Οι Έλληνες εφοπλιστές που πήραν το στοίχημα των 5 δισ. δολαρίων

Μέσα στους πρώτους μήνες του 2022 οι «Greeks» έχουν κάνει επενδύσεις 2,8 δισ. δολαρίων, ενώ η συνολική αξία των παραγγελιών που υλοποιούν ξεπερνάει τα πέντε δισ. δολάρια - Ποιοι πρωταγωνιστούν

Πρωταγωνιστές και στις ναυπηγήσεις πλοίων είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες. Μέσα στους πρώτους μήνες του 2022 έχουν κάνει επενδύσεις 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η συνολική αξία των παραγγελιών που υλοποιούν ξεπερνάει τα πέντε δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτή τη χρονική περίοδο και σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Greek Shipping Co-operation Committee) 167 πλοία διαφόρων κατηγοριών βρίσκονται υπό παραγγελία σε ναυπηγεία κυρίως της Άπω Ανατολής.

Η χρηματοδότηση για ναυπηγικά προγράμματα ελληνικών συμφερόντων αυξήθηκε κατά 12,92% παρά τη μείωση των ελληνικών παραγγελιών. Λόγω των ικανοποιητικών αποδόσεων των ναυλαγορών εξαιρουμένων των δεξαμενόπλοιων, οι τράπεζες επικεντρώθηκαν στη χρηματοδότηση αγοράς ή ναυπήγησης πλοίων ως μία δυνητικά κερδοφόρα επένδυση. Τα δάνεια καλύπτουν το 60%-65% για την ναυπήγηση.

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny οι Έλληνεςμέσα στο 2022 έχουν παραγγείλει 32 πλοία έναντι 49 το αντίστοιχο α΄ τρίμηνο του 2021 με την αξία των επενδύσεων να παραμένει στο ίδιο επίπεδο. Αυτό συνέβη διότι πέρσι οι παραγγελίες αφορούσαν φορτηγά και δεξαμενόπλοια ενώ εφέτος containerships και LNG carriers που είναι ακριβότερα.

Από τα 32 πλοία τα 21 είναι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επτά μεταφοράς LNG, δύο φορτηγά και δύο δεξαμενόπλοια.

Οι 22 από τις συνολικά 32 παραγγελίες έχουν τοποθετηθεί σε ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας.

Νέες παραγγελίες έχουν βάλει, μεταξύ άλλων, η Μαρία Αγγελικούση, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο Όμιλος Τσάκου, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Δρ. Ιωάννης Κούστας και ο Αριστείδης Πίττας.

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers: «έχουν περιοριστεί οι παραγγελίες νέων πλοίων ιδιαίτερα για bulkers και τάνκερ. Επιπλέον, οι παραγγελίες πλοίων που δεν είναι φορτηγά ή δεξαμενόπλοια γεμίζουν τα ναυπηγεία, γεγονός που περιορίζει περαιτέρω το πεδίο για νέες συμβάσεις πλοίων στο τμήμα ξηρού/υγρού».

Βαγγέλης Μαρινάκης

Όμιλος Capital έχει προχωρήσει σε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο προηγμένα προγράμματα ναυπήγησης στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς με 41 πλοία υπό παραγγελία, αξίας περί τα 4 δισ. δολάρια, και παρά την πανδημική κρίση της τελευταίας διετίας, επενδύει διαρκώς στην αναζήτηση και εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής στον σχεδιασμό, στην κατασκευή και τη διαχείριση του υψηλών προδιαγραφών στόλου της, με απώτερο στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την αποτελεσματικότερη διαχείριση του στόλου της.

Αυτές οι παραγγελίες εκτείνονται σε διαφορετικούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίουτων πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς πετρελαίου, των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαιοειδών και προϊόντων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Κοινό χαρακτηριστικό είναι η επικέντρωση στην εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών και περιβαλλοντικών προτύπων στον σχεδιασμό, την κατασκευή και στη διαχείρισή τους, με στόχο τη διαμόρφωση ενός υψηλού επιπέδου ποιοτικών προδιαγραφών στόλου, με το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα ναυπήγησης της Capital περιλαμβάνει:

■ Δώδεκα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου υπό ναυπήγηση στα ναυπηγεία Hyundai, στα οποία η Capital είναι ο πρώτος ιδιωτικός όμιλος που τον Μάιο του 2021 επένδυσε στην εγκατάσταση των νέων μηχανών που μειώνουν σημαντικά τη διαφυγή μεθανίου. Σε σύγκριση με τα τετράχρονα πλοία DFDE/TFDE που κατασκευάστηκαν μεταξύ 2011-2016, οι εκπομπές μεθανίου μειώνονται κατά 80%. Τα έξι από τα 12 πλοία παραδόθηκαν ήδη και τα διαχειρίζεται η Capital Product Partners.

 Εννέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 1.800 Teu στα ναυπηγεία Hyundai Mipo της Ν. Κορέας. Στα πλοία αυτά έχει προσχεδιαστεί η εγκατάσταση για επιλογή εναλλακτικού καυσίμου (φυσικό αέριο ή αμμωνία), ενώ είναι τα πρώτα στον κόσμο αυτού του τύπου που μπορούν να εφαρμόσουν σύστημα ηλεκτροδότησης από τη στεριά όταν βρίσκονται στο λιμάνι.

■ Εξι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 13.200 Teu στο ναυπηγείο Hyundai Samho της N. Κορέας. Τα πλοία φέρουν σύστημα καθαρισμού καυσαερίων SOX (scrubber κλειστού βρόχου), ενώ έχει προσχεδιαστεί η εγκατάσταση για επιλογή εναλλακτικού καυσίμου (φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα ή αμμωνία) και θα διαθέτουν και σύστημα ηλεκτροδότησης από τη στεριά όταν βρίσκονται στο λιμάνι.

 Τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 2.800 Teu το καθένα, τα οποία θα κατασκευαστούν στα κορεατικά ναυπηγεία Hyundai Mipo της Ν. Κορέας. Η παράδοσή τους προγραμματίστηκε να αρχίσει τον Οκτώβριο του 2023 και να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2024 και θα φέρουν μηχανές διπλού καυσίμου (φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα), ενώ θα μπορούν να αξιοποιήσουν στο μέλλον και εναλλακτικά καύσιμα.

■ Εξι δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και χημικών προϊόντων, μεταφορικής ικανότητας 50.000 dwt έκαστο, που είναι υπό ναυπήγηση στα ναυπηγεία Hyundai Vinashin. Φημολογείται ότι θα είναι τα πρώτα πλοία αυτού του τύπου στον κόσμο που θα αξιοποιούν και την αιολική ενέργεια για την πρόωσή τους, καθώς θα φέρουν δύο πτυσσόμενους ρότορες ύψους 35 μέτρων στο κατάστρωμα, ενώ θα διαθέτουν και σύστημα ηλεκτροδότησης από τη στεριά.

■ Δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού χωρητικότητας 300.000 dwt το ένα, τα οποία ναυπηγούνται στα ναυπηγεία της Hyundai Samho της Ν. Κορέας με ορίζοντα παράδοσης το τέταρτο τρίμηνο του 2022 και θα είναι εξοπλισμένα με σύστημα καθαρισμού καυσαερίων SOX, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα μετατροπής προκειμένου να εκμεταλλευτούν εναλλακτικά καύσιμα.

■ Δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού μεταφορικής ικανότητας 115.000 dwt τα οποία ναυπηγήθηκαν το 2020 στα ναυπηγεία Daehan Shipbuilding της N. Κορέας και είναι εξοπλισμένα με σύστημα καθαρισμού καυσαερίων SOX και συσκευές μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας κατά την πρόωση.

Μαρία Αγγελικούση

Ένα από τα μεγαλύτερα σε εξέλιξη ναυπηγικά προγράμματα όσον αφορά το κόστος «τρέχει» ο Όμιλος Αγγελικούση με επικεφαλής τη Μαρία Αγγελικούση. Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 2,320 δισεκατομμύρια δολάρια. Όλα τα πλοία είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.

Αυτή την εποχή τα υπό ναυπήγηση πλοία (under construction) είναι :

Ο Όμιλος Αγγελικούση διαθέτει στόλο ο οποίος αποτελείται συνολικά από 149 πλοία συνολικής χωρητικότητας 24,1 εκατομμυρίων τόνων dw και 9,1 εκατομμυρίων κυβικών μετρων.

Η Maran Dry έχει στόλο από 51 φορτηγά πλοία, η Maran Tankers 53 δεξαμενόπλοια και η Maran Gas 45 LNG carrier.

Αγγελική Φράγκου

Επενδύσεις 1,3 δισεκατομμυρίων για 22 νεότευκτα πλοία περιλαμβάνει το ναυπηγικό πρόγραμμα της μεγαλύτερης εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας στο αμερικανικά χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, της Navios Maritime Partners L.P.συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου. Το πρόγραμμα να ολοκληρώνεται το α΄τρίμηνο του 2025. Από τα 22 πλοία τα 10 είναι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επτά φορτηγά-bulk carriers και πέντε δεξαμενόπλοια.

Η Navios ελέγχει στόλο από 150 πλοία εκ των οποίων 54 φορτηγά, 49 δεξαμενόπλοια και 47 containerships συνολικής αξίας 5,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Όμιλος Τσάκου

Ο Όμιλος Τσάκου έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 20 πλοία συνολικής αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Από αυτά 12 είναι containerships, 6 aframax δεξαμενόπλοια dual fuel, ένα capesize φορτηγό και ένα suttle tanker.

