Με τις πρώτες δόσεις του εμβολίου της Moderna ήδη να χορηγούνται στις ΗΠΑ, εύκολα ξεχνάει κανείς ότι η εταιρία που βρίσκεται πίσω από την πιθανή λύση της πανδημίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από μία… startup. Η ανακάλυψη ενός εμβολίου που προορίζεται για μαζικό εμβολιασμό με 94,5% αποτελεσματικότητα σε κλινικές δοκιμές μέσα σε λιγότερο από 11 μήνες είναι, αν μη τι άλλο, ένα εκπληκτικό επίτευγμα.
Ωστόσο, αυτό που κάνει το επίτευγμα της Moderna ακόμα πιο αξιοσημείωτο είναι ότι πρόκειται για μία εταιρία που δεν έχει κλείσει καν δεκαετία και που εισήχθη στο χρηματιστήριο μόλις πριν από δύο χρόνια. Η θεμελιώδης αρχή της ότι το ανθρώπινο σώμα μπορεί να αξιοποιηθεί ώστε να παράξει το ίδιο φάρμακα θεωρούνταν απόλυτα φουτουριστική την εποχή που ιδρύθηκε. Όπως χαρακτηριστικά συνηθίζει να λέει ο συνιδρυτής και από τους πρώτους επενδυτές της εταιρίας, Noubar Afeyan, “πρόκειται για μία ισχυρή υπενθύμιση του τι μπορούμε να κατορθώσουμε όταν ξεκινάμε μία πορεία προς τα εμπρός, οπλισμένοι με προτάσεις που μπορεί – σε μόλις μία δεκατία – να γίνουν από εξωφρενικές, ξεκάθαρες και τελικά σωτήριες για την ανθρωπότητα.”
Δεδομένου ότι ιδρύθηκε πριν από λιγότερο από μία δεκαετία από μία εταιρία venture, η Moderna διατηρεί ακόμα το “άρωμα” μίας startup. Αυτό, αναμφισβήτητα συνέβαλε στο γεγονός ότι κατάφερε να ανακαλύψει ένα αποτελεσματικό εμβόλιο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. “Σίγουρα έχει να κάνει με τη νοοτροπία της startup που διατηρούμε ακόμα. Η κουλτούρα της Moderna είναι να μη φοβόμαστε να δοκιμάζουμε πράγματα που δεν έχουν δοκιμαστεί ποτέ άλλοτε.”
Μπορεί η Moderna να είναι πλέον μία εταιρία με 1.300 υπαλλήλους, η κουλτούρα της όμως εξακολουθεί να είναι η ίδια με μίας startup: Απουσία φόβου στη δοκιμή κάθετι καινούριου. Αυτό, σε συνδυασμό με την εξειδίκευση, ήταν το πλεονέκτημα της εταιρίας έναντι των παλαιότερων και πιο καθιερωμένων μεγάλων φαρμακευτικών εταιριών που επίσης αναζητούσαν το εμβόλιο για τον Covid-19.
Η ταχύτητα με την οποία έχει καταφέρει η Moderna να εξελιχθεί σε λιγότερο από 10 χρόνια είναι πραγματικά εντυπωσιακή για μία εταιρία που δραστηριοποιείται στη βιομηχανία της βιοτεχνολογίας. Ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι σε αυτά τα 10 χρόνια, “τα πρώτα 8 πρέπει να εξηγείς στους ανθρώπους γιατί πρέπει να πιστεύουν σε εσένα κάθε μέρα,” όπως σχολιάζει ο κ. Afeyan.