Όποιος χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, είναι πρακτικά αδύνατο να… γλυτώσει από την Google. Και όσον αφορά στην αναζήτηση, το Google είναι συνώνυμο του «ψάχνω».
Η κυριαρχία του τεχνολογικού κολοσσού πλέον έχει μπει στο στόχαστρο του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, το οποίο ξεκίνησε διαδικασία κατά της εταιρείας με μία από τις πιο σημαντικές υποθέσεις παραβίασης των αντιμονοπωλιακών πρακτικών. Ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο το ποιες θα είναι οι ενδεχόμενες συνέπειες για την Google, όμως ο υφυπουργός Δικαιοσύνης δήλωσε ότι «όλα είναι στο τραπέζι».
Και φυσικά αν ο στόχος είναι να σπάσει το ουσιαστικό μονοπώλιο της Google, το μεγάλο ερώτημα είναι: υπάρχει κάτι να γίνει;
Οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί: η Google εκπροσωπεί πάνω από το 92% της παγκόσμιας αγοράς μηχανών έρευνας στο διαδίκτυο, ενώ το Google Chrome αντιπροσωπεύει το 66% της χρήσης browser παγκοσμίως, ενώ σχεδόν τα τρία τέταρτα των λειτουργικών συστημάτων των έξυπνων κινητών είναι Android.
Θα σταματήσει ποτέ ο κόσμος να γκουγκλάρει;
Η θέση που έχει κατακτήσει η Google, ουσιαστικά δηλαδή να είναι η βασική μηχανή αναζήτησης σχεδόν σε όλους τους υπολογιστές είναι βασικό επιχείρημα του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης για την αγωγή, στην οποί η Google κατηγορείται ότι ξοδεύει δισεκατομμύρια δολάρια σε συμφωνίες με web browsers, εταιρείες ασύρματης τεχνολογίας και κατασκευαστές έξυπνων τηλεφώνων ώστε να διασφαλίσει ότι η αναζήτησή της είναι πάντα στην κορυφή.
Από την πλευρά της, η Google υποστηρίζει ότι δεν κάνει τίποτα «διαφορετικό» από τις υπόλοιπες εταιρείες που προωθούν τα προϊόντα τους, ακόμα και τα σούπερ μάρκετ που τοποθετούν συγκεκριμένα πράγματα σε ειδικά ράφια.
Την ίδια ώρα, στην Ευρώπη, οι αντιμονοπωλιακές αρχές έχουν προσπαθήσει να περιορίσουν την κυριαρχία της Google επιβάλλοντας πρόστιμα άνω των 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων και αναγκάζοντάς της να δίνει και άλλες επιλογές στους χρήστες Android.
Ωστόσο, τα μέτρα αυτά δε φάνηκαν να έχουν αποτέλεσμα, καθώς το μερίδιο αγοράς της Google στην Ευρώπη συνεχίζει να αγγίζει το 93%.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι οι χρήστες έχουν συνηθίσει τόσο πολύ την Google που δεν επιλέγουν άλλη μηχανή αναζήτησης ακόμα και όταν τους δίνεται η επιλογή.
Γιατί είναι τόσο δύσκολο να φτιαχτεί το νέο Google;
Το να εκθρονίσει κανείς μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο – με χρηματιστηριακή αξία άνω του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων, απεριόριστους πόρους και δύο δεκαετίες εμπειρίας μπροστά από τον ανταγωνισμό – είναι εξαιρετικά δύσκολο.
Σύμφωνα με ειδικούς, το μέγεθος της Google και η ισχύς της ήταν αυτά που ουσιαστικά αφόπλισαν την Ευρωπαϊκή Ένωση. «Η Google είναι τόσο ισχυρή που τα πρόστιμα δεν ήταν επηρεάζουν», λένε χαρακτηριστικά.
Ένας άλλος λόγος που η Google κυριαρχεί είναι η έλλειψη βιώσιμης εναλλακτικής, αλλά και η προφανής δυσκολία να φτιαχτεί μία εναλλακτική. Οι λίστες αναζήτησης της Google περιέχουν δισεκατομμύρια σελίδες στο διαδίκτυο και το μέγεθός τους ξεπερνά κατά πολύ τα 100.000.000 gigabytes, πράγμα που σημαίνει ότι για να φτιαχτεί ένας βιώσιμος και ανταγωνιστικός αλγόριθμος απαιτείται μία τεράστια επένδυση δισεκατομμυρίων δολαρίων, με αβέβαιο, φυσικά, αποτέλεσμα.
Η τελευταία εταιρεία που είχε τους πόρους και το μέγεθος να φτιάξει μία μηχανή αναζήτησης ήταν η Microsoft που λανσάρισε το Bing Πριν από μία δεκαετία, όμως τελικά δεν κατάφερε πολλά, με το Bing να βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη δεύτερη θέση στις μηχανές αναζήτησης μετά την Google, με μερίδιο αγοράς που μετά βίας φτάνει το 3%.
Πηγή: economistas.gr