνικό χαρτοφυλάκιο φωτοβολταϊκών πάρκων άνω του 1,5 GW, το οποίο θα αναπτύξει με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες και θα προσθέσει σταδιακά στα 772 MW εγκατεστημένης ισχύος που έχει αποκτήσει.
Εξελίξεις θα πρέπει να αναμένονται και στις έρευνες για την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, καθώς οι μεγάλοι διεθνείς operators ξαναμπήκαν στο παιχνίδι κατόπιν ισχυρής θέλησης της κυβέρνησης Μητσοτάκη να στηρίξουν οι υδρογονάνθρακες -εφόσον αποδειχθεί ότι υπάρχουν- την αυτονομία και την ενεργειακή μετάβαση της χώρας για όσο χρειαστεί. Μεγάλα projects προετοιμάζονται επίσης και μεταξύ των εγχώριων και διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, όπως η διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου και αυτή Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ με την ελληνοκυπριακή κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector. H οριστικοποίηση των σχεδιασμών που θα γίνει τους επόμενους μήνες θα φέρει στο τραπέζι νέους παίκτες και στο ηλεκτρικό καλώδιο Κρήτης – Αττικής, με την πώληση του 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού (Αριάδνη) και διεκδικητές τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Macquarie – Κοπελούζο, την ιταλική Terna και την κινεζική State Grid.
Στον τομέα των κατασκευών ξεκίνησε να δρομολογείται τους τελευταίους μήνες και μέχρι το φθινόπωρο θα έχει οριστικοποιηθεί και τυπικά ο επιχειρηματικός γάμος μεταξύ της Ακτωρ και της Intrakat, δημιουργώντας μια τέταρτη μεγάλη τεχνική εταιρεία με δραστηριότητες σε όλο το φάσμα της παραγωγής έργων, της ενέργειας και του real estate.
Οι διεργασίες στον κλάδο συνεχίζονται, όμως πολλά θα καθορίσουν η στάση και οι επόμενες κινήσεις της ολλανδικής Reggeborgh μετά την αποεπένδυση από τις κατασκευές. Στον όμιλο Ελλάκτωρ παραμένει ο τομέας των παραχωρήσεων, η αξία του οποίου αποτιμάται πάνω από μισό δισ., αλλά και το 25% της ΕΛ.ΤΕΧ. Ανεμος, για το οποίο οι μέτοχοι δεν έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους παρότι η αγορά προεξοφλεί ότι θα βγάλει πωλητήριο. Στην ίδια ομπρέλα παραμένει επίσης η Ηλέκτωρ με αυξημένη δυναμική στον τομέα των περιβαλλοντικών έργων.
Ερχεται το mega deal της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Το επενδυτικό κρεσέντο στον τομέα της ενέργειας θα επισφραγίσει η συμφωνία μεταξύ της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και της First Sentier. Το μεγαλύτερο deal που έχει γίνει ποτέ στην ελληνική ενεργειακή αγορά, το οποίο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μπορεί να φτάσει στα 2-2,5 δισ. ευρώ, φαίνεται ότι έπειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις μπαίνει στις ράγες. Αρμόδιες πηγές μιλούν για ωρίμανση της συμφωνίας στο χρηματοδοτικό σκέλος με τις συστημικές τράπεζες, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι απομένουν κάποιες διαδικαστικές λεπτομέρειες που θα οριστικοποιήσουν τη χρηματοδότηση του έργου για να γίνουν και οι σχετικές ανακοινώσεις.
Η συμφωνία προβλέπεται να γίνει σε δύο στάδια και θα περιλαμβάνει και δημόσια πρόταση για να εξασφαλιστεί αυξημένη πλειοψηφία. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στην εταιρεία δεν αποκλείεται να παραμείνουν για κάποιο διάστημα ως μέτοχοι ο κ. Γιώργος Περιστέρης και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι οποίοι ελέγχουν το 11% και 37,3% αντίστοιχα.
Πέρυσι, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή είχε κύκλο εργασιών 298 εκατ. ευρώ με αναπροσαρμοσμένα κέρδη EBITDA ύψους 165 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία διαθέτει χαρτοφυλάκιο πάνω από 2 GW, από τα οποία τα 905 MW είναι σε λειτουργία και τα υπόλοιπα υπό κατασκευή. Ο στόχος είναι έως το 2025 να έχει αναπτύξει δυναμικότητα 3,3 GW.