Πριν λίγες ημέρες, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και ο Νίκος Τσάκος υπέγραψαν, με τους εκπροσώπους των ναυπηγείων της Hyundai Heavy Industries Ulsan Shipyard συμβόλαια για την ναυπήγηση τεσσάρων feeder πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Θα έχουν μεταφορική ικανότητα 2.800 “κουτιών” το καθένα. Με τις τέσσερις αυτές παραγγελίες τα πλοία που θα έχει ναυπηγήσει ο Όμιλος φθάνουν τα 121.

Σύμφωνα με τον Νίκο Τσάκο «κάνουμε στροφή στα container vessels αλλά και στα LNG. Θέλουμε να μοιράσουμε τον στόλο σε διάφορους τύπους πλοίων και για ασφάλεια αλλά και για να μην εστιάζουμε μόνο στα δεξαμενόπλοια».

Αριστείδης Πίττας

Ενισχύει συνεχώς τη θέση της στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η εισηγμένη στη χρηματιστηριακή αγορά του NASDAQ, Euroseas Ltd. συμφερόντων του Αριστείδη Πίττα.

Πιο συγκεκριμένα, παρήγγειλε πριν λίγες ημέρες στα ναυπηγεία Hyundai Mipo Dockyard Co τη ναυπήγηση δύο επιπλέον πολύ αποδοτικών σε κατανάλωση καυσίμου -eco design feeder containerships μεταφορικής ικανότητας 2.800 κουτιών το καθένα.

Είναι προγραμματισμένα να παραληφθούν στη διάρκεια του δ’ τριμήνου του 2024. Το συνολικό κόστος ναυπήγησης θα ανέλθει στα 86 εκατομμύρια δολάρια και θα καλυφθεί με τραπεζικό δανεισμό και ίδια κεφάλαια.

Είναι αδελφά πλοία με τα τέσσερα που παρήγγειλε η Euroseas Ltd. Τον Ιούνιο του 2021 και τον Ιανουάριο του 2022. Η Euroseas Ltd. έχει επίσης βάλει παραγγελίες για τη ναυπήγηση τριών εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 1.800 κουτιών το καθένα.

Γιώργος Προκοπίου

Σε εξέλιξη έχει τα ναυπηγικά προγράμματα του Ομίλου του ο Γιώργος Προκοπίου για συνολικά επτά πλοία.

Η Dynacom ναυπηγεί στην κινεζική γιάρδα Dalian δύο υπερ δεξαμενόπλοια VLCC χωρητικότητας 300.000 τόνων και πέντε LNG carriers στα ναυπηγεία της Samsung. Πριν από λίγες ημέρες η Dynagas παρέλαβε το νεότευκτο X-DF LNG carrier “Clean Cajun” χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων. Το πλοίο ναυπηγήθηκε στην κορεατική γιάρδα Hyundai Heavy Industries Ulsan Shipyard.

Η εταιρεία διαθέτει στόλο από 19 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου συμπεριλαμβανομένου ενός ακόμη LNG carrier το οποίο θα παραληφθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Αρχές Μαΐου η άλλη εταιρεία του Ομίλου με στόλο από δεξαμενόπλοια,η Dynacom παρέλαβε το νεότευκτο suezamax Oceania χωρητικότητας 163.000 τόνων dw.

Η εταιρεία έχει εντάξει στον στόλο της ήδη τρία δεξαμενόπλοια μέσα στο 2022 ενώ στα τέλη Μαΐου αναμένεται ένα ακόμη. Ο στόλος της αποτελείται από 69 δεξαμενόπλοια. O μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι τα 6 έτη σε σύγκριση με τα 10 που είναι για τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου είναι 8,1 εκατομμύρια τόνοι.

Άννα Αγγελικούση

Σε εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της Alpha Bulkers Shipmanagement συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση και των γιων της Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη.

Στα μέσα Απριλίου παρέλαβε στη Μανίλα το νεότευκτο φορτηγό πλοίο Capesize με το συμβολικό όνομα M/V «Alpha Peace», χωρητικότητας 179.000 τόνων dw.

Νωρίτερα η εταιρεία είχε παραλάβει το φορτηγό τύπου Newcastlemax «Alpha Treasure» μεταφορικής ικανότητας 209.260 τόνων dw από την κινεζική γιάρδα SWS.

Επίσης τον Ιανουάριο έκανε ποδαρικό στις παραλαβές νεότευκτων με το «Alpha Trophy», τύπου Newcastlemax μεταφορικής ικανότητας 210.000 τόνων.

