Δεκαοχτώ μήνες συμπληρώνονται σήμερα από τη στιγμή που το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given» προσάραξε στη Διώρυγα του Σουέζ, εμποδίζοντας τον διάπλου για έξι ημέρες και προκαλώντας ένα τεράστιο μποτιλιάρισμα.
Οι συνέπειες εκείνης της κρίσης διαρκούν ακόμα, με πλήθος εταιρειών να υπομένουν μια μακρά νομική μάχη μεταξύ της πλοιοκτήτριας εταιρείας και της αιγυπτιακής κυβέρνησης, προκειμένου να αποζημιωθούν για τα προϊόντα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων που καθυστέρησαν να φτάσουν στους προορισμούς τους και πολλά εξ αυτών καταστράφηκαν.
Όπως είχε προβλεφθεί ευρέως κατά τη στιγμή της προσάραξης, στις 23 Μαρτίου 2021, οι δικηγόροι συνεχίζουν να είναι ένας από τους μεγάλους νικητές, καθώς έχουν να διαχειριστούν «χιλιάδες αγωγές» για τον αποκλεισμό της Διώρυγας του Σουέζ.
Η τελευταία εξέλιξη
Μια τελευταία εξέλιξη σύμφωνα με το splash247, αποτελεί η μήνυση μιας ομάδας ιδιοκτητών φορτίου και των ασφαλιστών τους κατά του ιδιοκτήτη του πλοίου, Shoei Kisen Kaisha, σε δικαστήριο στο Λονδίνο.
Η τελευταία δικαστική υπόθεση υποκινήθηκε από την Adriaanse Import & Export, την JDM Food Group, την Rewe-Zentral, την TFC Holland και τις ασφαλιστικές εταιρείες AIG και Allianz. Πολλές από τις αξιώσεις σχετίζονται με τρόφιμα που είχαν χαλάσει μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους πολλούς μήνες αργότερα από την προγραμματισμένη άφιξη. Οι ναυλωτές και οι ασφαλιστικές εταιρείες ισχυρίζονται ότι η προσάραξη συνέβη εξαιτίας της απόφασης για επιτάχυνση του πλοίου ενώ αυτό βρισκόταν μέσα στο κανάλι.
Σύμφωνα με τους ενάγοντες, οι πλοιοκτήτες «ήταν αμελείς και απέτυχαν να ενεργήσουν με εύλογη προσοχή και επιδεξιότητα κατά παράβαση των καθηκόντων τους». Ειδικότερα, σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα που κατατέθηκαν στο Λονδίνο, ο πλοίαρχος του πλοίου, το οποίο διαχειριζόταν η Bernhard Schulte Shipmanagement, έπλεε για 18 λεπτά πάνω από το όριο ταχύτητας, οπότε το πλοίο έχασε τον έλεγχο και προσάραξε. Η πλώρη του σφηνώθηκε σε μια από τις όχθες του καναλιού, εμποδίζοντας το διηπειρωτικό εμπόριο για σχεδόν μια εβδομάδα και δημιουργώντας το πιο high profile ναυτιλιακό ατύχημα του αιώνα.
Οι πιλότοι στο «μάτι του κυκλώνα»
Σύμφωνα με προηγούμενες δικαστικές υποθέσεις, στο στόχαστρο βρίσκοντας οι δύο Αιγύπτιοι πιλότοι του Ever Given.
Μόλις λίγα χιλιόμετρα από την στιγμή που άρχισε την διέλευση του το Ever Given, όντας το πλοίο νούμερο 13 στο κονβόι των συνολικά 20 πλοίων, ξεκίνησε να αλλάζει πορεία από τα αριστερά προς τα δεξιά. Σύμφωνα με έγγραφα του δικαστηρίου που είδε το Businessweek, ο επικεφαλής πιλότος έδωσε εντολή στον πηδαλιούχο να βάλει το τιμόνι όλο δεξιά και μετά όλο αριστερά.
«Το τεράστιο πλοίο χρειάστηκε πολύ χρόνο για να ανταποκριθεί μέχρι τη στιγμή που άρχισε να στρίβει, και έτσι έπρεπε ο πλοηγός να διορθώσει ξανά την πορεία. Όταν ο δεύτερος πιλότος αντιτάχθηκε, οι δύο διαφώνησαν», αναφέρει το άρθρο. Ο επικεφαλής πιλότος έδωσε στη συνέχεια μια νέα εντολή: «πρόσω ολοταχώς». Το πλοίο έφτασε τους 13 κόμβους, πέντε κόμβους περισσότερο από το προτεινόμενο όριο ταχύτητας του καναλιού. Οι δύο πιλότοι συνέχισαν να διαφωνούν, με τον επικεφαλής πιλότο να απειλεί ακόμη και να εγκαταλείψει το πλοίο.
Η αύξηση της ταχύτητας δημιούργησε προβλήματα. Λόγω της αρχής του Bernoulli, η πίεση ενός υγρού μειώνεται όταν αυξάνει η ταχύτητά του. Η πλώρη του πλοίου κατέληξε στη δεξιά όχθη του καναλιού.
Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να διευθετηθούν οι απαιτήσεις
Συνολικά, σύμφωνα με την SCOR μια από τις μεγαλύτερες αντασφαλιστικές εταιρείες στον κόσμο, ως και 400 πλοία μπλοκαρίστηκαν συνολικά, με μια σειρά από άλλα πλοία να αποφασίζουν να αποφύγουν εντελώς την περιοχή και να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Οι αξιώσεις από την προσάραξη περιλαμβάνουν φυσική ζημιά στο Ever Given, απώλεια εσόδων από την πλευρά της Διώρυγας του Σουέζ, το κόστος των εργασιών διάσωσης και τη διακοπή της επιχείρησης για ιδιοκτήτες και ναυλωτές των αποκλεισμένων πλοίων, απώλεια ευπαθών προϊόντων και καθυστερήσεις φορτίου, καθώς και βλάβη στο ίδιο το κανάλι.
Οπως τονίζεται, θα χρειαστούν πολλά ακόμη χρόνια για να διευθετηθούν οι απαιτήσεις.
Πηγή: ot.gr