ΒΟΑΚ: Ανάδοχος ακόμη και σε ενάμιση μήνα
Αμέσως μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου αναμένεται να ξεκινήσει από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η αξιολόγηση των φακέλων που κατέθεσαν οι τρεις ενδιαφερόμενοι για τον διαγωνισμό για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, ύψους άνω του 1,7 δισ. ευρώ. Η προσωπική σφραγίδα που έβαλε στο έργο ο πρωθυπουργός φαίνεται να ήταν και ένα από τα κριτήρια που οι πολίτες της Κρήτης μέτρησαν θετικά στον δρόμο προς την κάλπη, οδηγώντας σε πρωτοφανή για τα εκλογικά δεδομένα υπεροχή της Ν.Δ. στο νησί.
Η διαδικασία της αξιολόγησης θα ξεκινήσει με τον έλεγχο αρχικά των δικαιολογητικών των φακέλων και εν συνεχεία με τις τεχνικές προσφορές (που δεν επηρεάζουν τη βαθμολογία, αλλά ελέγχεται αν συμμορφώνονται με την περιβαλλοντική μελέτη του έργου και τη ζώνη απαλλοτριώσεων) και τις οικονομικές προσφορές. Για τις τελευταίες, δύο παράμετροι θα καθορίσουν τη βέλτιστη προσφορά και τον νικητή. Η πρώτη είναι το ύψος του σκιώδους διοδίου (μια μορφή επιδότησης των διελεύσεων), δηλαδή τα χρήματα που θα ζητήσει επιπλέον ο παραχωρησιούχος από το κράτος για κάθε 1 ευρώ που εισπράττει στο γκισέ.
Η δεύτερη είναι η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο που θα καθορίσει πόσο λιγότερα κονδύλια από τα 800 εκατ. που θα βάλει το κράτος ζητά ο παραχωρησιούχος. Εάν δεν μεσολαβήσουν προδικαστικές προσφυγές στα ενδιάμεσα τρία στάδια (έλεγχος δικαιολογητικών, τεχνική και οικονομική αξιολόγηση), εκτιμάται ότι η επιτροπή με εντατικούς ρυθμούς εργασιών θα μπορεί να καταλήξει σε προσωρινό ανάδοχο μέχρι τον Αύγουστο. Τα πάντα πάντως θα εξαρτηθούν από τις ισορροπίες που θα κρατήσουν τα τρία σχήματα που συμμετέχουν στον διαγωνισμό, καθώς στο παρασκήνιο υπήρξαν έντονες διεργασίες για τη διαμόρφωση της τελικής λίστας των υποψηφίων. Μην ξεχνάμε ότι η ιστορία των παραχωρήσεων έχει αποδείξει ότι περιθώρια συμμαχιών υπάρχουν ακόμη και στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας, καθώς σε άλλους διαγωνισμούς (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) είδαμε εταιρείες που συμμετείχαν σε αντίπαλα στρατόπεδα να συμπορεύονται και να συγκροτούν στο τέλος μια ενιαία κοινοπραξία παραχώρησης. Υπενθυμίζεται ότι το έργο του ΒΟΑΚ διεκδικούν η Ακτωρ Παραχωρήσεις με τη ΜΥΤΙLINEOS, η Avax με τις γαλλικές εταιρείες Meridiam και Egis Project και μόνη της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το βαλκανικό άνοιγμα της ΔΕΗ
Σε γερά θεμέλια και χωρίς τον κίνδυνο αποσταθεροποίησης της μετοχικής και διοικητικής βάσης που θα έφερνε ένα διαφορετικό εκλογικό αποτέλεσμα συνεχίζει να αναπτύσσεται η ΔΕΗ. Μια εξέλιξη που χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό στο Χρηματιστήριο τις προηγούμενες ημέρες προεξοφλώντας την απομάκρυνση του πολιτικού κινδύνου που πιθανώς να έβαζε σε νέες περιπέτειες την Επιχείρηση.
Επομένως, η διοίκηση Στάσση μένει απερίσπαστη να οργανώσει τα στρατηγικά της πλάνα και να ολοκληρώσει το επενδυτικό άλμα στα Βαλκάνια με την εξαγορά της Enel Ρουμανίας.
