Με όχημα τη στρατηγική θέση του Πειραιά στη διηπειρωτική θαλάσσια οδό Ασίας – Ευρώπης μέσω της διώρυγας του Σουέζ, η PCT (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ) υλοποιεί τα τελευταία 13 χρόνια ένα επενδυτικό πρόγραμμα-ορόσημο για την ελληνική οικονομία, με στόχο να καταστήσει το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι κορυφαίο κόμβο του διαμετακομιστικού θαλάσσιου εμπορίου και την Ελλάδα ως ελκυστικό, ανταγωνιστικό, εμπορικό κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Από τον Οκτώβριο του 2009 και για 35 χρόνια, η PCT (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ) αναπτύσσει και διαχειρίζεται τις εγκαταστάσεις των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Λιμένα Πειραιά. Προσφέρει υπηρεσίες φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης για εισαγόμενα και εξαγόμενα εμπορευματοκιβώτια, συμπεριλαμβανομένων των φορτίων που χρησιμοποιούν τον Λιμένα Πειραιά ως ενδιάμεσο σταθμό μεταφοράς. Η PCT (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ) είναι θυγατρική εταιρεία της COSCO SHIPPING Ports Limited, μιας εκ των τριών κορυφαίων εταιρειών εκμετάλλευσης σταθμών εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς.
Επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ σε υποδομές, εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό
Από το 2010 η PCT έχει επενδύσει στο λιμάνι του Πειραιά περίπου 600 εκατ. ευρώ για την κατασκευή κύριων και βοηθητικών λιμενικών έργων, την προμήθεια τεχνικού, μηχανικού και τεχνολογικού εξοπλισμού, την εκπαίδευση και την ασφάλεια στην εργασία. Ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση των υποδομών καθώς και η ανάπτυξη καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού αξιοποίησαν τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα του λιμένα, προσδίδοντάς του πρόσθετα συγκριτικά πλεονεκτήματα: λειτουργική σταθερότητα, μειωμένους χρόνους φορτοεκφόρτωσης, δυνατότητα ταυτόχρονης εξυπηρέτησης 4 πλοίων 20.000 και άνω TEUs, διασύνδεση με εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Σήμερα ο λιμένας του Πειραιά απολαμβάνει της ολοένα αυξανόμενης εμπιστοσύνης των ναυτιλιακών εταιρειών και ενώσεων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container) στην παγκόσμια αγορά. Ενδεικτικό της ταχύτατης ανάπτυξης του εμπορευματικού σταθμού του Πειραιά είναι ότι από το 2010 έως και το 2021 η δυναμικότητα εξυπηρέτησης στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ αυξήθηκε από 1.5 εκατ. TEUs σε 6,2 εκατ. TEUs ενώ ο ετήσιος συνολικός όγκος των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων 7πλασιάστηκε, φέρνοντας το λιμάνι του Πειραιά στην 29η θέση στον κόσμο το 2021, από την 93η που κατείχε το 2009, 4ο στην Ευρώπη και 1ο στη Μεσόγειο.
Συνεισφορά στην ελληνική οικονομία
Η PCT συνεισφέρει επίσης σημαντικά στην ελληνική οικονομία, στα δημόσια έσοδα, το εγχώριο επιχειρείν και την απασχόληση, με το δημοσιονομικό όφελος μεταξύ 2009-2022 (τέλη παραχώρησης, φόροι, ασφαλιστικές εισφορές κλπ.) να ανέρχεται σε 500 εκατομμύρια ευρώ. Η PCT συνεργάζεται με περισσότερους από 600 προμηθευτές η πλειονότητα των οποίων προέρχεται από την τοπική αγορά, έχοντας συνάψει, μόνο για το οικονομικό έτος του 2022 συμβάσεις συνολικού ύψους 209 εκατ. ευρώ. Επίσης έχει δημιουργήσει περισσότερες από 2.500 άμεσες θέσεις εργασίας, γεγονός που την καθιστά από κοινού με τις θυγατρικές εταιρείες της μεταξύ των μεγαλύτερων εργοδοτών στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Εκτός των δαπανών στο πλαίσιο του επενδυτικού της προγράμματος, η εταιρεία έχει διαθέσει από το 2010 έως σήμερα περίπου 600.000 ευρώ για την Παιδεία, την κοινωνική φροντίδα, τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό στις τοπικές κοινωνίες, εκ των οποίων το 25% αφορά στη δωρεά εξοπλισμού σε δημοτικά σχολεία της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά.
Νέες επενδύσεις 43 εκατ. ευρώ για το 2023-24
H PCT έχει σχεδιάσει και πραγματοποιεί το 2023-24 νέες επενδύσεις στον εμπορευματικό σταθμό του Πειραιά ύψους 43 εκατ. ευρώ. Από αυτά περισσότερα από 31 εκατ. ευρώ διατίθεται για την αναβάθμιση υποδομών του ανατολικού Προβλήτα ΙΙ, με σκοπό την αύξηση δυναμικότητας λιμένα και τη βελτίωση ποιότητας στοίβαξης. Η επένδυση σε νέες κτηριακές εγκαταστάσεις ανέρχεται στα 10 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει τη δημιουργία Υποσταθμού Υψηλής Τάσης καθώς και νεόδμητες κτηριακές εγκαταστάσεις που προβλέπεται να στεγάσουν stakeholders της PCT. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στην περαιτέρω αναβάθμιση της ασφάλειας των εργαζομένων, καθώς 2 εκατ. ευρώ αφορούν υποδομές και εξοπλισμό με σκοπό τον μηδενισμό του εργασιακού κινδύνου κατά τη διαδικασία φόρτωσης και εκφόρτωσης των πλοίων. Στα σχετικά έργα περιλαμβάνονται η εγκατάσταση θαλάμων σε όλες τις γερανογέφυρες Ship-to-Shore για την αυξημένη προστασία των εργαζομένων από ακραίες καιρικές συνθήκες, η διαχείριση της διαδικασίας φορτοεκφόρτωσης από ειδικά σχεδιασμένο θάλαμο σε σημείο απομακρυσμένο για τη βελτίωση της ασφάλειας και της άνεσης των χειριστών, η δημιουργία restrain wall για αποφυγή πτώσης μηχανημάτων στη θάλασσα, καθώς και η εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης στους εξωτερικούς χώρους για την εποπτεία εφαρμογής των μέτρων ασφαλείας. Επιπλέον μηχανολογικοί εξοπλισμοί που αποσκοπούν στην αναβάθμιση λειτουργίας και δυναμικότητας του σταθμού ανέρχονται στα 10 εκατ. ευρώ.
Προοπτική συνεχούς ανάπτυξης
Η PCT θα συνεχίσει να επιδιώκει την περαιτέρω αναβάθμιση του εμπορευματικού σταθμού, με στόχο την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους πελάτες της και προκειμένου να καταστήσει τον Πειραιά τον κορυφαίο περιφερειακό διαμετακομιστικό κόμβο. Οι επενδύσεις για την κατασκευή νέων υποδομών δημιουργούν οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες, την εθνική οικονομία και τη γεωπολιτική εμβέλεια της Ελλάδας.