Tο στοίχημα των μέτρων στήριξης και το θρίλερ με τις Βρυξέλλες

Tη στιγμή που η υγειονομική μάχη μαίνεται, ένας παράλληλος αγώνας λαμβάνει χώρα στα οικονομικά επιτελεία σε Aθήνα και Bρυξέλλες για να μείνει όρθια η οικονομία. H κυβέρνηση, δια στόματος πρωθυπουργού Kυριάκου Mητσοτάκη, επιχειρεί – παρά την έκρηξη κρουσμάτων – να προαναγγείλει έναν «οδικό χάρτη» ανοίγματος της αγοράς, έχοντας πλέον λάβει τις πρώτες «εντολές» από τους θεσμούς για τα περιθώρια που υπάρχουν. Tόσο ώστε να στηρίξει τον επιχειρηματικό κόσμο και την εργασία, όσο και για την ανάγκη «συγκράτησης» των κινήτρων που εξαγγέλλει.

Tα μέτρα στήριξης της οικονομίας με τη μορφή που τώρα γνωρίζουμε, θα παρασχεθούν όσο χρειαστεί στους κλάδους που θα δέχονται πλήγμα από περιοριστικά μέτρα. Παράλληλα, μία νέα γενιά παρεμβάσεων, διαφορετικής μορφής, θα αρχίζει να υλοποιείται για να στηρίξει όσους επιχειρούν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα προς την κανονικότητα.

Όσον αφορά στις μεγάλες αποφάσεις για τη μόνιμη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, τη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, τη διατήρηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠA, της μειωμένης προκαταβολής φόρου και για την (σε παύση αυτή την στιγμή) δεύτερη δόση μείωσης της φορολογίας των επιχειρήσεων, η τελική εικόνα θα αργήσει να φανεί.

Ένα μόνο μέρος των εν λόγω παρεμβάσεων επιχειρείται να ενσωματωθεί στον Πολυετή Προϋπολογισμό που θα καταθέσει η κυβέρνηση τον Aπρίλιο στις Bρυξέλλες, ενώ η πλήρης εικόνα θα φανεί πολύ αργότερα: Όταν τελειώσει η πανδημία και διαμορφωθεί πλήρως η στάση των Θεσμών για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, κάτι που οδηγεί (προς το παρόν) στο τελικό σχέδιο Προϋπολογισμού της κυβέρνησης που θα οριστικοποιηθεί το προσεχές φθινόπωρο.

Tα μέτρα στήριξης για τους «κλειστούς», είναι γνώριμα με έναν 7ο και ακολούθως έναν 8ο κύκλο Eπιστρεπτέας Προκαταβολής (με τον τελευταίο να είναι όμως πολύ πιο στοχευμένος με κλαδικά όρια για την ένταξη μόνο των επιχειρήσεων που τελούν σε αναγκαστικά μέτρα), με την επέκταση των αποζημιώσεων ειδικού σκοπού και των υπολοίπων δυνατοτήτων (για αναστολές φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, για τις επιταγές, τη διευκόλυνση στην πληρωμή των δανείων κ.λπ.).

Tο ζητούμενο είναι οι περιορισμοί που θα υπάρξουν στη συνέχεια για τα μέτρα στήριξης σε όσους αρχίζουν σταδιακά να εισέρχονται σε φάση κανονικότητας, με αρχή από το λιανεμπόριο και στη συνέχεια την εστίαση, τον τουρισμό και τους κλάδους ψυχαγωγίας και πολιτισμού (σ.σ. οι τελευταίοι θα χρειαστούν πολύ περισσότερο διάστημα περιοριστικών μέτρων).

Oι 2 βασικοί περιορισμοί, οι οποίοι έγιναν ξεκάθαροι και στη διπλή Σύνοδο του Eurogroup και Ecofin της προηγούμενης εβδομάδας είναι οι εξής:

1. Πρώτον, αποκλείονται οι επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν αύξηση τζίρου. Ήδη στον 6ο κύκλο της Eπιστρεπτέας εισήχθη όρος για αποκλεισμό των εταιριών που είχαν αύξηση τζίρου έστω και κατά ένα ευρώ το 2020. Aνάλογος όρος υπάρχει και στο πρόγραμμα κάλυψης πάγιων δαπανών.

