«Για πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες η ελληνική ακτοπλοΐα δεν ανανεώθηκε με κανένα νεότευκτο πλοίο για μια περίοδο σχεδόν 10 ετών», επισημαίνει στην ετήσια έκθεσή της για τον κλάδο η εξειδικευμένη στη ναυτιλία συμβουλευτική επιχείρηση XRTC.
Αν και το αρνητικό αυτό ρεκόρ, αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης σχεδιασμού, έσπασε με την είσοδο των τριών Aero Catamaran της Hellenic Seaways πριν από λίγες μέρες, «γεγονός είναι ότι η παρούσα κατάσταση του στόλου αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την έναρξη ενός νέου επενδυτικού κύκλου με την κατασκευή νέων πλοίων ή έστω και με αγορά σύγχρονων μεταχειρισμένων», τονίζει η XRTC. Ωστόσο, όπως παγκοσμίως έτσι και εδώ, η αγορά καλείται να βρει τεχνικές λύσεις και κεφάλαια για τη ναυπήγηση νέων πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον.
Ο νέος αυτός κύκλοςανανέωσης του στόλου εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ με 3 δισ. ευρώ στην περίπτωση ανανέωσης των πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών. Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης πως εκτός από την επένδυση στα τρία καταμαράν, τα τελευταία χρόνια έγιναν και πολύ μεγαλύτερες επενδύσεις από τις Επιχειρήσεις Αττικής και τη Minoan Lines για την εγκατάσταση κατάλληλων καταλυτών αποθειοποίησης (Scrubbers).
Στο πλαίσιο αυτό, έχει προταθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης μηχανισμός χρηματοδότησης με κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας και παράλληλα ειδικό καθεστώς μέσω του προγράμματος «Nέαρχος», αλλά και του EΣΠA 2021-2027. Μάλιστα, σύμφωνα με την XRTC, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος διεκδικεί για λογαριασμό της Πολιτείας κονδύλια ύψους 4,5 δισ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.
Πηγή: moneyreview.gr