Βλέποντας την λίστα με τις εταιρίες που έχουν αποτιμηθεί σε αξία άνω του $1 δισεκατομμυρίου μπορούμε να δούμε πως ειδικά αυτές που έχουν εισαχθεί πιο πρόσφατα στο χρηματιστήριο η αξία τους είναι ακόμη μεγαλύτερη αλλά και η ζημιά που παρουσιάζουν είναι μεγάλη επίσης, αναλογικά ειδικά με τον τζίρο τους. Κοιτάζοντας 12 από αυτές τις μεγάλες εταιρίες παρατηρούμε ότι η πλειοψηφία εξ αυτών παρουσιάζουν ζημία και μάλιστα μεγαλύτερη των $100 εκατομμυρίων.
Στην παρακάτω λίστα μπορούμε να δούμε μερικές από αυτές τις εταιρίες αναλύοντας την αποτίμηση τους, την ζημία που παρουσιάζουν αλλά και τον ετήσιο τζίρο τους.
Σύμφωνα με την προηγούμενη έρευνα που είχε γίνει το 2019 ανάμεσα σε εταίρες όπως η Uber,η Pinterest και η Lyft παρατηρήθηκε ότι παραπάνω από τις μισές είχαν ζημία τουλάχιστον $100 εκατομμυρίων και μάλιστα στην κορυφή ήταν η εταιρία Uber με ζημία $3 δισεκατομμυρίων.
Συνεπώς βλέπουμε τα τελευταία χρόνια ότι οι εταιρίες λαμβάνουν υψηλές αποτιμήσεις αλλά έχοντας ταυτόχρονα μεγάλη ζημία.
Βέβαια, το γεγονός αυτό δεν πρέπει να πτοεί τους επενδυτές καθώς η μεγάλη πλειοψηφία των εταιριών τεχνολογίας παρ’ όλες τις ζημίες, παρουσιάζουν μεγάλη ανάπτυξη κάτι που τις οδηγεί να γίνονται οι “κύριοι παίχτες” στην αγορά και αυτό είναι μεγάλο πλεονέκτημα για την πορεία τους.
Μέσω των ζημιών που παρουσιάζουν οι εταιρίες μπορούμε να δούμε μια συνολική εικόνα για την πορεία τους. Δεν είναι βέβαια όλες οι ζημίες το ίδιο, μερικές φορές μπορούμε να πούμε ότι γίνονται για να ενισχύσουν την ανάπτυξη της εταιρίας. Για παράδειγμα η εταιρία, BigCommerce, η όποια παρέχει συνδρομητικό λογισμικό για το ηλεκτρικό εμπόριο, έκλεισε την χρονιά με απώλειες $23 εκατομμυρίων έχοντας ένα κύκλο εργασιών $109 εκατομμύρια. Αυτό το ποσό βέβαια δεν είναι εν τέλει τόσο μεγάλο αν αναλογιστούμε τα $52 εκατομμύρια που ξόδεψε για πωλήσεις και μάρκετινγκ οδηγώντας την εν τέλει σε ανάπτυξη της τάξεως του 25%.
Ένα ακόμη παράδειγμα είναι η εταιρία Palantir η οποία παρουσίασε ζημία άνω των $500 εκατομμυρίων στους πρώτους 9 μήνες του 2020. Παρόλο που αυτό θα θωρούνταν ένα πολύ αρνητικό αποτέλεσμα η εταιρία εξηγεί πώς πραγματοποίησε πληρωμές για τους πελάτες της σε βάθος πολλών χρόνων εξαρχής, κάτι δηλαδή στο οποίο τα θετικά αποτελέσματα θα φανούν στο μέλλον. Χρησιμοποιώντας μια τεχνική που ονομάζεται “adjusted operating income” (προσαρμοσμένα λειτουργικά έσοδα ) μπορούμε να δούμε ότι η εταιρία εν τέλει παρουσίασε κέρδη $73 εκατομμυρίων.
Συνεπώς μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η δυνατότητα των startup να παρουσιάζουν ζημία με σκοπό όμως την ταυτόχρονη ανάπτυξη και αύξηση των αποτιμήσεων τους είναι αναγκαία και με την συνεχή υποστήριξη των επενδυτών μπορούν τελικά μακροπρόθεσμα να αντιστρέψουν το αποτέλεσμα και παρουσιάσουν μεγάλα κέρδη.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού είναι της Tesla,η οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο το 2010 και για πρώτη φορά παρουσίασε κέρδη το περσινό έτος. Μέσα στα 9 όμως χρόνια που ήταν ανεπικερδής κατάφερε να γίνει η αυτοκινητοβιομηχανία με την μεγαλύτερη αποτίμηση στον κόσμο. Ένα ακόμη παράδειγμα είναι η Amazon που εισήχθη στο χρηματιστήριο το 1997 και δεν είχε παρουσιάσει κέρδη το 2003, αλλά κατάφερε να μείνει στην κορυφή των επενδυτών μέχρι τότε.
Γενικά αυτό το προνόμιο των μη κερδοφόρων εταιριών δεν μπορεί να το έχουν όλες. Κάποιες φορές το κριτήριο της ανάπτυξης δεν λειτουργεί όπως για παράδειγμα στην Coca-Cola ή στα McDonald’s όπου δεν είναι δυνατόν πλέον να καλύπτουν τις πιθανές ζημίες στο όνομα της ανάπτυξης.
Προς το παρόν οι επενδυτές συμψηφίζουν την ανάπτυξη με τις ζημίες και αυτό δεν φαίνεται να είναι κάτι που τους τρομάζει αλλά αυτό ακριβώς το γεγονός είναι κάτι το οποίο ίσως να αλλάξει σύντομα.