Ηξηρασία στην Ευρώπη δεν προκαλεί μόνο πυρκαγιές και κινδύνους για την επισιτιστική ασφάλεια, αλλά απειλεί και τα φορτία που μεταφέρονται με εμπορικά πλοία από τα ποτάμια της ηπείρου, λόγω της πτώσης της στάθμης των υδάτων.
Στον ποταμό Ρήνο, μια σημαντική εμπορική οδός που διέρχεται από τη Γερμανία μέσω ευρωπαϊκών πόλεων προς το λιμάνι του Ρότερνταμ, έχει πέσει η στάθμη του νερού σε κρίσιμα σημεία. Την περασμένη εβδομάδα, το νερό στο Kaub, μια πόλη περίπου 50 μίλια δυτικά της Φρανκφούρτης, όπου τα επίπεδα παρακολουθούνται στενά, έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο φέτος.
Καθώς η στάθμη των υδάτων πέφτει, η χωρητικότητα ενός πλοίου μειώνεται και το κόστος μεταφοράς αυξάνεται, άρα και οι τιμές. Ενδεικτικά, τον περασμένο μήνα, ναυτιλιακές εταιρείες όπως η Maersk και η Hapag-Lloyd δήλωσαν ότι η χαμηλή στάθμη του Ρήνου οδηγεί σε αυξήσεις των τιμών για τους πελάτες τους.
«Ο όγκος της ναυτιλίας στον ποταμό Ρήνο είναι λίγο πολύ σταθερός τα τελευταία περίπου 20 χρόνια», δήλωσε ο Tim Beckhoff, ειδικός σε θέματα προμηθειών και διαχείρισης προμηθευτών στη McKinsey. «Από το 2021 βλέπουμε να μειώνονται χρόνο με τον χρόνο. Πρόκειται για μια τάση που πιθανότατα θα συνεχιστεί», δήλωσε στο CNBC.
Αγαθά όπως το πετρέλαιο, τα χημικά και τα σιτηρά μεταφέρονται μέσω του ποταμού Ρήνου όπου η στάθμη του νερού έχει πέσει τόσο χαμηλά που τον περασμένο Αύγουστο ορισμένα πλοία ταξίδεψαν μόνο κατά το ένα τέταρτο γεμάτα. Το 2018, τα φορτία που μεταφέρθηκαν στις εσωτερικές πλωτές οδούς της Γερμανίας μειώθηκαν κατά 11,1% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την Deutsche Bank.
Οικονομικός αντίκτυπος
Η μετάβαση σε άλλους τρόπους μεταφοράς είναι μια επιλογή, αλλά είναι δαπανηρή. Σύμφωνα με τον Marc Schattenberg, οικονομολόγο της Deutsche Bank, μια μεγάλη φορτηγίδα του Ρήνου μήκους περίπου 135 μέτρων με βύθισμα 3 μέτρων (το μέγιστο βάθος του πλοίου) μπορεί να μεταφέρει περίπου 2.700 τόνους φορτίου. Θα χρειάζονταν περίπου 110 μεγάλα φορτηγά για να μεταφέρουν το ίδιο φορτίο οδικώς, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του.
Το κόστος μεταφοράς ενός μετρικού τόνου ντίζελ μέσω του Ρήνου προς την Καρλσρούη στη νοτιοδυτική Γερμανία διπλασιάστηκε σε περίπου 50 ευρώ από τον Μάιο μέχρι τα μέσα Ιουλίου, τονίζει ο Schattenberg. «Σημαντικές ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης και ντίζελ μεταφέρονται μέσω του Ρήνου. Στις περιοχές που τροφοδοτούνται με αυτόν τον τρόπο, αυτό ασκεί σημαντική πίεση στις τιμές αυτών των προϊόντων», υπογράμμισε.
Η επίδραση των ρηχών ποταμών μπορεί να είναι σημαντική. «Ολόκληρες οικονομίες εξαρτώνται από αυτόν τον σχετικά χαμηλού κόστους τρόπο μεταφοράς», δήλωσε ο Beckhoff στο CNBC.
Η πτώση της στάθμης των υδάτων μπορεί να «μειώσει σημαντικά» την παραγωγή στον μεταποιητικό τομέα, σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IFW). Το νερό στο Kaub έπεσε τόσο χαμηλά για 30 ημέρες το 2018, που η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία μειώθηκε κατά 1%, ανέφερε το IFW σε έκθεση για το 2020.
Ο Schattenberg δήλωσε ότι ο κλάδος των μεταφορών είναι πιθανό να κλονιστεί με διάφορους τρόπους λόγω των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων της χαμηλής στάθμης των υδάτων, όπως οι προσαρμογές στα πλοία που τους επιτρέπουν να περνούν από ρηχότερα ποτάμια.