Την αξία του χαρτοφυλακίου της στον τομέα των αυτοκινητοδρόμων συνολικού μήκους άνω των 1.600 χιλιομέτρων διπλασιάζει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την προσθήκη της Αττική Οδού, προσφέροντας στον διαγωνισμό για την επέκταση της 25ετούς σύμβασης παραχώρησης τίμημα μαμούθ ύψους 3,27 δισεκατομμυρίων, υπερδιπλάσιο από την προσφορά της Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που ανήλθε σε 1,4 δισ.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έδειξε την ισχυρή της θέλησή να επικρατήσει σε ένα από τα σημαντικότερα έργα παραχώρησης στην Ευρώπη και αναμετρήθηκε με την κοινοπραξία Vinci-Μυτιληναίος που έδωσε το δεύτερο υψηλότερο τίμημα ύψους 3,106 δισ. Είναι αξιοσημείωτο ότι η διαφορά μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου υποψηφίου για 500.000 ευρώ ήταν πάνω από 5% γεγονός που απέτρεψε ένα γύρο βελτιωμένων προσφορών (βελτιωμένες προσφορές με βάση τους όρους του Ταμείου θα δίνονταν μόνο αν η διαφορά ήταν κάτω του 5%). Το υψηλό «ταβάνι» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν έπιασαν ούτε τα μεγάλα διεθνή φαβορί όπως η Macquarie, τα οποία κρατήθηκαν σε πολύ χαμηλότερες προσφορές με εξαίρεση τον Ισπανικό κολοσσό της Abertis που πρόσφερε ένα ανταγωνιστικό τίμημα ύψους 2,7 δισ.
Τέλος εποχής για ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ
Σύμφωνα με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη, με μεγάλα οφέλη για τον όμιλο και τους μετόχους του και με ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Αν και το IRR υπολογίζεται ότι θα είναι μονοψήφιο έναντι 13,1% της υφιστάμενης παραχώρησης, εντούτοις η Αττική Οδός είναι ένας πολύτιμος μηχανισμός παραγωγής ρευστότητας που χρειάζεται κάθε όμιλος με πολυσχιδή δραστηριότητα στον τομέα των υποδομών και ένα asset που στήριξε χρηματοδοτικά τους μετόχους του σε δύσκολες στιγμές.
Με αυτή την προσθήκη, το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά το κρίσιμο μέγεθος για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου, που μπορεί να προεξοφλεί την είσοδό του στο χρηματιστήριο με την αποκόμιση μεγάλων υπεραξιών ή ακόμη και την εξασφάλιση συμμαχιών διεθνούς εμβέλειας.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η κατάληξη του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί ένα εμβληματικό έργο παραχωρήσεων σε ελληνικά χέρια καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η μόνη ελληνική εταιρεία που κατέβηκε αυτόνομα στο διαγωνισμό αφού οι Αυστραλοί της First Sentier, με τους οποίους είχε αρχικά συμμαχήσει αποχώρησαν στις αρχές του καλοκαιριού. Μαζί με την Εγνατία Οδό που εκκρεμεί η έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η κατασκευαστική εταιρεία θα επενδύει μόνο για τις δύο αυτές μεγάλες παραχωρήσεις οδικών έργων, άνω από 4,7 δισεκατομμύρια. Όπως ανακοινώθηκε χθες η Mediobanca S.p.A. ενήργησε ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη συναλλαγή με την Αττική Οδό.
Τον Οκτώβριο του 2024, η σημερινή κοινοπραξία του αυτοκινητοδρόμου (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ) που χθες κατέθεσε προσφορά ύψους 2,6 δισ. (πλησίον των Ισπανών), θα παραδώσει τα κλειδιά των 70 χιλιομέτρων της Αττικής Οδού στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σφραγίζοντας μία περίοδο 25 ετών από την περίοδο κατασκευής του έργου που ξεκίνησε την δεκαετία του ’90 και πέρασε από πολλά και συχνά δύσβατα μονοπάτια.
Τις επόμενες ημέρες, το ΤΑΙΠΕΔ θα ελέγξει όλα τα στοιχεία της οικονομικής προσφοράς που υπέβαλλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αν ο «Φάκελος Β» κριθεί πλήρης θα αναδειχθεί Προτιμητέος Επενδυτής και η νέα σύμβαση παραχώρησης θα οδεύσει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο. Μετά την έγκρισή της θα υπογραφεί από το ΤΑΙΠΕΔ και την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στη συνέχεια θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή. Στο μεταξύ όμως, ο νέος παραχωρησιούχος καλείται να συμφωνήσει το χρηματοδοτικό σκέλος της επένδυσης που θα πρέπει να καταβληθεί σε μία δόση.
Το 7,5 % των εσόδων στο Δημόσιο
Με βάση τους όρους της νέας σύμβασης, η Αττική Οδός κάθε χρόνο θα αποδίδει στο ελληνικό Δημόσιο το 7,5% των εσόδων της. Προβλέπει, επίσης πως τα διόδια θα υποχωρήσουν στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα για την πρώτη πενταετία. Τα τέλη διέλευσης θα μπορούν να αναπροσαρμοστούν στα επόμενα χρόνια, για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας ώστε το μέσο αντίτιμο να μην ξεπερνά τα 2,5 ευρώ. Αρκεί ο νέος παραχωρησιούχος αποδείξει στο δημόσιο πως σε τουλάχιστον τρία τμήματα της Αττικής Οδού η μέση ταχύτητα έχει περιοριστεί σε λιγότερα από 45 χιλιόμετρα την ώρα, τότε θα μπορεί να αυξήσει το αντίτιμο των διοδίων για τις ώρες αιχμής σε επίπεδα ακόμα και άνω των 3 ευρώ. Πρέπει, όμως, να το μειώσει σημαντικά τις υπόλοιπες ώρες ώστε ο μέσος όρος να μην ξεπερνά τα 2,5 ευρώ.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αστικός αυτοκινητόδρομος ο οποίος συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Το έργο έχει αποδεδειγμένες επιδόσεις σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας με δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης ως αποτέλεσμα των αναπτύξεων οι οποίες υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (Ελληνικό, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο). Επιπλέον είχε καλές επιδόσεις κάτω από εξαιρετικά αντίξοες και απρόβλεπτες συνθήκες συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης πανδημικής κρίσης.
Μεγάλος επενδυτής
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υποστηρίζει ότι διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία, τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει.
Η ρευστότητα του Ομίλου παραμένει ισχυρή με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας (credit lines) να ανέρχονται το Μάρτιο του 2023 σε €1,6 δισ. ευρώ. Περαιτέρω, οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως capital multipliers.
Συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων. Επιπρόσθετα αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του Ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
Υπενθυμίζεται πως ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους επενδυτές σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, με έργα και επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α. Παράλληλα, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.