Μετά από δύο δεκαετίες, είμαστε πλέον σε θέση να γνωρίζουμε ποια πράγματα καθιστούν βλαβερά τα social media. Το ίδιο το επιχειρηματικό μοντέλο τους συμβάλλει στην αρνητική επίδρασή τους, καθώς το εισόδημά τους βασίζεται περισσότερο στον χρόνο που περνάνε οι χρήστες στην εκάστοτε πλατφόρμα παρά στην αξία που αποκομίζουν από αυτήν.
Αυτήν τη στιγμή, δεν έχει γίνει σαφές το πόσο μεγάλο ρόλο μπορούν να παίξουν οι startups στην αλλαγή προς μία πιο υγιή κατανάλωση των social media. Αν και η επιδίωξη πιο υγιών συνηθειών είναι απόλυτα εφικτή στις υπάρχουσες social media πλατφόρμες, οι επενδυτές και οι επιχειρηματίες βλέπουν μεγάλα οφέλη σε νέες επιλογές που προσδοκούν σε μία πιο υγιή εμπειρία χρήστη.
Στον τομέα των startups, πολλές εταιρίες ξεκινούν με την αποστολή να κάνουν πιο ικανοποιητική την online social επικοινωνία, εστιάζοντας συχνά σε hosted forums, online meetings, κλπ. Μεταξύ τους, έχουν ήδη ξεχωρίσει οι 5 παρακάτω:
Clubhouse: Ένα audio-based social app που επιτρέπει στους χρήστες να παίρνουν αυθόρμητα μέρος σε ομαδικά chats. Αν και είναι ακόμα σε private beta testing και μετράει μόλις έναν χρόνο ζωής, η εταιρία έχει ήδη συγκεντρώσει $10 εκατομμύρια από venture funding.
Lunchclub: Ένα social app που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να φέρει σε επαφή ανθρώπους που ταιριάζουν και να τους κανονίσει ιδιωτικά video meetings. Η εταιρία έχει συγκεντρώσει $4,6 εκατομμύρια από seed funding.
Hopin: Μία πλατφόρμα για live virtual events. Λέγεται ότι η αποτίμηση αξίας της κατά τον τελευταίο επενδυτικό γύρο της τον Νοέμβριο έφτασε τα $2,2 δις.
Run The World: Μία πλατφόρμα για digital events που ιδρύθηκε το 2019 και έχει συγκεντρώσει $14,8 εκατομμύρια μέχρι σήμερα.
Glimpse: Μία πλατφόρμα που χρησιμοποιεί ένα matching system για να φέρει σε επαφή επαγγελματίες χρήστες για ιδιωτικά video meetings. Η εταιρία έχει τη στήριξη της Y Combinator.
Ειδικά από την έναρξη της πανδημίας και μετά, οι άνθρωποι στρέφονται όλο και περισσότεο στις συσκευές τους για να αποκτήσουν μία αίσθηση ανθρώπινης επαφής. Ο CEO της Superhuman, Rahul Vohra, προβλέπει στην τωρινή κατάσταση μία αύξηση στη ζήτηση της ανθρωπιστικής τεχνολογίας, την οποία ορίζει ως την “τεχνολογία που σχεδιάζεται για να φέρει αρμονία και να προσθέσει θετικότητα και ενέργεια στη ζωή μας, αντί να μας αναλώνει.”
Πώς λειτουργούν, όμως, τα επιχειρηματικά μοντέλα σε έναν κόσμο ανθρωπιστικής τεχνολογίας; Σύμφωνα με τον κ. Vohra, είναι σχεδόν επιτακτικό να μην επενδύουμε στη διαρκή ενασχόληση εκ μέρους του χρήστη. “Αντί να προσπαθείτε να βελτιστοποιήσετε τον χρόνο που περνούν οι χρήστες στο προϊόν σας, βελτιστοποιήστε την αξία που αποκομίζουν”.
Το ιδανικό σενάριο θα ήταν να οδηγούσε όλο αυτό σε έναν κόσμο όπου ο χρόνος επί της οθόνης θα μας αφήνει ενημερωμένους και με μία αίσθηση αναζωογόνησης. Φυσικά, οι social πλατφόρμες που μπαίνουν στη διαδικασία βελτιστοποίησης για υγιή χρήση δεν μπορούν να κάνουν και πολλά από μόνες τους. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι και να τις χρησιμοποιούμε…