Από τα χαμηλότερα μερίδια στην Ευρώπη έχει η Ελλάδα όσον αφορά τις αεροπορικές θέσεις που διαθέτουν στο ταξιδιωτικό κοινό οι εταιρείες χαμηλού κόστους για ταξίδια από το εξωτερικό στη χώρα μας, την ίδια στιγμή που σε άλλες, κορυφαίες τουριστικές αγορές της Μεσογείου όπως η Ισπανία και η Ιταλία τα αντίστοιχα ποσοστά φτάνουν να είναι ακόμη και διπλάσια.
Με βάση τα στοιχεία από την γνωστή εταιρεία MABRIAN που επεξεργάζεται δεδομένα από την παγκόσμια αγορά για τα ταξίδια, το μερίδιο της Ελλάδας όσον αφορά τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις σε πτήσεις εξωτερικού χαμηλού κόστους αντιστοιχεί σε ένα 35,8%, την ίδια στιγμή που Ιταλία και Ισπανία αναδεικνύονται «πρωταθλήτριες» πανευρωπαϊκά με τις περισσότερες διαθέσιμες θέσεις κι ένα εντυπωσιακό μερίδιο 72,6% και 67,6% αντίστοιχα.
Η Μabrian ανέλυσε τα δεδομένα για την ανάπτυξη της αεροπορικής συνδεσιμότητας των εταιρειών χαμηλού κόστους σε μία περίοδο έντονης τουριστικής κίνησης για τους Ευρωπαίους, με τη συζήτηση περί ακριβών αεροπορικών εισιτηρίων να έχει «φουντώσει». Πανευρωπαϊκά και σε απόλυτους αριθμούς, Ισπανία και Ιταλία είναι οι χώρες με τις περισσότερες διαθέσιμες θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για το 2023, ενώ στο παγκόσμιο τοπ 5 περιλαμβάνονται επίσης οι ΗΠΑ, η Ινδία και η Κίνα.
Η Mabrian έχει αναλύσει περισσότερες από 2 δισ. εισερχόμενες (δηλαδή μόνο στο δίκτυο εξωτερικού και όχι στο δίκτυο εσωτερικού) θέσεις χαμηλού κόστους παγκοσμίως, κατανεμημένες σε 173 αεροπορικές εταιρείες, που αντιπροσωπεύουν το 36% όλων των προγραμματισμένων διεθνών θέσεων παγκοσμίως. Το σύνολο των αεροπορικών που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν 698, εκ των οποίων τις 173 τις κατέταξε η Mabrian σε αυτές με χαρακτηριστικά low cost, ήτοι αυτές που προσφέρουν χαμηλές τιμές χωρίς να περιλαμβάνουν συγκεκριμένες υπηρεσίες όπως φαγητό, αποσκευές κ.α..
Στην Ευρώπη, οι χώρες που έχουν τις περισσότερες εισερχόμενες πτήσεις χαμηλού κόστους για τη φετινή χρονιά είναι η Λετονία, η Βουλγαρία, η Λιθουανία, το Βέλγιο, η Σλοβακία, η Ιταλία, η Ουγγαρία και η πΓΔΜ. Σε όλες αυτές τις χώρες, το μερίδιο των πτήσεων χαμηλού κόστους ξεπερνά το 70%. Από τους γείτονές μας και «ανταγωνιστές» στον τουρισμό χαμηλότερο μερίδιο έχει η Τουρκία, με ένα 30,8% για φέτος, ενώ στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου η Αίγυπτος επίσης έχει χαμηλό ποσοστό στο 31,4%. Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση, στην ευρωπαϊκή αγορά η ισχυρή ανάπτυξη των εταιρειών χαμηλού κόστους είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τα ταξίδια διακοπών και αναψυχής των Βορειοευρωπαίων που περνούν τις διακοπές τους στον ευρωπαϊκό Νότο αλλά και τα ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους που πραγματοποιούν οι κάτοικοι της Ανατολικής Ευρώπης σε χώρες της Δυτικής Ευρώπη.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η πολιτική από πλευράς της Ε.Ε. για «ανοιχτούς ουρανούς» επέτρεψε στις αεροπορικές χαμηλού κόστους την ανάπτυξη ισχυρών βάσεων σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια, από την στιγμή που μια αεροπορική εταιρεία με ευρωπαϊκό πιστοποιητικό αερομεταφορέα (AOC) πραγματοποιεί πτήσεις και πετά εντός/ από οποιοδήποτε κράτος μέλος. «Αυτό το πλεονέκτημα επέτρεψε στις χώρες να δεσμευτούν πραγματικά και να υποστηρίξουν το μοντέλο χαμηλού κόστους με κίνητρα αεροδρομίων και συμφωνίες μάρκετινγκ για την ενίσχυση των δρομολογίων», κάτι που έχουν αξιοποιήσει στο έπακρο οι Ryanair, easyJet και Wizz Air, με σημαντικά μερίδια και στην ελληνική αγορά.
Διεθνώς, οι χώρες με τη μεγαλύτερη παρουσία αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους σε συνολικό όγκο όσον αφορά τις διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες με περισσότερες από 395 εκατ. θέσεις, η Ινδία με 147 εκατομμύρια, η Ισπανία με 108 εκατομμύρια, η Κίνα με 98 εκατομμύρια και Ιταλία με 85 εκατομμύρια θέσεις χαμηλού κόστους.