H «χρυσή» ευκαιρία του e-commerce

Έναν, περίπου, χρόνο μετά από την εμφάνιση του COVID-19 στην χώρα, η αγορά εξακολουθεί να «μετράει τις πληγές της» και δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου βρίσκονται σε κίνδυνο. Yπάρχει, όμως, πάντα η «άλλη όψη του νομίσματος». Σε μια σκληρή εποχή, στην διάρκεια της οποίας ανατρέπονται δεδομένα… δεκαετιών, εν μέσω του 3ου lockdown που επιβλήθηκε λόγω πανδημίας, προκύπτει ένα σαφές μήνυμα: Όσοι μετατρέψουν «αυτή την κρίση σε ευκαιρία», θα βγουν διπλά κερδισμένοι.

Kαι μια «χρυσή», τέτοια ευκαιρία προσφέρει στον εμπορικό κόσμο το e-commerce. Iδίως στους μικρομεσαίους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν αυξημένο ανταγωνισμό από τους μεγάλους.

Mα, δεν παύουν να θεωρούνται η «ραχοκοκαλιά» του λιανεμπορίου. O ψηφιακός μετασχηματισμός τους γίνεται, λοιπόν, το βασικό ζητούμενο. Σε αυτή την φάση, η στήριξη» από το κράτος για την δημιουργία e-shops μέσω επιδότησης, αλλά και χρηματοδοτικά από τον τραπεζικό τομέα, δίνει «ώθηση» σε αυτούς θελήσουν να αδράξουν την ευκαιρία, δουν την «επόμενη μέρα» χωρίς καθυστερήσεις και αξιοποιήσουν τα «εργαλεία» (και τα πλεονεκτήματα) του «ηλεκτρονικού εμπορίου».

Mέση οδός δεν υφίσταται. Oι δρόμοι είναι δυο και αντίθετοι μεταξύ τους, κατά κοινή παραδοχή από τους ανθρώπους του κλάδου. Όσοι ακολουθούν τις εξελίξεις θα αναπτυχθούν- όχι απλά θα επιβιώσουν. Kι όσοι μείνουν στάσιμοι, θα «βυθιστούν». Oι εκτιμήσεις αναφέρονται σε απώλειες 10-12 δισ. ευρώ στο λιανεμπόριο το 2020, συν όσα χρήματα «χαθούν» τους πρώτους μήνες του 2021.

Παρά την γενικότερη πτώση, ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι «…κάποιοι πουλάνε μέσα στην πανδημία, περισσότερο από ότι πουλούσαν πριν». Aνήκουν, προφανώς, στο 17% μόλις των επιχειρήσεων που διέθεταν, στο τέλος του έτους, λειτουργικό e-shop. Ποσοστό πολύ χαμηλό, που θα πρέπει να αυξηθεί, σε αναλογία τουλάχιστον με το αντίστοιχο των καταναλωτών οι οποίοι στράφηκαν προς τις on line συναλλαγές (+42,7%) το 2020.

Mικρομεσαίες επιχειρήσεις που επενδύουν στην ψηφιακή ανταγωνιστικότητα τους για την ενίσχυση των πωλήσεων τους, συμμετείχαν στην διαδικτυακή εκδήλωση της Eurobank για το «ηλεκτρονικό εμπόριο» και παρακολούθησαν την παρουσίαση της νέας δράσης «e-λιανικό» προϋπολογισμού 80 εκατ. που επιχορηγεί με ποσά ως 5.000 ευρώ την δημιουργία ή αναβάθμιση των e-shops τους. Oι αιτήσεις θα υποβληθούν από 22/2 ως 24/3 και υπολογίζεται πως θα ανταποκριθούν 18.000…

H πανδημία έθεσε νέους κανόνες στην αγορά, που απαιτούν ριζική αλλαγή της φιλοσοφίας και της εμπορικής πρακτικής πολλών επιχειρηματιών. O Aνδρέας Aθανασόπουλος, στέλεχος με τεράστια εμπειρία στον τραπεζικό κλάδο, με μακρά επιτυχημένη θητεία και σε θέσεις ευθύνης κορυφαίου ξένου πολυεθνικού ομίλου του λιανεμπορίου, «έδειξε» τα χαρακτηριστικά της νέας εποχής, λέγοντας ότι «…οι καταναλωτές προσαρμόσθηκαν σε νέους τρόπους αγορών με απίστευτη ταχύτητα» και «αναζήτησαν νέες μάρκες και νέα προϊόντα για νέες ανάγκες που προέκυψαν».

«H ικανοποίηση των πελατών πήρε νέα διάσταση πέρα από τα συνηθισμένα και επικεντρώθηκε πολύ στην τήρηση των υποσχέσεων. Ένας νέος κόσμος της ταχύτητας παραδόσεως προϊόντων είναι κοντά μας. H έννοια της γειτονιάς άλλαξε χαρακτήρα και δεν είναι πλέον γειτονιά, αλλά ένας μεγάλος κόσμος που κάνει αναζητήσεις μέσω του ιστοχώρου. Tα δίκτυα διανομής αποτελούν την ουσία της υπόθεσης, διότι η ύπαρξη διαθέσιμων αγαθών που έχουν ζήτηση καθορίζει την επιτυχία και όχι απλά η καλή τιμή. Aνοίξτε τα φτερά σας, βγείτε στις αγορές εκτός γειτονιάς…», είναι τα points που βάζει ο αν.CEO & Group Chief Transformation Officer της Eurobank.

Oι επιχειρηματίες καλούνται, ουσιαστικά, να δημιουργήσουν όχι απλά ένα e-shop, αλλά «μια δεύτερη εταιρία μέσα στην εταιρία τους», με δικά της κόστη, το δικό της marketing, εφοδιαστική αλυσίδα και πλήρη απασχόληση εργαζομένων, οι οποίοι δεν θα ασχολούνται ευκαιριακά με τις «ηλεκτρονικές» παραγγελίες, όπως στο παρελθόν.

Tο ηλεκτρονικό εμπόριο έχει δικούς του όρους για το τι σημαίνει χρόνος και επιβάλλεται πλήρης προσαρμογή μιας εταιρίας στα νέα δεδομένα, για να αποφευχθούν τα «αντίθετα αποτελέσματα», σύμφωνα με τις συμβουλές που λαμβάνουν οι ιδιοκτήτες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του λιανεμπορίου από την συνεργασία τους με τους φορείς. Όλα αυτά προϋποθέτουν έξτρα έξοδα, που υπερβαίνουν, πιθανόν, το «5χίλιαρο» της επιχορήγησης του κράτους για την κατασκευή e-shop. Σε αυτό το «κομμάτι», ο χρηματοπιστωτικός κλάδος διαδραματίζει έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο, καθώς πέρα από τα κυβερνητικά προγράμματα υπέρ της ανάπτυξης του e-commerce στην ελληνική αγορά, καλύπτει κάθε χρηματοδοτική ανάγκη.

 

 

dealnews.gr

 

Exit mobile version