Η περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας σε οικονομικό και όχι μόνο επίπεδο με αιχμή του δόρατος τη Ναυτιλία αποτέλεσε το θέμα συζήτησης στην εκδήλωση για τη 10η επέτειο της πρωτοβουλίας “Μία Ζώνη Ένας Δρόμος” που πραγματοποιήθηκε στον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος χθες με τη συνεργασία της κινεζικής πρεσβείας στην Ελλάδα, της Τράπεζας Εισαγωγών-Εξαγωγών της Κίνας- China EXIMBANK και της Ένωσης Τραπεζικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας. Θέμα ήταν ο σημαντικός ρόλος της κινεζικής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου.
Το “παρών” έδωσαν οι εφοπλιστές Γιώργος Προκοπίου, Χάρης Βαφειάς, δρ Ιωάννης Κούστας, Μιχάλης Χανδρής, Σεμίραμις Παληού, Λου Κολλάκης, Νίκος Μουνδρέας Μιχάλης Μποδούρογλου, ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Πατέρας και στελέχη του τραπεζικού κλάδου.
“Ο πρόεδρος της τράπεζας EXIMBANK, Ren Shengjun είναι από τους σπουδαιότερους τραπεζίτες της Κίνας και ένας από τους σημαντικότερους που έχει απευθυνθεί δια ζώσης στην ελληνική ναυτιλία” είπε στο newmoney.gr ο Γιώργος Ξηραδάκης της Ένωσης Τραπεζικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας και προσέθεσε:
“Εκδηλώσεις όπως αυτή στοχεύουν και στην ενίσχυση του Πειραιά ως ναυτιλιακού και χρηματοδοτικού κέντρου. Κάποτε υπήρχαν 10αδες τράπεζες που είχαν έδρα στην Ελλάδα και έχουν αποχωρήσει. Πρόκειται για μία αξιόλογη προσπάθεια της Ένωσης στην προσέλκυση νέων τραπεζών και την αξιοποίηση νέων στελεχών στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
Ο Γιώργος Προκοπίου ανέφερε ότι η φιλία μεταξύ Ελλάδας και Κίνας είναι πολύ σημαντική και παρότι οι εμπορικοί στόλοι των δύο κρατών είναι ανταγωνιστικοί , είναι προτιμότερο να επικρατήσει η συνεργασία και όχι ο ανταγωνισμός.
“Συνιστώ τον EXIMBANK στους Έλληνες συναδέλφους μου ως μία από τις καλύτερες τράπεζες στον κόσμου και είμαστε τυχεροί που κάνουμε δουλειές μαζί της εδώ και πολλά χρόνια” είπε καταρχάς και συνέχισε:
“Από την άλλη πλευρά υπάρχει μεγάλη φιλία μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας. Και παρά το γεγονός ότι φαίνεται να είμαστε ανταγωνιστές μεταξύ μας στη ναυτιλία, πιστεύω ότι δεν πρόκειται για ανταγωνισμό αλλά για συνεργασία. Η θάλασσα είναι τόσο μεγάλη που τους χωράει όλους. Ζούμε στην εποχή της συνεργασίας και όχι της αντιπαράθεσης. Όσο το συντομότερο το καταλάβουμε τόσο το καλύτερο για την ευημερία του κόσμου.
Η Κίνα τα τελευταία χρόνια εξελίχθηκε σε μία τεράστια οικονομία. Καμία άλλη χώρα δεν είχε τέτοια γρήγορη μετεξέλιξη. Και η Ελλάδα μπορεί να γίνει μέρος της εξέλιξης αυτής. Γιατί μπορεί να είναι μία μικρή σε έκταση χώρα αλλά πολύ μεγάλη σε δύναμη στη Ναυτιλία.
Είναι δυνατό το να βρούμε τρόπο να έχουμε μεγαλύτερη πρόσβαση στα κινεζικά φορτία. Μία άλλη χώρα έκανε το λάθος αυτό, Η Ιαπωνία. Τα ιαπωνικά ναυπηγεία τα χρηματοοικονομνικά ιδρύματα, οι ασφαλιστικές εταιρείες διατήρησαν μία κλειστή στάση με αποτέλεσμα να έχει βυθιστεί η ναυπηγική δραστηριότητα της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.
