Σημαντική επιβράδυνση κατέγραψε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο στην Ελλάδα.
Ωστόσο, οι τιμές στα τρόφιμα παραμένουν το βασικότερο πρόβλημα παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης είναι χαμηλότερος σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τον Σεπτέμβριο ο τιμάριθμος διαμορφώθηκε στο 1,6% από 2,7% τον Αύγουστο και 2,5% τον Ιούλιο.
Τον προηγούμενο μήνα οι αυξήσεις των τιμών στα τρόφιμα «γύρισαν» σε μονοψήφιο ποσοστό. Σε ετήσια βάση, η αύξηση στις τιμές του συγκεκριμένου κλάδου έφτασε στο 9,4% από 10,7% τον Αύγουστο. Πρωταγωνιστικό ρόλο καταγράφουν τα λαχανικά, τα έλαια-λίπη και τα φρούτα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι τα λαχανικά 17,7%, τα έλαια-λίπη 16,1%, τα φρούτα όπως και το μεταλλικό νερό-αναψυκτικά και χυμοί με άνοδο 13,9% και τα κρέατα 8,9%.
Στο σκέλος της ενέργειας, ο ηλεκτρισμός συνέχισε την πτωτική του πορεία αν και με μικρότερο ποσοστό -1,2% σε σχέση με τον Αύγουστο, ενώ το φυσικό αέριο κατέγραψε σημαντική μείωση 82%. Αντίθετα τα καύσιμα – λιπαντικά αυξήθηκαν κατά 0,9%.
Μείωση κατά 15,5% σημείωσε η ομάδα Στέγασης, λόγω της αποκλιμάκωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την άνοδο κυρίως στις τιμές των ενοικίων κατοικιών που αυξήθηκαν κατά 6,3%, όπως και των επισκευών και συντήρησης κατοικιών κατά 3%.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,6% τον μήνα Σεπτέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 9,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 6,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
- 3,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία, καφενεία-κυλικεία.
- 2,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Μείωση καταγράφεται στους δείκτες
- 15,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, στερεά καύσιμα.
- 3,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.