Πρόκειται για μια κίνηση μεγάλης και αποφασιστικής σημασίας για την έξοδο της ΔΕΗ εκτός συνόρων, αφού αντί τιμήματος 1,26 εκατ. ευρώ αγοράζει 3,2 εκατομμύρια νέους πελάτες, 534 MW έργα ΑΠΕ εν λειτουργία και μια δεξαμενή περίπου 5,4 GW σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης και πάνω από 130.000 χιλιόμετρα από δίκτυο διανομής.
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς, αν δεν υπάρξει κανένα εμπόδιο στις απαιτούμενες εγκρίσεις, προβλέπεται να γίνει το γ’ τρίμηνο του έτους, ανοίγοντας πανιά προς νέους προορισμούς.
Η Ρουμανία συνιστά έναν μεγάλο σταθμό στο μακρύ ταξίδι που ξεκινά η ΔΕΗ στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, βάζοντας στον χάρτη και νέες αγορές, όπως η Βουλγαρία, τα Σκόπια και η Αλβανία. Στόχος της Επιχείρησης είναι να αναπτύξει στην ευρύτερη περιοχή έναν πράσινο διάδρομο ηλεκτρικής ενέργειας που θα ξεκινάει από τη Ρουμανία, θα διασχίζει τη Βουλγαρία και θα καταλήγει στην Ελλάδα με στόχο να παράγει η ίδια την ενέργεια που μέχρι σήμερα εισήγε στη χώρα μας.
ΜΥΤΙLINEOS: Νέες συμφωνίες σε Ελλάδα και Καναδά
Κινήσεις που ενδυναμώνουν ακόμη περισσότερο την παρουσία της ΜYTILINEOS στον τομέα των ΑΠΕ, του ηλεκτρισμού και των υπηρεσιών πραγματοποιήθηκαν από τον ισχυρό βιομηχανικό και ενεργειακό όμιλο της χώρας.
Ήδη έχει κλείσει η μεγάλη συμφωνία στον τομέα των ΑΠΕ στον Καναδά για την εξαγορά 5 φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 1,4 GW έναντι 1,1 δισ., υλοποιώντας μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις του Ομίλου. Πέρα όμως από αυτό το μεγάλο deal, η εταιρεία στην εγχώρια αγορά προχώρησε στην εξαγορά της Unison στον τομέα της διαχείρισης κτιρίων (facility management), τις δραστηριότητες της οποίας η εταιρεία σκοπεύει να παντρέψει με τις υπηρεσίες που παρέχει στους πελάτες στην ενέργεια η Protergia, ενώ δεν αποκλείεται να δούμε και νέες κινήσεις στον τομέα των κατασκευών αλλά και της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, στην κατεύθυνση της αύξησης του πελατολογίου της στη λιανική αγορά.
Γιατί καθυστερεί το deal της Enel Green Power Hellas
Από τα φίλτρα της ιταλικής διοίκησης περνά η οριστικοποίηση της συμφωνίας μεταξύ της Enel Green Power Hellas και της Macquarie φέρνοντας καθυστερήσεις στις επίσημες ανακοινώσεις.
Η τελευταία εμφανίζεται ο επικρατέστερος μνηστήρας για την απόκτηση ισχυρού ποσοστού στην Εnel Green Power Hellas, που είναι η ελληνική θυγατρική του ιταλικού κολοσσού. Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο deal στην αγορά μετά την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, με την οποία η Macquarie διαπραγματεύτηκε συμφωνία δύο φορές τους προηγούμενους μήνες, αλλά τελικά αποχώρησε από το τραπέζι των συζητήσεων.
Η συμφωνία που συζητείται διεξοδικά τους τελευταίους μήνες με τους Ιταλούς φαίνεται να έχει παγώσει προσωρινά, με ευθύνη της νέας διοίκησης της Enel, η οποία εδώ και λίγες εβδομάδες βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας και ενημερώνεται για το πλαίσιο της αναδιάρθρωσης που ξεκίνησε η προηγούμενη διοίκηση.
Οι Ιταλοί έχουν επιλέξει σαρωτικές αλλαγές στο χαρτοφυλάκιό τους, τις οποίες είχε κατευθύνει ο τέως διευθύνων σύμβουλος Φραντσέσκο Σταράτσε, λίγο πριν από την απομάκρυνσή του από την εταιρεία.
Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η Ελλάδα έχει μπει σε καθεστώς joint venture για την περαιτέρω ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της. Η Enel Green Power Hellas είναι μια ισχυρή πολυεθνική εταιρεία στην Ελλάδα, έχοντας αναπτύξει ένα χαρτοφυλάκιο από σταθμούς ΑΠΕ συνολικής ισχύος 482 MW. Με την ολοκλήρωση του μεγάλου φωτοβολταϊκού στην Κοζάνη αναμένεται να αυξήσει φέτος την εγκατεστημένη ισχύ στα 550 MW, ενώ το υπό ανάπτυξη χαρτοφυλάκιό της προσεγγίζει τα 1,5 GW.
Ερχεται η Αττική Οδός
Το πρώτο crash test στις υποδομές, σύμφωνα με όλα τα προγνωστικά, θα είναι η Αττική Οδός. Η επόμενη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας αναμένεται να γίνει με νωπή την κυβερνητική εντολή, αφού οι υποψήφιοι για την ανάληψη της νέας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές περίπου 15 ημέρες μετά τις επαναληπτικές εκλογές, αν δεν υπάρξει κάποια άλλη κυβερνητική κατεύθυνση. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταθέσει λόγω εκλογών την αρχική ημερομηνία, που ήταν αρχικά για τις 29 Μαΐου, για τις 10 Ιουλίου.
Από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων διαμηνύουν ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση για παράταση του διαγωνισμού, εξέλιξη που ευθυγραμμίζεται και με το εξαιρετικά θετικό επενδυτικό κλίμα που δημιουργεί το εκλογικό αποτέλεσμα. Μετά τις παρατηρήσεις ήσσονος σημασίας που έκανε πρόσφατα το υπουργείο Οικονομικών, οι ενδιαφερόμενοι πήραν το τελικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης. H Aττική Οδός είναι ένα από τα τελευταία μεγάλα έργα παραχώρησης της χώρας (το άλλο είναι ο ΒΟΑΚ) που κεντρίζουν το ενδιαφέρον κατασκευαστικών ομίλων και διεθνών επενδυτών προσφέροντας σίγουρες και σταθερές αποδόσεις.
Το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεννόηση με την προηγούμενη κυβέρνηση βελτίωσε τους όρους του διαγωνισμού, δίνοντας το δικαίωμα της αύξησης των διοδίων κατά την πρώτη πενταετία της σύμβασης, εξέλιξη που εκτιμάται ότι θα αποσυμπιέσει τις οικονομικές προσφορές ώστε να υπάρξει δελεαστικό τίμημα.
Στους μνηστήρες του μεγάλου διαγωνισμού συγκαταλέγεται η κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις – Avax – Αrdian, η οποία εκτιμάται ότι θα αλλάξει. Υπάρχουν ήδη συζητήσεις με το γαλλικό fund Meridiam μετά την αποχώρηση της Ardian, το οποίο εμφανίστηκε με την Αvax στον ΒΟΑΚ, ενώ δεν αποκλείεται στο ίδιο σχήμα να κατέβει και η Εgis, που επίσης διεκδικεί με την ίδια κοινοπραξία τον οδικό άξονα της Κρήτης. Ακόμη, είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS Ark Holdco, το σχήμα ΜYTILINEOS – Vinci Highways – Vinci Concessions – Mobility Partner και η κοινοπραξία Macquarie – Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου. Επίσης, στον διαγωνισμό συμμετέχουν η Abertis Infraestructuras από την Ισπανία, το ιταλικό σχήμα των INC SpA – Gruppo Fininc και η γαλλικής προέλευσης κοινοπραξία των Vauban – DIF – Egis, η οποία ενδέχεται επίσης να αλλάξει σύνθεση στην περίπτωση που τελικά η Egis επιλέξει τους υφιστάμενους μετόχους του αυτοκινητόδρομου. Επίσημα αιτήματα για αλλαγές στις κοινοπραξίες δεν φαίνεται να υπάρχουν στο ΤΑΙΠΕΔ, πλην της ένταξης της Ιntrakat στο πορτογαλικό σχήμα Brisa – Rubicone Bidco. Ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώσουν για πιθανές τροποποιήσεις 30 ημέρες πριν από τον διαγωνισμό, δηλαδή έως τις 10 Ιουνίου.
Πηγή: newmoney.gr