Ο δρ Γιάννης Κούστας της Danaos στη σύντομη παρέμβασή του στάθηκε στη στήριξη που παρείχε η ΕΧΙΜΒΑΝΚ σε δύσκολες για την εταιρεία του εποχές. Οι σχέσεις μας με την τράπεζα είναι παλιά από το 2010. Είχαμε εξαιρετική συνεργασία και ειδικά σε δύσκολες περιόδους για την εταιρεία μας η βοήθεια της EXIM ήταν καταλυτικής σημασίας. Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τς τράπεζες είναι η συμπεριφορά τους σε δύσκολους καιρούς. Ειδικά η ελληνική ναυτιλία υπέφερε από την ανεύθυνη στάση χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων. Η σταθερότητα που έχει η EXIM είναι παράδειγμα για όλους. Και ενθαρρύνω τους Έλληνες πλοιοκτήτες να ενδυναμώσουν τη συνεργασία τους με την κινεζική τράπεζα. Και είμαι σίγουρος ότι θα έχετε ένα λαμπρό μέλλον όσον αφορά τη συνεργασία σας με την ελληνική ναυτιλία.
Η Σεμίραμις Παληού CEO της Diana Shipping ανέφερε ότι η ναυτιλιακή της εταιρεία Diana Shipping ήταν από τις πρώτες που δανειοδοτήθηκαν από την EXIMBANK στην εποχή που στο τιμόνι της βρισκόταν ο ιδρυτής της Συμεών Παληός. Συμφώνησε με τον δρ Κούστα για την πολιτική της τράπεζας να στηρίζει τους δανειολήπτες σε δύσκολες εποχές.
Ο Μιχάλης Χανδρής χαιρέτισε την δέσμευση της κινεζικής τράπεζας να χρηματοδοτεί τόσο νέα πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα όσο και με εναλλακτικά μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο όσον αφορά την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Είναι σημαντικό τα πλοία να συνεχίζουν να κατασκευάζονται και υπό αυτές τις συνθήκες.
Οι συνολικές χρηματοδοτήσεις της κινεζικής τράπεζας προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες αγγίζουν το ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Στους κορυφαίους πελάτες της είναι ο όμιλος Αγγελικούση, η Chandris Hellas, η Chartworld, η Dyanacom Tankers, ο όμιλος Navios , η Star Bulk Carriers και η Thenamaris.
Ο πρόεδρος της τράπεζας Ren Shengjun στον χαιρετισμό του επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο των Ελλήνων πλοιοκτητών οι οποίοι διαχειρίζονται έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως.
“Κίνα και Ελλάδα συνδέονται με άρρηκτα δεσμά. Η ναυτιλία είναι ο κλάδος στο οποίο υπάρχει η πιο μακροχρόνια συνεργασία μεταξύ των δύο καρτών αι προσέθεσε ότι η τράπεζα εστιάζει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών στην ενδυνάμωση της επικοινωνίας μεταξύ διακυβερνητικών τμημάτων των δύο χωρών και στην υποστήριξη της πράσινης μετάβασης για την κάλυψη των αναγκών των Ελλήνων εφοπλιστών.
Περισσότερα από 1.300 πλοία συνολικής αξίας άνω των 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων έχουν παραγγείλει στα ναυπηγεία της Κίνας οι Έλληνες εφοπλιστές σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Γιώργος Ξηραδάκης πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας. Υπογράμμισε ότι το 50% των ενεργειακών πόρων και το 20% άλλων προϊόντων που εισάγει η Κίνα μεταφέρονται με ελληνόκτητα πλοία.
¨Η ελληνική ναυτιλία προσαρμόζεται στις διεθνείς απαιτήσεις και βρίσκεται στο επίκεντρο της μετάβασης σε πράσινα πρότυπα. Επίσης ανέφερε ότι η αγορά του κινεζικού leasing αναπτύχθηκε θεαματικά τα τελευταία 15 χρόνια φτάνοντας το 2021 τα 77 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Ελλάδα ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που εισήλθε στη συμφωνία “Μία Ζώνη Ένας Δρόμος” ανέφερε ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Θεόδωρος Πελαγίδης. Ο ρόλος αυτής της συμφωνίας είναι ιδιαίτερα κρίσιμος στις σημερινές ταραχώδεις συνθήκες που χαρακτηρίζονται από γεωπολιτικές εντάσεις. Ανέφερε ότι οι εισαγωγές κινεζικών προιόντων στην Ελλάδα αντιστοιχούν περίπου στο 8% των συνολικών εισαγωγών της χώρας.
Ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα Xio Junzheng αναφέρθηκε στη συμβολή της Cosco ώστε το λιμάνι του Πειραιά από κόμβος φόρτωσης και εκφόρτωσης να εξελιχθεί σε κέντρο logistcs και βιομηχανικών υπηρεσιών. “Η συμφωνία αυτή αποτελεί το πρότυπο συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών” είπε.
Επίσης, έκανε ειδική αναφορά στη Χίο την οποία επισκέφθηκε πρόσφατα και στους Χιώτες εφοπλιστές. “Οι περισσότεροι εδώ μέσα είστε Χιώτες” σχολιάσει για να ακουστεί κάποιος από το κοινό προφανώς Χιώτης, να λέει: “Είναι δικός μας ο πρέσβης…”.