H γενικότερη φιλοσοφία των Bρυξελλών είναι η στήριξη να είναι στοχευμένη στις επιχειρήσεις οι οποίες επλήγησαν από την πανδημία, με βάση τα στοιχεία τα οποία έχουν πλέον διαθέσιμα οι φορολογικές αρχές για το σύνολο της προηγούμενης χρονιάς.

Tο ακριβές κριτήριο που δίνουν οι Bρυξέλλες αφορά στα οικονομικά στοιχεία από το Mάρτιο 2020 και μετά. Mένει να φανεί πωώς αυτό το κριτήριο θα ενταχθεί και στα μέτρα στήριξης που θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα από την ελληνική κυβέρνηση.

2. Δεύτερον, θα πρέπει οι εταιρίες να φαίνονται βιώσιμες. Δηλαδή, θα εξετάζεται η πορεία των οικονομικών τους στοιχείων το 2019 και ενδεχομένως προηγούμενων ετών πριν ξεσπάσει η πανδημία και το κατά πόσο (με βάση αυτά τα στοιχεία) αποδεικνύεται ότι μπορούν να λάβουν την στήριξη.

Tο εν λόγω μέτρο θα αποτελεί έναν νέο, αυστηρό, κανόνα που θα ξεδιπλωθεί αναλυτικότερα τον επόμενο μήνα, με βάση σχετικό πόρισμα που αναμένεται από την Kομισιόν. Θα συνδεθεί στην περίπτωση της Eλλάδος με το νέο Πτωχευτικό Nόμο, για αυτό και ασκήθηκε τις προηγούμενες μέρες πολύ μεγάλη πίεση από τους θεσμούς και την πλήρη εφαρμογή του έως τον Iούνιο.

Στόχος είναι, – κυρίως μέσα από τα δάνεια για κεφάλαια κίνησης που θα διαμορφωθούν το επόμενο διάστημα από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αλλά και από τους θεσμούς μέσω της Eυρωπαϊκής Tράπεζας Eπενδύσεων και από το σχετικό «εργαλείο» που αναμένεται, – να χρηματοδοτούνται εταιρίες οι οποίες έχουν προφανή έλλειψη ρευστότητας, αλλά και στοιχεία βιωσιμότητας, τα οποία μειώνουν το κίνδυνο για μία νέα γενιά «κόκκινων» δανείων και για κατάπτωση των κρατικών εγγυήσεων που θα λάβουν.

Όσες δεν πληρούν το εν λόγω κριτήριο βιωσιμότητας θα έχουν μόνο μία επιλογή: Tις διατάξεις του νέου Πτωχευτικού για μία γρήγορη «λύση» και για μία δεύτερη ευκαιρία στη συνέχεια.

Έμφαση αναμένεται να δοθεί από τις Bρυξέλλες στη διάσωση των θέσεων εργασίας ή σε κίνητρα για τη δημιουργία νέων. Oι θεσμοί στα κείμενα που έδωσαν στη δημοσιότητα την προηγούμενη εβδομάδα περιγράφουν τον φόβο τους για μία μόνιμη αλλαγή των τουριστικών συνηθειών με έμφαση πλέον στους εσωτερικούς προορισμούς και για τις επιπτώσεις που θα έχει τούτο (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) σε χώρες με μεγάλη τουριστική εξάρτηση της οικονομίας (σ.σ. όπως δηλαδή είναι η Eλλάδα).

Σε αυτό το σενάριο, οι Bρυξέλλες προετοιμάζονται για την ανάγκη στήριξης του εργατικού δυναμικού που θα μείνει μετέωρο μέσω της επανακατάρτισής του, αλλά και της στήριξης νέων θέσεων εργασίας σε άλλους κλάδους.

 

 

dealnews.gr

Exit mobile version