Η δίψα των ανθρώπων για ταξίδια παραμένει άσβεστη και αυτό έγκειται στο γεγονός ότι θεωρούν τον εαυτό τους πολίτη του κόσμου έτοιμο να βιώσει διαφορετικές εμπειρίες, να βγει από τη ζώνη ασφαλείας του και να έρθει σε επαφή με νέους πολιτισμούς, ήθη και έθιμα, αλλά και τρόπο ζωής.
Παλαιότερα αρκούσε μια φωτογραφία στα πιο εμβληματικά αξιοθέατα ενός προορισμού ή η επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Σήμερα η έννοια του ταξιδιού έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις, γεγονός που επιτάσσει από τους επαγγελματίες στον κλάδο του τουρισμού να βρίσκονται σε διαρκή επαγρύπνηση και να αφουγκράζονται τις ανάγκες των τουριστών που είναι “ψαγμένοι” και απαιτητικοί.
Το target group πρέπει να εντοπιστεί, να αναλυθεί και στη συνέχεια να χαραχθεί η κατάλληλη στρατηγική που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του. Βέβαια υπάρχουν και οι λεγόμενοι αστάθμητοι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα. Διότι μπορεί το προϊόν να είναι ποιοτικό όμως η τουριστική ροή έχει να κάνει και με την πολιτική που εφαρμόζει κάθε χώρα στο εσωτερικό της. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Κίνας, μιας πολύ κρίσιμης αγοράς για την Ευρώπη, η οποία έχει αργήσει να ανοίξει και ως εκ τούτου έχει δημιουργήσει τεράστια “τρύπα” στα έσοδα.
Από το Πουκέτ μέχρι το Παρίσι, οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί βασίζονται σε κατά μέσο όρο 150 εκατομμύρια Κινέζους ταξιδιώτες που ξοδεύουν έως και 255 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για περιηγήσεις στα αξιοθέατα. Τώρα, τρία χρόνια μετά την πανδημία του COVID-19, πολλοί από αυτούς τους προορισμούς αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι θα περάσει καιρός μέχρι να επιστρέψουν οι Ασιάτες. Σε κάθε περίπτωση προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα στοχεύοντας στην γενιά Gen Z, η οποία καθορίζει και τις παγκόσμιες τάσεις.
Ποιο είναι όμως το προφίλ αυτής της κατηγορίας ταξιδιωτών; Τι αναζητούν στα ταξίδια τους και με ποια κριτήρια επιλέγουν έναν προορισμό;
Η αγοραστική δύναμη των Gen Z αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο και τα ταξίδια αποτελούν δίοδο για την αναψυχή και την απόλαυση. Σύμφωνα με έρευνα του Global Business Travel Association, περισσότεροι από τους μισούς (52,7%) των ταξιδιωτών Gen Z που ερωτήθηκαν αναζήτησαν ταξιδιωτικές πληροφορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε πλατφόρμες σύντομων βίντεο, συμπεριλαμβανομένων των Xiaohongshu, Kuaishou, Weibo και Bilibili. Περίπου το 49% των ερωτηθέντων επέλεξε διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία (OTAs) όπως το Trip.com, το Qunar και το Meituan, ενώ μόλις το 16,7% των τουριστών χρησιμοποιούσαν υπηρεσίες εκτός σύνδεσης για να λάβουν πληροφορίες.
Το 2022, οι τιμές και ο προϋπολογισμός παρέμειναν οι κύριοι παράγοντες για τον προγραμματισμό των διακοπών τους, ενώ στην επιλογή του τελικού προορισμού έλαβαν υπόψη την ευκολία και την ασφάλεια μεταφοράς. Το 62,5 % χρησιμοποιεί OTA για να κάνει κράτηση για τα ταξίδια του, με τους επίσημους ιστότοπους προμηθευτών να έρχονται στη δεύτερη θέση, ακολουθούμενοι από ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και ηλεκτρονικού εμπορίου όπως οι Xiaohongshu, Douyin και Taobao.
Τα δεδομένα αποκάλυψαν επίσης ότι τα φυσικά τοπία αποτέλεσαν την κύρια έλξη για τους τουρίστες Gen Z το 2022. Παρά την ενίσχυση της αγοραστικής τους δυνατότητας, οι Κινέζοι ταξιδιώτες δεν έδειχναν μεγάλο ενδιαφέρον να επισκεφτούν δημοφιλή εμπορικά κέντρα λιανικής ή πολυτελείς τοποθεσίες.
Τα ψώνια που είχαν στο παρελθόν την τιμητική τους, πλέον περνούν σε δεύτερη μοίρα και ο λόγος είναι ότι τα περισσότερα διεθνή brands υιοθετούν παρόμοια τιμολογιακή πολιτική στις αγορές που διαθέτουν τα προϊόντα τους, ενώ δεν υπάρχουν μεγάλες νομισματικές αποκλίσεις. Η Gen Z δείχνει μια προτίμηση στην πεζοπορία, στις πτήσεις σε χαμηλό υψόμετρο και τα θαλάσσια σπορ.
Κατά γενική ομολογία, οι Κινέζοι τουρίστες αναζητούν πλέον κάτι περισσότερο από μια ευχάριστη ταξιδιωτική εμπειρία. Είναι πολύ συγκεκριμένοι όσον αφορά τους ταξιδιωτικούς τους στόχους και πρόθυμοι να συναντήσουν άτομα που μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα . Αυτό ανοίγει χώρο στις εταιρείες να εμπλακούν στην ψηφιακή αγορά και να επενδύσουν σε εφαρμογές κοινωνικών μέσων αξιοποιώντας εργαλεία που προωθούν τα ταξίδια και τον τουρισμό.
Ο τρόπος για να κερδίσετε τις καρδιές των ταξιδιωτών, ιδιαίτερα σε αυτήν τη δημογραφική ομάδα, είναι να προσφέρετε εμπειρίες (και όχι προϊόντα) – που μπορεί να έχουν μεγαλύτερη αξία σε ατομικό επίπεδο.
Πηγή: fortunegreece.com