Ήταν το πρώτο πλοίο από σειρά τριών ναυπηγήσεων που έχει βάλει στα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Μέσα στο 2022 είναι προγραμματισμένη η παραλαβή δύο αδελφών πλοίων του «Alpha Trophy».

Ο στόλος της Alpha Bulkers Shipmanagement αποτελείται από 33 φορτηγά πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 4,5 εκατομμυρίων τόνων και μέσο όρο ηλικίας τα εννέα έτη. Σε αυτά είναι ναυτολογημένοι 1.300 ναυτικοί.

 

Δρ. Ιωάννης Κούστας

Στην υπογραφή συμβολαίων για τη ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 7.200 teus το καθένα προχώρησε η εισηγμένη στην αμερικανική αγορά Danaos Shipping Co.Ltd συμφερόντων του δρ Ιωάννη Κούστα.

Τα πλοία θα ναυπηγηθούν στο Daehan Shipbuilding της Κορέας και αναμένεται να παραδοθούν στη Danaos το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Τα πλοία θα είναι έτοιμα για να χρησιμοποιήσουν ως καύσιμο μεθανόλης, θα διαθέτουν scrubbers (open loop) -πλυντρίδες και θα κατασκευαστούν σύμφωνα με τις τελευταίες απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) σε σχέση με τα πρότυπα εκπομπών Tier III και τον Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI) Phase III.

Γιάννης Αλαφούζος

Σε εξέλιξη έχει το τρίτο κατά σειρά ναυπηγικό της πρόγραμμα η Okeanis Eco Tankers συμφερόντων Γιάννη Αλαφούζου. Πιο συγκεκριμένα, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Όσλου ναυτιλιακή εταιρεία παρέλαβε το υπέρ δεξαμενόπλοιο –VLCC «Nissos Kea» χωρητικότητας 300.000 τόνων dw το οποίο κατασκευάστηκε στην κορεατική γιάρδα Hyundai Heavy Industries. Πρόκειται για το πρώτο από τα δύο gas ready-M (η μηχανή είναι σχεδιασμένη ώστε να κάψει LNG ως καύσιμο μετά από μικρή μετατροπή), eco σχεδιασμένα VLCC που θα παραλάβει μέσα στο 2022. Είναι εξοπλισμένο με scrubbers (open loop). Στα τέλη του Μαΐου 2022 θα παραλάβει και το δεύτερο VLCC , το «Nissos Nikouria».

Το ναυπηγικό πρόγραμμα χρηματοδοτείται από τα έσοδα συμφωνίας πώλησης και επαναμίσθωσης (sale and lease back) με την κινεζική CMB Financial Leasing Co. Το συνολικό κόστος απόκτησης ανέρχεται στα 194 εκατομμύρια δολάρια.

Η Okeanis Eco Tankers Corp. διαθέτει στόλο από συνολικά 14 crude oil δεξαμενόπλοια VLCC και Suezmax τα οποία είναι eco friendly, ενώ σε όλα έχουν τοποθετηθεί scrubbers.

Ο Γιάννης Αλαφούζος έχει ολοκληρώσει ήδη δύο ναυπηγικά προγράμματα γα 8 VLCC δεξαμενόπλοια και 6 Suezmax.

Οικ. Νικόλαου Λαιμού

Εξελίσσεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της ναυτιλιακής εταιρείας ENESEL. Μέσα στον Απρίλιο τοποθετήθηκε η καρίνα στο υπό κατασκευή στα κορεατικά ναυπηγεία Daehan Shipbulding, Aframax LR2 Product Carrier -nο 5071 .

Στις ίδιες γιάρδες ναυπηγείται άλλο ένα αδελφό πλοίο χωρητικότητας 114,9 τόνων -no 5077. Η κατασκευή τους παρακολουθείται από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV. Η παραλαβή τους θα γίνει το γ’ τρίμηνο του 2022 και το α’ τρίμηνο του 2023.

H ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία ENESEL της οικογένειας Νικόλαου Σπ. Λαιμού ναυπηγεί άλλα τρία δεξαμενόπλοια-1512,1513,1514- στα κινεζικά ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co Ltd, επίσης Aframax LR2 Product Carrier χωρητικότητας 114.000 τόνων το καθένα με ημερομηνία παράδοσης στο β’ και γ’ τρίμηνο του 2023.

Η ναυπήγησή τους παρακολουθείται από τον Lloyd’s Register.

Η ENESEL S.A με έδρα την Αθήνα διαχειρίζεται στόλο από 14 δεξαμενόπλοια, συν 5 υπό ναυπήγηση, ενώ η ENESEL LTD με έδρα τη Λεμεσό διαχειρίζεται στόλο με φορτηγά και containers.

Πηγή: newmoney.gr

Exit mobile version