Πώς να υπολογίζεις τους αντικειμενικούς κίνδυνους σε μια επένδυση

Για να είσαι ένας πετυχημένος επενδυτής απαιτείται μεγάλη εμπειρία, ένστικτο και κριτική σκέψη και μια δόση τύχης προκειμένου να διακρίνεις τους πραγματικούς κινδύνους που κρύβει μια επένδυση.

Βέβαια αυτά τα χαρακτηριστικά δεν οδηγούν απαραίτητα και στην επιτυχία, όπως δούμε και παρακάτω:

Οι επιτυχίες του παρελθόντος δεν διασφαλίζουν τις μελλοντικές

Προσπαθώντας να επαναλάβεις επιτυχίες του παρελθόντος ή αποφεύγοντας τα λάθη που έγιναν δεν οδηγείσαι απαραίτητα σε μια μελλοντική επιτυχία. Εμπιστευόμενος ιδρυτές που έχουν συνεργαστεί μαζί στο παρελθόν αποφεύγεις να δεις ενδεχόμενους νέους κινδύνους και λανθασμένες εκτιμήσεις γιατί ακριβώς επαναπαύεσαι στην εμπιστοσύνη που έχει δημιουργηθεί κατά το παρελθόν.

Προσπαθώντας να μείνεις με αυτούς που εμπιστεύεσαι χάνει ευκαιρίες από δυνατές ομάδες με καλές ιδέες που όμως ποτέ δεν θα επιλέξεις. Βέβαια και τα ακριβώς ανάποδο μπορεί να οδηγήσει στην παραμέληση παλαιότερων προβλημάτων αλλά πάντα είναι σημαντικό να γνωρίζουμε οι συνθήκες της αγοράς αλλάζουν συνεπώς πρέπει να προσορμιζόμαστε σε αυτές ώστε να χάνονται πολύτιμες ευκαιρίες και projects.

Μικρές αγορές: ευκαιρία για εξερεύνηση ή για αποφυγή;

Στην σημερινή εποχή η στόχευση σε μεγάλες αγορές είναι πιο δημοφιλής παρόλα αυτά αξίζει να σημειώσουμε ότι μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρίες σήμερα αναπτύχθηκαν για πολύ μικρές αγορές και εν τέλει πέτυχαν, σε αντίθεση με άλλες που σχεδιάστηκαν εξαρχής για μεγάλες αγορές.

Στο παρακάτω διάγραμμα σιγμοειδής καμπύλης μπορούμε να δούμε σε συνάρτηση του χρόνου και του αριθμό των χρηστών την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών:

Μόνο τo 2.5% των ανθρώπων που επιζητούν τις καινοτομίες θα είναι αυτοί που θα δοκιμάσουν ένα νέο προϊόν, ακολουθούν έπειτα οι καθημερινοί χρήστες που όμως μπορεί να χρειαστούν και μέχρι και 10 χρόνια για να φτάσει στο 90% του πληθυσμού η εφαρμογή.

Υπερεκτιμώντας την ανάγκη για καινοτομία

Καμιά φορά οι επενδυτές λανθασμένα πιστεύουν για την ύπαρξη μεγάλου ανταγωνισμού σε μια αγορά, χάνοντας ευκαιρίες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Google και η Tesla που παρόλο που δεν στόχευαν σε καινούργιες αγορές βρέθηκαν όμως να γίνονται ηγέτες σε αυτές καθώς ήταν στο κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή και με την κατάλληλη υποστήριξη από επενδυτές.

Η σιγμοειδής καμπύλης της εξέλιξης της καινοτομίας εξηγεί γιατί υπάρχουν τόσο λίγες αγορές που λειτουργούν με μονοπώλια παρόλο που σε αυτές βρίσκονται εταιρίες πολλών εκατομμύριων, αυτό έγκειται στην προθυμία του κόσμου να εντάσσει στην καθημερινή του ζωή νέα προϊόντα και υπηρεσίες.

Τα φιλόδοξα projects

Συχνά ακούγεται η ανάγκη για επενδύσεις σε πρωτοποριακά έργα που έρχονται σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μοντέλα. Παρόλα αυτά βλέπουμε ότι τέτοια φιλόδοξα σχέδια απαιτούν χρόνια πριν καταστούν προσοδοφόρα και συνεπώς δεν είναι όλοι οι επενδυτές διευθετημένοι να περιμένουν παραπάνω από μια 10ετία μέχρι να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα.

Ποντάροντας στις “γνωστές” εταιρίες

Επενδύοντας μόνο σε μεγάλες και γνωστές εταιρίες οι επενδυτές μειώνουν τα ρίσκο παίρνοντας κέρδη που όμως στην πράξη θα μπορούσαν να είναι πολύ μεγαλύτερα αν είχε επενδύσει σε μια λιγότερο γνωστή startup.

Σύμφωνα με τους βραβευμένους με Νόμπελ Daniel Kahneman και Amos Tversky, ο άνθρωπος έχει την τάση να καταχωρεί στην μνήμη του πληροφορίες που είναι πιο εύκολα απομνημονεύσιμες. Αυτό ακριβώς το φαινόμενο αξιοποιούν και οι εταιρίες σε διαφημιστικές καμπάνιες, επαναλαμβάνοντας το ίδιο απλό μήνυμα πολλές φορές. Συνεπώς δεν πρέπει να προσπερνάμε απερίσκεπτα και γρήγορα το επιχειρηματικό μοντέλο μιας εταιρίας όσο γνωστή και μεγάλη και αν είναι.

Μπαίνοντας στον ρόλο των ιδρυτών

Είναι δύσκολο ένα επενδυτής να αποφύγει εν τέλει να γίνει μέρος την ομάδας και της ανάπτυξης της ιδέας και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα όπως η ασυνείδητη επιθυμία του επενδυτή να ιδρύσει την δικιά του εταιρία. Αυτή η κατάσταση επίσης μπορεί να οδηγήσει σε ανυπέρβλητες διαφωνίες μεταξύ των ιδρυτών και των επενδυτών.

Πώς να λάβεις την σωστή επενδυτική απόφαση

Οι επενδυτές συχνά μπορούν να δουν πράγματα που οι περισσότεροι δεν μπορούν, όπως το ξεχωρίσουν ένα project ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλα και αυτό εν τέλει να αποδειχτεί μεγάλη επιτυχία.

Το να μπορείς να διαχειριστείς τις προκαταλήψεις σου είναι σημαντικό για έναν επενδυτή και αυξάνει την διαθεσιμότητα σου για την ίδρυση μεγάλων και δυνατών project. Σήμερα μια νέα γενιά επενδυτών μπαίνει στην αγορά έχοντας μια νέα φρέσκια οπτική των πραγμάτων στοχεύοντας σε συγκεκριμένα σημεία. Κάθε ένας από εμάς έχει την δύναμη να επιταχύνει την  εξέλιξη των επενδύσεων στοχεύοντας στην αντικειμενικότητα και αφήνοντας στην άκρη προσωπικές προτιμήσεις και κάνοντας έτσι πιο έξυπνες επενδύσεις στην πράξη.

Exit mobile version